cossiemk1 Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Har nå byttet motor i bilen, fordi motoren som sto der var noe sliten. dette er en 90 mod sierra med ohc motor. Satte inn en rimelig nyoverhalt, identisk injection motor.Problemet nå er at den jager på tomgang. Jeg har renset tomgangsregulatoren, uten at det hjalp noe særlig.Så jeg lurer på om det kanskje kan være luftmengdemåleren som er dårlig? har renset den også, uten at det heller hjalp.LMM, Map og lambda er det som satt der før jeg byttet motor, så jeg regner med at noe av det kødder... Tror ikke det er lambdaen da den ble byttet i fjor, og bilen oppførte seg ikke slik den gjør nå, når den gammle lambdaen var def... Så, er det noen måte å måle om map eller lmm er defekt??Et annet problem jeg har, er at bilen fusker etter ca 5 minutter på motorveg (ca 110km/t) på "mellomgass"På full gass går den greit, men på alt før det, så fusker den, og ryker litt svart, og slik blir den altså etter å ha ligget på jevnt turtall i 5.gir i ca 5 minutter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Ingen som har noen tips å komme med?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Sjekket TP? Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted June 16, 2008 Author Share Posted June 16, 2008 Sjekket TP? Nei, hvor finner jeg den igjen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 på spjeldhuset, i front av innsuget, på andre siden av gass waieren... rett forran tomgangsregulatoren nye plugger, pluggkabler, rotor og fordeler lokk? hva er tenningen stillt inn på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted June 17, 2008 Author Share Posted June 17, 2008 på spjeldhuset, i front av innsuget, på andre siden av gass waieren... rett forran tomgangsregulatoren nye plugger, pluggkabler, rotor og fordeler lokk? hva er tenningen stillt inn på? Ja, vet jo egentlig hvor den sitter, var litt trøtt i går kveld....Plugger, kabler, lokk og rotor er nytt, TP sensoren sto på nye motoren, så den har jeg ikke tatt fra den gamle.Jeg heller mere og mere til Lmm, er det noen grunninstilling av den jeg kan prøve?Tenninga er stillt på "feelingen", så det kan jo være det, men har prøvd å justere den også, uten at det hjelper på problemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 1, 2008 Author Share Posted July 1, 2008 Byttet LMM i dag, til en brukt en, som skulle være i orden, men nå er bilen værre enn den var, fusker så fort den blir litt varm nå Tror kanskje det er LMM som må justeres, men da må jeg vel ha tilgang på co måling for å få det så riktig som mulig??Er det foresten noen som vet hvilke verdier jeg skal måle på lambda? og over hvilke ledninger jeg skal måle? PLEASE HELP!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 Har du sjekket at det er nok ventilklaring? Typisk ved for trang ventilkaring er at motoren begyner å fjuske når den blir varm. Sjekket falskluft? Pakninger eller o-ringer på dyser. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 2, 2008 Author Share Posted July 2, 2008 Ventilklaringen er fin.... Motoren gikk helt fint i donorbilen, men det er nå når jeg har fått den over i min bil, at problemene startet, det er derfor jeg misstenker at feilen ligger i LMM, map e.l siden dette er brukt i bilen min fra før, og jeg hadde samme problem med gamle motoren... Har ikke sjekket falskluft, så det skal jeg gjøre. Det er helt tydelig at bilen får helt feil blanding når den blir varm, for da stinker det bensin, og den bruker sikkert 1,5 liter på mila... Er det kallstartsdyse på denne motoren?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 (edited) Ventilklaringen er fin.... Motoren gikk helt fint i donorbilen, men det er nå når jeg har fått den over i min bil, at problemene startet, det er derfor jeg misstenker at feilen ligger i LMM, map e.l siden dette er brukt i bilen min fra før, og jeg hadde samme problem med gamle motoren... Har ikke sjekket falskluft, så det skal jeg gjøre. Det er helt tydelig at bilen får helt feil blanding når den blir varm, for da stinker det bensin, og den bruker sikkert 1,5 liter på mila... Er det kallstartsdyse på denne motoren?? Er heldivis ikke riktig så håpløs gameldags innsprøyning at det er kallstartdyse nei. Du må nok sjekke/bytte alt av sensorer/ komponeneter i motorstyringen for å finne feilen. F.eks motortempgiver. Sjekk alt av jordinger til motorstyring og strømtilførsel. Har du forresten byttet alt av eksospakninger før lambda? Trekker den falskluft der vil lambda bli feil. Prøv også å plugg pulse-air, slik at den ikke trekker inn luft der. Edited July 2, 2008 by Truckdriver - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 3, 2008 Author Share Posted July 3, 2008 Den lekker litt i pakkningene mellom topp og manifoil, så da kan det kanskje være problemet ja... Skal få byttet de asap, takk for tips... Pulse-air? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Den lekker litt i pakkningene mellom topp og manifoil, så da kan det kanskje være problemet ja... Skal få byttet de asap, takk for tips... Pulse-air? Prøv å fiks eksoslekkasje først. Pulse-air er det mange her inne kaller EGR( EGR er noe helt annet) Det er de lufrørene som går inn i eksosmanifold på ohc med kat. Du har en ventil som sitter ved luftfilter som skal stenge for luft til eksosmanifold når motor er varm og du kjører på delgass, der lamda er aktiv. Vist denne ventilen ikke stenger vil det gi samme utslag som frieksos. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 3, 2008 Author Share Posted July 3, 2008 Prøv å fiks eksoslekkasje først. Pulse-air er det mange her inne kaller EGR( EGR er noe helt annet) Det er de lufrørene som går inn i eksosmanifold på ohc med kat. Du har en ventil som sitter ved luftfilter som skal stenge for luft til eksosmanifold når motor er varm og du kjører på delgass, der lamda er aktiv. Vist denne ventilen ikke stenger vil det gi samme utslag som frieksos. Ok, da er jeg med... Dette ble fjernet fra bilen for flere år siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Ok, da er jeg med... Dette ble fjernet fra bilen for flere år siden Fint. Da er det i vert fall ikke noe galt med pulseair. Det er da uansett mest bare i veien - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 prøvd å nappe av kontakta til lamda'n ? du har veldig like symtomer som jeg hadde på min for noen år sia.. nappa av kontakta å da var alt "normalt" min var heilt idiot på delgass,men så snart man ga full gass var alt i orden ohc'n ekke så følsom på falskluft som dohc motorer Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 prøvd å nappe av kontakta til lamda'n ? du har veldig like symtomer som jeg hadde på min for noen år sia.. nappa av kontakta å da var alt "normalt" min var heilt idiot på delgass,men så snart man ga full gass var alt i orden ohc'n ekke så følsom på falskluft som dohc motorer Kan vel alltids prøve det, men lambda var ny for 1år siden....Det kan virke som om motoren får alt for mye bensin, for det ryker svart når jeg gir på, så jeg har tenkt litt på bensintrykksregulator... hvor finner jeg evt den?? og hvilke justeringsmuligheter har jeg der? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 den står ved siden av gasspjeldet, er ikke no justering på den Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Hmm. Har du sjekket bensinretur, at det ikke er noen blokkeringer eller strupinger? - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Min is hadde noen av de samme problemene...da var den bensintrykksregulatoren som hadde tettet/satt seg. Prøv å bytt den, og sjekk returen i samme slengen 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 8, 2008 Author Share Posted July 8, 2008 Ok, skal sjekke dette også, men bilen går som sagt fint fram til den blir varm, det er da problemet starter...Hvordan funker kaldstartsystemet på sierra?? den får vel mere bensin på kald motor?? hva styrer dette, og kan det være noe i forbindelse med det kanskje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 hehe da er d nok tempfølern på undersia av innsuge ditt som er kokko.. er den som gir signal og forteller motorstyringa tempen på motoren, å dermed kalkulerer hvor mye bensin den skal ha Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 9, 2008 Author Share Posted July 9, 2008 (edited) hehe da er d nok tempfølern på undersia av innsuge ditt som er kokko.. er den som gir signal og forteller motorstyringa tempen på motoren, å dermed kalkulerer hvor mye bensin den skal ha Ok, får sjekke den også da... men det som er litt rart da, er at jeg hadde samme problem med gamle motoren, og den nye motoren gikk fint i bilen jeg tok den fra... Er det samme tempføler som viser temp i dashbordet?? Edited July 9, 2008 by cossiemk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 (edited) Ok, får sjekke den også da... men det som er litt rart da, er at jeg hadde samme problem med gamle motoren, og den nye motoren gikk fint i bilen jeg tok den fra... Er det samme tempføler som viser temp i dashbordet?? Nei, tempføleren til dashen sitter lenger framme, men på samme side. Går en sort ledning inn på den. Edited July 9, 2008 by HoelRacing 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 den ligger ca midt på\under innsuget Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 (edited) Nå sliter jeg å med nesten samme problemet. Greit jeg stjeler tråden litt så slepper jg å lage en egen. Byttet alt av innmat i topp på 85 modell iS. Bilen starter å går men begynner å skyte litt etterhvert. Heldivis veit jeg hva feilen er Tor jeg har bomma på et par tenner på oljepumpe/tenningsrotor hjulet. Går det andt å stille på tenninga uten om å "slakke" regreim for å vri på tannhjulet? Har den gråe fordeleren. Edit: Skriveleif Edited July 10, 2008 by tonyku -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now