cossiemk1 Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 Nå sliter jeg å med nesten samme problemet. Greit jeg stjeler tråden litt så slepper jg å lage en egen. Byttet alt av innmat i topp på 85 modell iS. Bilen starter å går men begynner å skyte litt etterhvert. Heldivis veit jeg hva feilen er Tor jeg har bomma på et par tenner på oljepumpe/tenningsrotor hjulet. Går det andt å stille på tenninga uten om å "slakke" regreim for å vri på tannhjulet? Har den gråe fordeleren. Edit: Skriveleif Hvis du løsner fordeleren, så kan du jo nesten vri den helt rundt, så hvis det er der du har bommet, så er det null problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 (edited) Hvis du løsner fordeleren, så kan du jo nesten vri den helt rundt, så hvis det er der du har bommet, så er det null problem Ehh nei den er ikke snudd 180 grader Ingen form for justering. Må vell av med den ***** regreima :S Ikke får jeg orntli temperatur i motoren heller. Ca 1/4 del :S kan det ha med at tenningen er feil? Har helt ny sommertermostat og vannpumpe. Edit: Bare noen skriveleifer Edited July 10, 2008 by tonyku -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 (edited) Vri veiva til du er på merket, så ser du om det stemmer med merket på kandrevet, og merket i fordeleren...Stemmer merkene på veiv og kam, så kan du vri fordeleren til den treffer merket sitt Stemmer ikke veiv og kam, så må du av med reima... Så over til mitt problem. Har hatt problemer med at bilen blir varm, nesten opp til kokepunktet, før den blir normal... Sånn holder den på hele tiden. Tenkte at det kunne være termostaten, siden motoren har stått i 1,5år, så jeg byttet den i dag.Men jeg har samme problem ennå, så da tenkte jeg at det var luft i systemet, så jeg har prøvd masse forskjellig for å få bort lufta, men jeg får det ikke bedre.... Dette kan kanskje ha en innvirkning på fuskingen også, eller?? Har vært ute på en drøy times tur nå, og bilen blir varm opp til det røde, for så å gå ned til midt på normal, så opp på rødt igjen. Sånn holder den på hele tiden... Noen som har en fin guide til hvordan jeg best lufter kjølesystemet?Lufta kommer jo ikke ut noe sted så lenge korken på ekspansjonstanken står på, eller? Edited July 10, 2008 by cossiemk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Alt det stemmer. Menne, tenningspunktet? hvor er det? er ikke det på sylinder en? -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 10, 2008 Author Share Posted July 10, 2008 Alt det stemmer. Menne, tenningspunktet? hvor er det? er ikke det på sylinder en? Det sitter ett lite hakk i fordeleren, og det er ved sylider en ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Vri veiva til du er på merket, så ser du om det stemmer med merket på kandrevet, og merket i fordeleren...Stemmer merkene på veiv og kam, så kan du vri fordeleren til den treffer merket sitt Stemmer ikke veiv og kam, så må du av med reima... Så over til mitt problem. Har hatt problemer med at bilen blir varm, nesten opp til kokepunktet, før den blir normal... Sånn holder den på hele tiden. Tenkte at det kunne være termostaten, siden motoren har stått i 1,5år, så jeg byttet den i dag.Men jeg har samme problem ennå, så da tenkte jeg at det var luft i systemet, så jeg har prøvd masse forskjellig for å få bort lufta, men jeg får det ikke bedre.... Dette kan kanskje ha en innvirkning på fuskingen også, eller?? Har vært ute på en drøy times tur nå, og bilen blir varm opp til det røde, for så å gå ned til midt på normal, så opp på rødt igjen. Sånn holder den på hele tiden... Noen som har en fin guide til hvordan jeg best lufter kjølesystemet?Lufta kommer jo ikke ut noe sted så lenge korken på ekspansjonstanken står på, eller? Ohc er veldig enkel å lufte ut luft fra kjølesystem. Du tar bare av den gummiproppa på termostathuset, og åpner lokket på ekspansjonstanken. Når det spruter jevnt ut av nippeln på termostathuset, uten mye luftbobler, er kjølesystemet utluftet. Vist det da er noen luftrester igjen, skal de forsvinne når motor blir varm og termostat åpner. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted July 10, 2008 Share Posted July 10, 2008 Det sitter ett lite hakk i fordeleren, og det er ved sylider en ja... På fordeleren er det ett tall. Å det er jo selvfølgelig 1. Er det da det som er tenningspunktet. Bilen går verken på tomgang eller full gass. Halv gass går den greit men ujevnt. Full gass så kutter den. Liksom på 3 og 2 sylindre. Så skytern litt når jeg slepper gassen. Har prøvd så å si alt i denna posten. Mangler bare å bytte hjernen. Tviler for at det er den siden alt funket før jeg byttet topp. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 13, 2008 Author Share Posted July 13, 2008 Ohc er veldig enkel å lufte ut luft fra kjølesystem. Du tar bare av den gummiproppa på termostathuset, og åpner lokket på ekspansjonstanken. Når det spruter jevnt ut av nippeln på termostathuset, uten mye luftbobler, er kjølesystemet utluftet. Vist det da er noen luftrester igjen, skal de forsvinne når motor blir varm og termostat åpner. Vel, så enkelt er det ikke på min motor... Har nå prøvd dette, uten motor igang, og med varmeapp. på varmt, og helte på vann til det kom er jevn stråle ut av luftenippelen, men dette hjelp ikke i det hele tatt....Så jeg koblet en slange på luftenippelen, som jeg holdt ned i ekspansjonstanken, og startet bilen. Da kom det bittelitt luft innimellom, men ikke mye, og bilen ble kokvarm før termostaten åpnet. Så ble temperaturen ganske normal, for så å gå opp til kokepungtet, før det sank ned til normalt igjen... Slik holdt jeg på i 3 timer, uten at det ble spes mye bedre.Jeg har også hatt på radiator-rens, sånn i tilfelle det kunne være masse dritt som gjør dette, men det hjalp heller ikke. Det er ikke noe unormalt trykk i kjølesystemet, og ikke vann i olja osv... ingenting som tyder på pakkningsras. Noen som har noen gode idèer til hvordan jeg kan få bort lufta?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 13, 2008 Share Posted July 13, 2008 jah, jekke opp bilen i fronten så mye som du tørr. starte opp å la den gå, fordi da vil lufta automatisk til høyeste punktet, å da får du ut lufta, bare å åpne lokke på ekspansjons tanken så ser du når lufta kommer ut. funker knall Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 13, 2008 Author Share Posted July 13, 2008 jah, jekke opp bilen i fronten så mye som du tørr. starte opp å la den gå, fordi da vil lufta automatisk til høyeste punktet, å da får du ut lufta, bare å åpne lokke på ekspansjons tanken så ser du når lufta kommer ut. funker knall Har testet det, uten resultat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 13, 2008 Share Posted July 13, 2008 Da har jeg mest tro på att toppakningen din er gåen. Bruker ikke være noe problem å få ut luft fra kjølesystem på ohc. Så lenge du åpner opp lokket på ekspansjonskammer av og til under varmkjøring, skal kjølesystemet normalt lufte seg selv når termostat åpner seg, forutsatt at du etterfyller kjølevæske når termostat åpner. Og vist du har luftet kjølesystemet med nippeln på termostathus, skal det normalt være veldig lite luft igjen i systemet.Jeg har luftet kjølesystem en del ganger på Sierra med ohc, og flest ganger uten å bruke luftenippeln på termostathus. Og da har jeg kjørt varm motor uten lokk på ekspansjonstank. Etter att termostat har åpnet og kjølevæske er etterfylt har jeg aldri vært plaget med ustabil temperatur på motor. Det er ikke noen ventil på kretsen som går til varmeapparat, så det er det samme hvilken posisjon varmapparathendelen står i. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 14, 2008 Author Share Posted July 14, 2008 Da har jeg mest tro på att toppakningen din er gåen. Bruker ikke være noe problem å få ut luft fra kjølesystem på ohc. Så lenge du åpner opp lokket på ekspansjonskammer av og til under varmkjøring, skal kjølesystemet normalt lufte seg selv når termostat åpner seg, forutsatt at du etterfyller kjølevæske når termostat åpner. Og vist du har luftet kjølesystemet med nippeln på termostathus, skal det normalt være veldig lite luft igjen i systemet.Jeg har luftet kjølesystem en del ganger på Sierra med ohc, og flest ganger uten å bruke luftenippeln på termostathus. Og da har jeg kjørt varm motor uten lokk på ekspansjonstank. Etter att termostat har åpnet og kjølevæske er etterfylt har jeg aldri vært plaget med ustabil temperatur på motor. Det er ikke noen ventil på kretsen som går til varmeapparat, så det er det samme hvilken posisjon varmapparathendelen står i. Ville jo tro at det var trykk i kjølesystemet, eller vann i olja eller noe, hvis pakkningen var defekt, men det er det ikke, og det forsvinner ikke noe vann... Begynner å misstenke at den nye termostaten ikke er bra, så tester med den gamle igjen.Skal bytte lambda i dag også, så jeg får krysse fingrene nå Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 16, 2008 Author Share Posted July 16, 2008 Da ser det ut til at det var lambdaen fra biltema som køddet, satte inn en gammel en, og nå har den gått 6-7 mil uten å fuske... Så nå gjennstår bare å finne ut av kjøleproblemet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 18, 2008 Share Posted July 18, 2008 Og vist du er usikker på om noen av termostatene fungerer, kan du prøve å ta ut termostat og kjøre uten. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted July 18, 2008 Author Share Posted July 18, 2008 Og vist du er usikker på om noen av termostatene fungerer, kan du prøve å ta ut termostat og kjøre uten. Tror tempføleren under innsuget er ok....Den ene termostaten som er på bilen, er nå tatt ut, og da er alt ok, bortsett fra at motor ikke får "normal" temp...Med termostaten montert (testet en helt ny, og den gammle som funket fint i motoren før jeg fikk den) så blir bilen varm opp til kokepungtet, før termostaten åpner, for så å gå til normal, og opp til kokepungtet igjen... slik holder den på hele tiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now