Jump to content

cossie fjærer på mk 2 combi


megamann89

Recommended Posts

Hei. Har tenkt å sette på noen cossie fjærer på mk2 comben min. Vil ikke ha den for lav, men stiv. Er det riktig at cossie fjørene "senker" 2 cm fra org fjærer? Hva er forskjellen på cossie fjærene fra rwd og 4x4 ?

Edited by megamann89
Link to comment
Share on other sites

den blir sinnsykt lav forran ihvertfall om du setter på cosworth fjører på std demper, fordi, cosworth demperne forran er 25 eller 30 mm kortere enn std sierra. hadde dette på sierran min før, std cossi fjør forran å rød koni til std sierra forran. resultat knust bunnpanne 10 timer etter jeg henta bilen...

 

4x4 fjører forran er litt tykkere mener jeg på, dem er ihvertfall stivere siden d er litt mere vekt forran på 4x4 cossi

 

men viss du setter på dempere oxo fra cossi så blir den ganske så fin høyde,å heller ikke for lav forutenom på vintern viss du har 14" felger der da ;) d hadde jeg på min andre bil,komplett cosworth dempere forran og bak samt fjører..

 

dette er utprøvd på begge mine 89 mod kombi

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

4x4 dempere passer ikke.. bak passer dem med litt modifisering. bolten til dempern som er i selve bærebrua bak er 12 mm på cosworth, mens vanlig sierra har 10 mm, slik jeg gjorde d, tok et 10 mm kobber rør innvendig,da blir røret 12mm utvendig, kappa d til slik at d ble like langt som selve innfestninga til demperen nede er. å presset rørbiten inn i dempern,da kan du fint bruke den org bolten, må oxo legge imellom noen skiver på hver side av demperen fordi cosworth demperne er smalere i nedkant enn vanlig sierra.

eller du kan borre opp i bærebruene dine til 12mm

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

4x4 dempere passer ikke.. bak passer dem med litt modifisering. bolten til dempern som er i selve bærebrua bak er 12 mm på cosworth, mens vanlig sierra har 10 mm, slik jeg gjorde d, tok et 10 mm kobber rør innvendig,da blir røret 12mm utvendig, kappa d til slik at d ble like langt som selve innfestninga til demperen nede er. å presset rørbiten inn i dempern,da kan du fint bruke den org bolten, må oxo legge imellom noen skiver på hver side av demperen fordi cosworth demperne er smalere i nedkant enn vanlig sierra.

eller du kan borre opp i bærebruene dine til 12mm

 

Eller du kan rett og slett skifte bærebruene bak, da bruene med 12mm bolt også har en mer solid innfestning til demper.

Etter hva jeg hvet finnes disse bruene på alt av Scorpio( jeg har i vert fall hentet fra Scorpio, og kunn sett denne typen på Scorpio), denne typen bruer finner du også på Sierra med skivebrems bak. Med nye bærebruer blir også saken enklere vist de en gang bestemmer deg for å bygge om til cossie bremser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har 2.9 bakstilling, så har skiver. Men det du sier er at 4x4 demperene foran ikke passer i det hele tatt ?. Det gjør vell 2wd demperene til cossie. Dochboy: Hva slaks demperer bruker du til cossifjærene på din combi ? Blir det 4x4 fjærer og 2 wd framdempere da ?

Edited by megamann89
Link to comment
Share on other sites

4x4 demperne er tykkere enn 2wd,derfor passer dem ikke. 2wd er lik som vanlig sierra bare kortere, jeg kjørte med org cosworth dempere på min samt fjører, nå er jeg ikke sikker på d med 4x4 fjører på 2wd demper men skulle tru d skulle gå bra :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

d blir ikke no super stivt akkurat men til daglig bruk er d greit nok.

demperne forran er sykkelpumper nå + at den ene dempern er ødelagt, da jeg skifta forstilling så skulle sette på dempern igjen reiv vi over gjengene å dermed sto oljespruten... fjørene trenger jeg selv når EU kontrollen nærmer seg :P

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

d blir ikke no super stivt akkurat men til daglig bruk er d greit nok.

demperne forran er sykkelpumper nå + at den ene dempern er ødelagt, da jeg skifta forstilling så skulle sette på dempern igjen reiv vi over gjengene å dermed sto oljespruten... fjørene trenger jeg selv når EU kontrollen nærmer seg :P

 

Ok. det skjønner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja det passer.. Har 2 stk Sachs Advance dempere,å 4X4 Cosworth 40mm til salgs.

 

Dempere er ett år ca,fjærer kjørt med i max 100 mil.

 

1000kr + frakt.

 

-90960698-

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

kjøpte noen brukte gule koni dempere og fjærer som er fra cossie. tipper sedan. monterte dette her på en kombi coupe. monteringen gikk greit foran. men oppdaget noen problemer.

 

1.fjær skåla(cossie) foran sitter lavere enn vanlig standar sierra fjær skål. så jeg fikk ikke brukt mine escort cossie felger med 205/50r16. spindelen til cossie har feste til demperen høyere enn standar sierra. dermed bedre avstand til fjærskåla.

 

2. når jeg monterte fjærene bak som jeg fikk med. så ble den super høy. så enten fikk jeg standar fjærer bak(til cossie) eller så er det forskjell mellom sedan og kombi coupe når det gjelder innfestingen til fjæra. syns den ble høyere enn standar vanlig sierra med den fjærene.

 

3.nedre støtdemper feste har mye smalere enn standar sierra. så der måtte jeg legg mellom en del skiver.

bolt hullet er bare å bore opp. er ikke vits å bytte bruer. hel sveis heller demper festet og til selve brua.

Link to comment
Share on other sites

1.fjær skåla(cossie) foran sitter lavere enn vanlig standar sierra fjær skål. så jeg fikk ikke brukt mine escort cossie felger med 205/50r16. spindelen til cossie har feste til demperen høyere enn standar sierra. dermed bedre avstand til fjærskåla.

 

Det går helt fint, jeg har det selv. Det du gjør, enten setter du på 3mm spacer eller noe fra tema... Eller så finner du fram sleggen/hammer... Slå inn skålen litt, er utrolig lite som skal til... ;)

 

2. når jeg monterte fjærene bak som jeg fikk med. så ble den super høy. så enten fikk jeg standar fjærer bak(til cossie) eller så er det forskjell mellom sedan og kombi coupe når det gjelder innfestingen til fjæra. syns den ble høyere enn standar vanlig sierra med den fjærene.

 

Jeg har gule koni fra 2wd cos bak på sierra sedan også... (merk deg sedan) Der er den ikke sånn "sigen" lenger, den har fin klaring bak, pent. :)

 

3.nedre støtdemper feste har mye smalere enn standar sierra. så der måtte jeg legg mellom en del skiver.

bolt hullet er bare å bore opp. er ikke vits å bytte bruer. hel sveis heller demper festet og til selve brua.

 

Stemmer, enten må man bytte foringen, ellers må man legge imellom ca. 5 skiver - ca. 5mm spacing... Fungerer utmerket...

 

For å gjøre alt helt klart her... :)

 

Jeg gjorde som følger med min Sierra sedan DOHC-T:

 

-Kjøpte 2wd dempere, fordi disse er kortere enn standard sierra dempere, gule koni - rundt hele. 2wd fordi 4x4 ikke passer i navet forann. Bak går fint med 4x4. Hvis jeg ikke husker feil.

-Kjøpte senkesett til 2wd cosworth, 30mm cosworth senking. Dette fordi at cosworth orginalt er senket, når man da får 30mm senking fra cosworth på standard sierra vil dette si 50 eller 55mm senking på en standard sierra. (cosworth er orginalt senket 20 eller 25mm) Når man da får dette på, sammen med cos. dempere blir bilen lav!

 

Montering:

 

-Må borre opp hullet bak.

Må enten bytte foringen eller space mellom demper og innfesting.

-Forann, montere rett på, kommer noe ann på hvilke hjul du har. Mulig en må slå til demper skålen/evt. space ut litt.

-Med min senking og EsCos. hjul måtte jeg også slå opp innerkanten på skjermene fordi hjulene ligger helt oppi buen... (ja, det er lavt og digg! :D)

 

Beklager seint svar her... Men ja, bedre enn ingenting.

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...