Asil Racing Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Har nå greid å knærte 2 e 50 turboer på en månde , noen som vet hva en slik turbo kan tåle uten en dump som fungere sikkelig ? fant dette klippet av bilen min fra vålere . flere som synes at det er retardasjons lyd isteden for dumpventil ? det er kunn trøste lageret som går , ikke no inn og ut og ikke bruker den olje . noen som har hatt samme problem ?
cosworth540 Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=40778
Asil Racing Posted May 26, 2008 Author Posted May 26, 2008 har allerede en inovative turbo på vei , men vil ikke sette på no nytt før jeg får kostantert om hvorfor turboene går så fort i stykker
xr4ti Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Turbon får olje konstant da? Oljeslangen i klem ved på dra etc!Tyder vel på oljemangel iogmed det er trøstelagerene som går fløyten!
RS 1000 Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Har nå greid å knærte 2 stk. Turbonetics E50 turboer på én måned , noen som vet hva en slik turbo kan tåle uten en dump som fungere sikkelig ? Det er akkurat derfor denne er en klok investering. Man ser når det oppstår problemer og kan rette disse, FØR det går gale. http://www.turbofun.no/product/8768/9836/4...peed_Gauge.html "Trøste" lageret tar aksialbelastningen, altså inn og ut. Sørg for at trykksystemet ER tett! Husk at "antagelser er moren til alle f u c k up´s" så unngå slike. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Hansi Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Hva er den der egentlig god for? Blir ikke ladetrykk og den der samme greia? 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt
kh turbo Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Har åpna turboen nå. Det har vært for varmt rundt lagrene så lagermetallet begynnt og kladde seg på akselen, dvs for høy olje temp=dårlige smøre egenskaper (ser på turbin huset at eksosen din er for varm, som fører til ekstra oppheting av turbo/lagerhus, kombo med ikke vannkjøling) evt tidvis mangel på olje?!?...Det er radial lagerene som går, ikke aksialt.Hvordan olje har du kjørt på? Mobil1? Sjekk olje tilførsel, gå over til vannkjølt lagerhus, evt se på tenninga di mtp. høy eksos temp. 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
kabbern Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Har åpna turboen nå. Det har vært for varmt rundt lagrene så lagermetallet begynnt og kladde seg på akselen, dvs for høy olje temp=dårlige smøre egenskaper (ser på turbin huset at eksosen din er for varm, som fører til ekstra oppheting av turbo/lagerhus, kombo med ikke vannkjøling) evt tidvis mangel på olje?!?...Det er radial lagerene som går, ikke aksialt.Hvordan olje har du kjørt på? Mobil1? Sjekk olje tilførsel, gå over til vannkjølt lagerhus, evt se på tenninga di mtp. høy eksos temp. no galt med Mobil 1 olje? bare lurer..?
kh turbo Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Hva er den der egentlig god for? Blir ikke ladetrykk og den der samme greia? Nei om du normalt har f.eks 80 000 omdr. på 1, 3 bar så vil en leksaje føre til høyere turtall f.eks 120 000 omdr i turbo for å oppnå samme trykk dersom du har en lekasje et eller annet sted. Det er vel det eneste den greia der er god for for hvermansen... men fin for oss som driver litt med turbo for å se på virknings grader, dvs trykk/turtall/effekt 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
RS 1000 Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Hva er den der egentlig god for? Blir ikke ladetrykk og den der samme greia? Den viser hvor (på kartet) og hvordan turboen jobber. Den vil derfor viser når du får lekkasjer (på f.eks. dump), når luftfilteret begynner å tettes og også hvor hardt turboen faktisk jobber. Turboene rundtom jobber mye hardere enn mange eiere er klar over. Nei, den kan overhode ikke sammenlignes med en ladetrykkmåler som egentlig bare viser hvor mye luft som IKKE kommer seg inn i sylindrene. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
kh turbo Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 (edited) no galt med Mobil 1 olje? bare lurer..? Nei da... bare synes det lukta som mobil olje.., det jeg har sett i turboer tidligere, er at de som har gått med mobil olje kokser litt tidligere en andre gode oljer, ved ekstremt høye tempraturer... Jeg synes forøverig ikke det hørest ut som turbo "chatter". Dette er chatter:http://s274.photobucket.com/albums/jj249/kh-turbo/?action=view¤t=grafilm.flv Edited May 26, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
RS 1000 Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Har åpna turboen nå. Det har vært for varmt rundt lagrene så lagermetallet begynnt og kladde seg på akselen, dvs for høy olje temp=dårlige smøre egenskaper (ser på turbin huset at eksosen din er for varm, som fører til ekstra oppheting av turbo/lagerhus, kombo med ikke vannkjøling) evt tidvis mangel på olje?!?...Det er radial lagerene som går, ikke aksialt.Hvordan olje har du kjørt på? Mobil1? Sjekk olje tilførsel, gå over til vannkjølt lagerhus, evt se på tenninga di mtp. høy eksos temp. Høres mer ut som Castrol olje for meg. Tas oljetilførselen fra toppen eller blokken? Dette er chatter: http://s274.photobucket.com/albums/jj249/k...ent=grafilm.flv Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Asil Racing Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 (edited) kjører agip 5w 40 olje , har kjørt samme olja i flere år. men bilen peaker 2,2 og legger seg på 1,7 bars trykk da , noe den ikke har gjort åra før . den får også olje , sjekket tilførselen å den er fra toppen . luftfilter er også nytt . Edited May 27, 2008 by Asil Racing
RS 1000 Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 1. kjører agip 5w 40 olje , har kjørt samme olja i flere år. 2. men bilen peaker 2,2 og legger seg på 1,7 bars trykk da , noe den ikke har gjort åra før . 3. den får også olje , sjekket tilførselen å den er fra toppen . luftfilter er også nytt . 1. Å bruke 5W/40 olje på en gammel 400 hk Cosworth motor er en dårlig løsning synes jeg, spesielt til banekjøring.Mobil 1 15W/50 motorsport anbefales.2. Å miste så mye som 1/2 BAR ladetrykk er alt for mye. Koble trykkluft til trykksystemet og se etter lekkasjer. 3. Å ta oljetilførselen til turbo fra toppen har aldri vært, og vil aldri bli noe mer enn en 1/2 god lettvidt løsning. Ta fra blokken slik som 2wd, RS 500, div Volvo m.fl. Bruk gjerne ekstra filter også. Nå har vel også disse dreticsturboene en messingrestiktor/ sil i inngangen for å hindre at turboen får så mye olje at den lekker forbi tettningene. Når denne "syltynne" oljen som du har kjørt blir overvarm så mister den viskositeten og oljetrykket reduseres. Oljetilførselen til turboen vil da bli utilstrekkelig fordi oljen tas fra toppen (som har redusert tilgang sammenlignet med hovedgalleriet) og oljen skal så passere denne messingrestriktoren. Hvis man i tillegg kjører med lekkasje i trykksystemet så jobber turboen mye hardere enn den skal og dette produserer ekstra mye varme. Som du ser har du ett par ting å ta tak i. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
kh turbo Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Etter mine erfaringer, etter å hatt oppe x-antall turboer, er å holde seg borte fra både mobil og castrol på turbo motorer...veldig fine på suge motorer, det blir rett og slett for varmt for de inne i turboen.(dette gjelder bane kjøring og racing, ikke normal bruk) 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
cross-box Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Etter mine erfaringer, etter å hatt oppe x-antall turboer, er å holde seg borte fra både mobil og castrol på turbo motorer...veldig fine på suge motorer, det blir rett og slett for varmt for de inne i turboen.(dette gjelder bane kjøring og racing, ikke normal bruk)ære for ei olje du anbefalær da? aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980
kh turbo Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 (edited) Vil helst ikke anbefale olje, men jeg kjører selv maxima racing.15-50Blir ikke solgt her i Norge, importerer fat selv, fra statene, med kjellis her på forumet. Edited May 27, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
Kverna Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Valvoline 10w60 da feks ? Uten å favorisere. God olje for gammel turbomotor ? Min fotoblogg
Mark1 Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 skal vi begynne å anbefale andre oljer altså?For svaret på alle hans problemer er vel å få tatt olja rett ifra oljekjøleren og direkte til turbo?og også kanskje sjekke at han ikke har trykk opp oljereturen fra turboen? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
cbp Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Vil helst ikke anbefale olje, men jeg kjører selv maxima racing.15-50Blir ikke solgt her i Norge, importerer fat selv, fra statene, med kjellis her på forumet. Du tar nok muligens feil der: Maxima Racing Oils NorwayTom JorstadT: 011-47-85-02-7911F: 011-47-85-03-5491 Fagernesfeltet3536 NoresundNorway. .maxima.racing@norway.online.no If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???
kh turbo Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 (edited) Du tar nok muligens feil der: Maxima Racing Oils NorwayTom JorstadT: 011-47-85-02-7911F: 011-47-85-03-5491 Fagernesfeltet3536 NoresundNorway. .maxima.racing@norway.online.no Han selger motocross olje, og tar inn bil olja for oss..God pris til FMCN medlemmer. Problemet her var vel heller mangel på oljekjøler...Mange som veit mye her, men ikke vet noe alikevel....he he. skal vi begynne å anbefale andre oljer altså?For svaret på alle hans problemer er vel å få tatt olja rett ifra oljekjøleren og direkte til turbo?og også kanskje sjekke at han ikke har trykk opp oljereturen fra turboen? Ta olje rett fra olje kjøleren? Hvordan gjør man dette? T-kobling etter kjøler? Ta olja fra der oljetrykksbryteren sitter du.. Edited May 27, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
Mark1 Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Ta olje rett fra olje kjøleren? Hvordan gjør man dette? T-kobling etter kjøler? Ta olja fra der oljetrykksbryteren sitter du.. Tja en sånnen gjør jo susenhttp://www.osenworks.no/2007/filterholder1.jpg den røde hetta øverst der er uttak til turboen, mens slangen til høyre er ifra oljekjøleren.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Asil Racing Posted May 28, 2008 Author Posted May 28, 2008 da skal jeg hente ut oljetilførselen til turbo fra mocal sandwich plata , samt en 16 raders oljekjøler er bestilt også setter jeg på garret t3 turbo imens . hehe . fant ikke no trykk fall i noen slanger , bare at den pippla litt i fra det ene stempelet i dumpen . har en mistanke til at aktuator armen er litt kort , har det noe å si ? takker for alle tips . mvh tomm y
RS 1000 Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 da skal jeg hente ut oljetilførselen til turbo fra mocal sandwich plata , samt en 16 raders oljekjøler er bestilt også setter jeg på garret t3 turbo imens . hehe . fant ikke no trykk fall i noen slanger , bare at den pippla litt i fra det ene stempelet i dumpen . har en mistanke til at aktuator armen er litt kort , har det noe å si ? takker for alle tips . mvh tomm yNår du kjører 450 hk turbo, har 402 hk, tett og fint trykksystem, nytt luftfilter og likevel mister 0,5 BAR ladetrykk når motorturtallet øker, så synes jeg vel heller at "aktuator armen" på akkurat denne actuatoren er litt lang. (Actuator er nok for veik). Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
kh turbo Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 (edited) Tja en sånnen gjør jo susenhttp://www.osenworks.no/2007/filterholder1.jpg den røde hetta øverst der er uttak til turboen, mens slangen til høyre er ifra oljekjøleren.. Mocal sandwitch er ikke det samme som olje kjøler...Litt kverulant humør i dag...he he(har samme system på begge bilene mine... Edited May 28, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now