k3nn37 Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 hvordan justerer man tenningen på dohc?.. virker jo som om fordeleren bare har en innstilling.. skal ikke "justere" tenningen men bytte fordelerlokk og rotor så er kjekt å vite slik at tenningen ikke blir helt på jordet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 er ikke justering på tenninga der så du kan trygt skifte rotor og fordelern,, rotorn og fordelerlokke har en possisjon dem skal stå på,men d ser du når du tar det av Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted May 20, 2008 Author Share Posted May 20, 2008 okay.. da er den grei, men av ren nyskjerighet.. er det ikke mulig å justere tenningen?.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 Den har vel tenningsforsenking, som skal brukes ved lavoktan bensin. Men Justerbar tenning på samme måte som f.eks ohc har den ikke. Da må du inn i hjernen og mappe om. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted May 20, 2008 Share Posted May 20, 2008 (edited) Niks. Edit; Svarte til justerbar tenning. Edited May 20, 2008 by rubenl Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted May 21, 2008 Author Share Posted May 21, 2008 Den har vel tenningsforsenking, som skal brukes ved lavoktan bensin. Men Justerbar tenning på samme måte som f.eks ohc har den ikke. Da må du inn i hjernen og mappe om. takk for svar, men nå ble jeg mere nyskjerrig hva er en tenningsforsenker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 21, 2008 Share Posted May 21, 2008 Vist jeg bruker ohc som eksempel, så har IS og gassermotor med elektronisk gasser tenningsforsenker. Dette er en kontakt med 3 ledninger som munner ut ved coil. 2 av ledningene senker tenningen, en senker den med 2 grader og den andre med 4 grader, tilsammen 6 grader. Den siste ledningen justerer opp tomgang med 75 rpm. Tenningsforsenking brukes når man skal kjøre på lavere oktan enn anbefalt fra produsent (feks 95 oktan), dette for å unngå tenningsbank. Dohc motoren skal ha tilsvarende. Ohc bruker gjerne å gå litt bedre vist man ikke benytter tenningsforsenker. Det er godt mulig man kan bruke denne funksjonen for å senke tenning ved feks turbokonvertering, men dette har jeg ikke prøvd. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted May 22, 2008 Author Share Posted May 22, 2008 Vist jeg bruker ohc som eksempel, så har IS og gassermotor med elektronisk gasser tenningsforsenker. Dette er en kontakt med 3 ledninger som munner ut ved coil. 2 av ledningene senker tenningen, en senker den med 2 grader og den andre med 4 grader, tilsammen 6 grader. Den siste ledningen justerer opp tomgang med 75 rpm. Tenningsforsenking brukes når man skal kjøre på lavere oktan enn anbefalt fra produsent (feks 95 oktan), dette for å unngå tenningsbank. Dohc motoren skal ha tilsvarende. Ohc bruker gjerne å gå litt bedre vist man ikke benytter tenningsforsenker. Det er godt mulig man kan bruke denne funksjonen for å senke tenning ved feks turbokonvertering, men dette har jeg ikke prøvd. så man må koble om noen ledninger for å kjøre på 95 oktan?..jeg kjører på 95oktan på dohcen nå.. burde jeg gjort noe med den da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Mange biler ble ombygd av Ford i den tiden Sierra enda var ny, så det er godt mulig bilen din allerede er tilpasset lavoktan.I grunn så vet jeg ikke hvilken oktan dohc er laget for å bruke, så det er ikke sikkert du trenger å bruke denne funksjonen.Mange ohcer går fint på 95 oktan uten tenningsforsenking uten å ha tenningsbank. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted May 24, 2008 Author Share Posted May 24, 2008 javel.. noen som vet hvordan jeg ser om den er bygd om eller ikke?..når jeg kjører normalt så går den fint og reint, men etter jeg har kjørt litt hardt så tikker den i noen minutter.. har det noe med dette å gjøre?.. dette skjer bare når jeg kjører på 95oktan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Se etter en kontakt med 3 ledninger som munner ut i nærheten av coil. Er 1 eller fler av ledningene jordet er bilen tilpasset lavoktan. Hørtes mistenkelig ut med den tikkingen. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted May 24, 2008 Author Share Posted May 24, 2008 hva mener du med munner ut? er det denne hvite trekantete kontakten du mener?http://s249.photobucket.com/albums/gg231/k...nt=DSC00740.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts