Jump to content

Recommended Posts

Posted

hvordan justerer man tenningen på dohc?.. virker jo som om fordeleren bare har en innstilling.. skal ikke "justere" tenningen men bytte fordelerlokk og rotor så er kjekt å vite slik at tenningen ikke blir helt på jordet ;)

Posted

er ikke justering på tenninga der så du kan trygt skifte rotor og fordelern,, rotorn og fordelerlokke har en possisjon dem skal stå på,men d ser du når du tar det av ;)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Posted

Den har vel tenningsforsenking, som skal brukes ved lavoktan bensin. Men Justerbar tenning på samme måte som f.eks ohc har den ikke. Da må du inn i hjernen og mappe om.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted
Den har vel tenningsforsenking, som skal brukes ved lavoktan bensin. Men Justerbar tenning på samme måte som f.eks ohc har den ikke. Da må du inn i hjernen og mappe om.

 

takk for svar, men nå ble jeg mere nyskjerrig :P hva er en tenningsforsenker?

Posted

Vist jeg bruker ohc som eksempel, så har IS og gassermotor med elektronisk gasser tenningsforsenker. Dette er en kontakt med 3 ledninger som munner ut ved coil. 2 av ledningene senker tenningen, en senker den med 2 grader og den andre med 4 grader, tilsammen 6 grader. Den siste ledningen justerer opp tomgang med 75 rpm. Tenningsforsenking brukes når man skal kjøre på lavere oktan enn anbefalt fra produsent (feks 95 oktan), dette for å unngå tenningsbank. Dohc motoren skal ha tilsvarende. Ohc bruker gjerne å gå litt bedre vist man ikke benytter tenningsforsenker. Det er godt mulig man kan bruke denne funksjonen for å senke tenning ved feks turbokonvertering, men dette har jeg ikke prøvd.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted
Vist jeg bruker ohc som eksempel, så har IS og gassermotor med elektronisk gasser tenningsforsenker. Dette er en kontakt med 3 ledninger som munner ut ved coil. 2 av ledningene senker tenningen, en senker den med 2 grader og den andre med 4 grader, tilsammen 6 grader. Den siste ledningen justerer opp tomgang med 75 rpm. Tenningsforsenking brukes når man skal kjøre på lavere oktan enn anbefalt fra produsent (feks 95 oktan), dette for å unngå tenningsbank. Dohc motoren skal ha tilsvarende. Ohc bruker gjerne å gå litt bedre vist man ikke benytter tenningsforsenker. Det er godt mulig man kan bruke denne funksjonen for å senke tenning ved feks turbokonvertering, men dette har jeg ikke prøvd.

 

så man må koble om noen ledninger for å kjøre på 95 oktan?..

jeg kjører på 95oktan på dohcen nå.. burde jeg gjort noe med den da? :unsure:

Posted

Mange biler ble ombygd av Ford i den tiden Sierra enda var ny, så det er godt mulig bilen din allerede er tilpasset lavoktan.

I grunn så vet jeg ikke hvilken oktan dohc er laget for å bruke, så det er ikke sikkert du trenger å bruke denne funksjonen.

Mange ohcer går fint på 95 oktan uten tenningsforsenking uten å ha tenningsbank.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

javel.. :huh: noen som vet hvordan jeg ser om den er bygd om eller ikke?..

når jeg kjører normalt så går den fint og reint, men etter jeg har kjørt litt hardt så tikker den i noen minutter.. har det noe med dette å gjøre?.. dette skjer bare når jeg kjører på 95oktan..

Posted

Se etter en kontakt med 3 ledninger som munner ut i nærheten av coil. Er 1 eller fler av ledningene jordet er bilen tilpasset lavoktan. Hørtes mistenkelig ut med den tikkingen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...