Guest dieseldyret Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Er det noen her som har handlet solfilm derfra? Tenker da på den som er ferdigkutta..Er dette en "proff-film" som ikke blir matt etter en sommer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford-ST200 Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Vet ikke hvordan solfilmen de selger er, men ikke kjøp på bs bildeler. de får så mye klager rundt om kring, selv om kansje det produktet er bra hadde jeg latt vær. les litt rundt på div forum. Bilxtra har vel grei solfilm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 skal du kjøpe solfilm er det bare å bestille fra solfilm halv pris de har upåklagelig kvalitet. veldig bra film, dette er prof film, enkel og legge, og kjempe billig. Har vel bestillt en 70 meter film fra de totalt Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dieseldyret Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Årsaken til at jeg vurderer bsbildeler er at de leverer ferdigkappet film..Og i en grønntone som ikke solfilmhalvpris har..Men hvis det er et dårlig firma gidder jeg uansett ikke å bestille derfra! Hvordan er det å lime på bakruta, noen som vet om en detaljert howto på dette? Vet at det lønner seg å lime på remser, men hvordan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jokke2k Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Kjøpte solfilm på biltema eg:p Funke fett det.. billigt e d o.. bare min erfaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 (edited) Bakruter trenger ikke nødvendigvis limes i remser, men det kan være en stor fordel om du ikke har mye erfaring med å legge film. Jo bedre film du kjøper, jo større stykker kan du legge. Jeg driver og legger solfilm på fritiden, så har lagt en haug med biler nå, bakruter er det alle bekymrer seg for. Etter at jeg gikk over til å bruke solfilm halv pris så har jeg kunnet legge mange ruter i ett stykke. Bruker du en kvalitetsfilm kan du legge denne utover bakruten på utsiden og varme den opp med en kraftig hårføner og strekke den utover. Filmen vil da begynne å få konturer etter ruten. Dette fungerer greit, men annbefales ikke om du ikke har lagt en del biler. Teknikken som du heller kan bruke på bakruten er at du klipper opp strimler, avhengig av hvor kurvet ruten er må du vurdere stripene. Til en mondeo kombi kupe for eksempel burde du ha striper på maks 15 cm. Er det en mk3 som har mye mindre kurving på ruta kan du strekke deg til å dele filmrullen i to. En rul er som oftest 50cm bred. Fremmgangsmåten er nå å starte i toppen i forhold til hvordan du jobber. Det vil si at jobber du med combi utgave som du vipper opp bakluka på må du starte i bunnen av ruta når den er igjen. Legg på den første biten og stryk den utover så du er sikker på att alt har festet seg. Skjær så filmen oppå en varmetråd, slik at du får skjult så mye av skjøten som mulig oppå en slik tråd. Det kan hende at du på noen biter må kappe bort over halve biten på midten av ruta, men dette får så være om du skal få til et godt ressultat. Når du legger små strimler er også et tips å bruke minimalt med såpe i vannet for at filmen skal klebe sterker og raskere på ruten. Det du skal gjøre i neste omgang er å legge en ny film bit, denne skal jo da selvsagt overlappe den du allerede har lagt. Nå kommer det store vurdering spørsmålet. Du kan velge å skjære bort overlappet nå med en gang. Det gir for fremmtiden det beste ressultatet, men kan være risky, da filmen kleber dårlig i starten ( speiselt billig film ). Du rissikerer å rive med deg biten under når du fjerner overlappet. Huske også at du skal gjøre det samme mange ganger til, og skulle en bit flytte seg må du starte om igjen. Det beste kan nå være å la overlappet sitte. Har du mulighet varmer du ruten på utsiden med hårføner, eller enda bedre, la bilen stå i steikende solskinn. Da tørker filmen fortere. Etter noen dager kan du så skjære bort overlappet, da kan du dra det forsiktig av. Uansett om du velger å la det sitte eller ikke er det viktig å skjære med kniven annliggende mot den andre filmbiten. Bitene vil da flukte på undersiden av varmetården og ingenting vil synes. Håper dette gjorde deg noe klokere. Lurer du på noe kan du eventuelt sende en Post mail. Tar gjerne på meg oppdrag i Lillehammer distriktet. Legging av solfilm er det morsomste jeg gjør på en bil. Lykke til Edited May 15, 2008 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dieseldyret Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Bakruter trenger ikke nødvendigvis limes i remser, men det kan være en stor fordel om du ikke har mye erfaring med å legge film. Jo bedre film du kjøper, jo større stykker kan du legge. Jeg driver og legger solfilm på fritiden, så har lagt en haug med biler nå, bakruter er det alle bekymrer seg for. Etter at jeg gikk over til å bruke solfilm halv pris så har jeg kunnet legge mange ruter i ett stykke. Bruker du en kvalitetsfilm kan du legge denne utover bakruten på utsiden og varme den opp med en kraftig hårføner og strekke den utover. Filmen vil da begynne å få konturer etter ruten. Dette fungerer greit, men annbefales ikke om du ikke har lagt en del biler. Teknikken som du heller kan bruke på bakruten er at du klipper opp strimler, avhengig av hvor kurvet ruten er må du vurdere stripene. Til en mondeo kombi kupe for eksempel burde du ha striper på maks 15 cm. Er det en mk3 som har mye mindre kurving på ruta kan du strekke deg til å dele filmrullen i to. En rul er som oftest 50cm bred. Fremmgangsmåten er nå å starte i toppen i forhold til hvordan du jobber. Det vil si at jobber du med combi utgave som du vipper opp bakluka på må du starte i bunnen av ruta når den er igjen. Legg på den første biten og stryk den utover så du er sikker på att alt har festet seg. Skjær så filmen oppå en varmetråd, slik at du får skjult så mye av skjøten som mulig oppå en slik tråd. Det kan hende at du på noen biter må kappe bort over halve biten på midten av ruta, men dette får så være om du skal få til et godt ressultat. Når du legger små strimler er også et tips å bruke minimalt med såpe i vannet for at filmen skal klebe sterker og raskere på ruten. Det du skal gjøre i neste omgang er å legge en ny film bit, denne skal jo da selvsagt overlappe den du allerede har lagt. Nå kommer det store vurdering spørsmålet. Du kan velge å skjære bort overlappet nå med en gang. Det gir for fremmtiden det beste ressultatet, men kan være risky, da filmen kleber dårlig i starten ( speiselt billig film ). Du rissikerer å rive med deg biten under når du fjerner overlappet. Huske også at du skal gjøre det samme mange ganger til, og skulle en bit flytte seg må du starte om igjen. Det beste kan nå være å la overlappet sitte. Har du mulighet varmer du ruten på utsiden med hårføner, eller enda bedre, la bilen stå i steikende solskinn. Da tørker filmen fortere. Etter noen dager kan du så skjære bort overlappet, da kan du dra det forsiktig av. Uansett om du velger å la det sitte eller ikke er det viktig å skjære med kniven annliggende mot den andre filmbiten. Bitene vil da flukte på undersiden av varmetården og ingenting vil synes. Håper dette gjorde deg noe klokere. Lurer du på noe kan du eventuelt sende en Post mail. Tar gjerne på meg oppdrag i Lillehammer distriktet. Legging av solfilm er det morsomste jeg gjør på en bil. Lykke til Ok, takk for god veiledning:) Jeg har stasjonsvogn, der er ruta ganske rett. Har lagt endel biltemafilm, men den blir så ripete etter kort tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now