Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ok. Med en gang jeg kjøpte bilen, så heiv jeg på en simons effektpotte, som jeg erstattet med den eksospotten med utblås som sto på bilen orginalt. Merket så og si ingen forskjell. Igår så tok jeg av potten, merket fortsatt ingen forskjell.

Her kommer en enkel howto til hvordan å få bedre lyd fra bilen. Jeg har en liten effektpotte, men jeg mener det vil bli endel bedre med orginalpotten også.

 

Kutte av bakpotten som ikke har utblås

 

Innkjøptsliste fra biltema:

 

3x Eksosklemmer

1x 90 graders eksosrørbøy

1x overgang

 

I tilleg så trenger du vinkelsliper, 13mm skralle til eksosklemmene, og vernebriller.

 

Husker ikke dimensjonen på klemmene eller eksosrørene, tok det på øyemål, og hadde rett. Var 3 forskjellige på biltema, så lett at den ene var for stor og den andre var for liten.

 

eksos.jpg

 

1. Jekk bilen opp, og hiv dem på bukker bak. Greit om du lar den stå litt høyt.

2. Løsne alle gummiopphengene frem til midten av bilen , 3 eller 4 stykker om jeg husker rett.

3. Kutt eksosrøret ved der som jeg har merket av A og B på bildet. Hiv eller ta vare på den gamle potten, gummiopphenget kan være greit å ha dersom noen av de andre skulle ta kvelden en dag.

4. Monter 90 graders bøyen der hvor du kuttet. Den ene enden av 90 graders bøyen er større slik at du kan bruke eksosklemme, mens en andre er normalstørrelse, derfor må du bruke overgangen.

5. Stram til eksosklemmene, og fest på eksosopphenget du tok av.

 

Håper det ble godt nok forklart slik at alle som vil kan klare det :)

Edited by b1rken
Posted

Men jeg har et lite spørsmål til dette. Spørsmål til min egen guide:D

 

Lyden ble grom, helt frem til 3-4000 rpm. Da føler jeg det ble vanlig lyd igjen.

Har som sagt orginalt eksosanlegg, utenom den lille "effekt"potten fra simons bakerst.

Kan det være at utblåset på potten min er for lite til at jeg får gromlyd etter 3-4000 rpm?

At når jeg drar på etter 3000 så blir det for mye trykk ut endestussen at det bare blir "blåselyd" ut fra stussene istedetfor gromlyden som kommer før 3000? Og vil dette bli bedre om jeg fjerner "effektpotten", og erstattter den med et 3" røyr med en endestuss på?

Posted

Mja. Skal gjøre litt imorgen også. Skal ta av å handle inn 4 eksosklemmer og 2 skøyter.

Så skal jeg kutte av midtdemperen også. Slik at det blir katalysatoren og bakpotten som demper.

Blir det for høy lyd, så kobler jeg bare inn midtdemperen igjen.

 

Men en ting jeg lurer på. Hvordan blir det på neste eu-kontroll, nå som jeg fjerner 2 av de pottene som var på bilen orginalt? Har dette noe å si, så lenge lydnivået ikke overskrider DB grensen som er satt? Er lyddemperene med på å senke CO verdien, eller skulle dette gå greit så lenge jeg beholder katten?

Posted
  b1rken said:
Mja. Skal gjøre litt imorgen også. Skal ta av å handle inn 4 eksosklemmer og 2 skøyter.

Så skal jeg kutte av midtdemperen også. Slik at det blir katalysatoren og bakpotten som demper.

Blir det for høy lyd, så kobler jeg bare inn midtdemperen igjen.

 

Men en ting jeg lurer på. Hvordan blir det på neste eu-kontroll, nå som jeg fjerner 2 av de pottene som var på bilen orginalt? Har dette noe å si, så lenge lydnivået ikke overskrider DB grensen som er satt? Er lyddemperene med på å senke CO verdien, eller skulle dette gå greit så lenge jeg beholder katten?

 

Jeg har Simons anlegg med doble stusser på bilen min fra katalysatoren. Er grommere lys rundt 3-4000 som du beskriver hos meg og, men er ikke no særlig tøffere over det synes jeg, selv med greenfilter. Skal man få noe slikt, må man vel gjøre noe med hele eksosen fra grenrøret.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Posted

Nå skriker jo tross alt mondeo som en stukken gris over 4000rpm da. Tror knapt det er mulig å få en slik bil til å late kult etter det. Støyen fra motroen overdøver jo eksosen. En mondeo motor er ikke akkurat støysvak.

 

Har to 1.8 Litere på gården nå.

95 modell som har gått 240 000km

2000 modell som har gått 1110 000km. Begge bråker like forjævlig etter 4000rpm, men støy issoleringa inn i bilen er bedre på 2000modellen.

 

Har en ødelagt lutmassemåler du kan få. hehe.

 

Med den påmontert skyter mondeoen min flammer. Skal love deg det blir grom lyd i bilen din da.

Bruker en 4 liter bensin på mila men. :lol:

Posted (edited)

eller gjør som det jeg gjorde med min. er ikke heeelt 100% sikker på åssen lyden blir, men det er iallfall mer enn orginalt :P ettersom jeg har eff anlegg som det ikke er igjen noe dempervatt i!!! så jeg har en skikkelig BRÅKE lyd i min.. Men den lydemperen som er RETT under bilen.(etter kat) jeg fjernet den på min. og har jo også eff anlegg. men det kunne eventuelt ha hjulpet litt tror jeg, selv om du ikke har eff anlegg.

 

men ellers en fin tanke på denne how to. :) tenkte lit tpå sånt selv før jeg kjøpte eff anlegget min :P heh

 

 

EDIT; her ser du hvordan det er gjort på bilen min ;)

 

edit.jpg

Edited by Kjellcorp
Posted

NB! Husk at fjerner man for mange potter, så kan bilen gå dårligere...

Sugemotor skal ha litt motstand i eksosen(potter)

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest HansV
Posted

Det kan også bli mer vibrasjoner hvis en fjerner for mye potter. Jeg byttet ut resonatoren (den fremre potta) med en effektpotte fra Simons. Dette ga litt mer lyd og merkbare mer vibrasjon. Ikke noen god løsning, så det ble ny orginalpotte til slutt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...