Jump to content

Eksos anlegg


Siberiantiger

Recommended Posts

Da jeg hadde bilen på bukken i dag, sjekket jeg litt rundt og fant ut at bakre lyddemper (den "boksen" bakerst) hadde begynt å få en del rust angrep.. både i sveis og rett rundt "rammen". Det at den bakre potten ruster, er ikke et ukjent fenomen etersom det var det samme på min tidligere Opel Vectra også, men der var det faktisk delt opp. På denne bilen ser det ut som om alt henger sammen.. at jeg må kjøpe 1 del som går helt fra enden bak og nesten helt frem.. Dette hørtes dyrt ut og jeg lurte på om noen hadde skiftet dette? Og hadde noe synspunkter rundt det med montering osv. For det såg ut som om du måtte av med noe bake for å tre igjennom potten.. MEN så ser jeg på Mekonomen at det er 4 deler:

 

Fremre eksosrør

Fremre lyddemper

Mellomrør bakre

Bakre lyddemper

 

Vil dette si at det faktisk er delt opp i 4 selv om det ser ut til å henge sammen (ser ingen sveise skjøter) Så det er mulig å få de av bit for bit? I såfall hvordan løsner man de?

 

Artikkel nummer 01-71378 hos Mekonomen (Molde)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

mange fabrikker lager helt eksosanlegg for å spare penger. dette blir da bare kuttet opp når man skal bytte. gjort mange ganger på jobben :)

så man kjøper eventuelt bare bakre potte når man skal bytte også må man måle litt hvor man må kutte

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

mange fabrikker lager helt eksosanlegg for å spare penger. dette blir da bare kuttet opp når man skal bytte. gjort mange ganger på jobben :)

så man kjøper eventuelt bare bakre potte når man skal bytte også må man måle litt hvor man må kutte

 

Så er det det de gjør på verkstedet også?

 

Men du sier kutte.. vil ikke da det røret du kutter være like stort som det nye og dermed ikke kunne trees over det andre? Med andre ord, hvordan skjøter man dette?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

nei det nye har en utvidelse som man trer over det andre og strammer med en eksosklemme over. og helst ha litt eskospasta i mellom for å sørge for at det er helt tett.

det er det vi gjør på jobben hvertfall og jeg jobber på et mekonomen verksted.

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest wirre
Da jeg hadde bilen på bukken i dag, sjekket jeg litt rundt og fant ut at bakre lyddemper (den "boksen" bakerst) hadde begynt å få en del rust angrep.. både i sveis og rett rundt "rammen". Det at den bakre potten ruster, er ikke et ukjent fenomen etersom det var det samme på min tidligere Opel Vectra også, men der var det faktisk delt opp. På denne bilen ser det ut som om alt henger sammen.. at jeg må kjøpe 1 del som går helt fra enden bak og nesten helt frem.. Dette hørtes dyrt ut og jeg lurte på om noen hadde skiftet dette? Og hadde noe synspunkter rundt det med montering osv. For det såg ut som om du måtte av med noe bake for å tre igjennom potten.. MEN så ser jeg på Mekonomen at det er 4 deler:

 

Fremre eksosrør

Fremre lyddemper

Mellomrør bakre

Bakre lyddemper

 

Vil dette si at det faktisk er delt opp i 4 selv om det ser ut til å henge sammen (ser ingen sveise skjøter) Så det er mulig å få de av bit for bit? I såfall hvordan løsner man de?

 

Artikkel nummer 01-71378 hos Mekonomen (Molde)

 

Du gidder vel ikke å bytte eksos anegg før det er hull i det? Rust blir det jo i løpet av 14 dager på de... spessielt det bakerste, som aldrig blir varmt, og er laget av gammle fiskeboll bokser...

Edited by wirre
Link to comment
Share on other sites

Du gidder vel ikke å bytte eksos anegg før det er hull i det? Rust blir det jo i løpet av 14 dager på de... spessielt det bakerste, som aldrig blir varmt, og er laget av gammle fiskeboll bokser...

 

Nei, selvfølgelig gidder jeg ikke skifte før det er hull, men jeg ser også at sveisen på en del plasser har rustet godt.. og er det jeg er redd for at de skal løsne.. hull blir det ikke der på en stund nei..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...