Jump to content

Sveriges fräschaste Ford sierra cosworth rwd -89 till salu!


Guest Bilpedanten

Recommended Posts

Guest Bilpedanten

Hejsan alla Norska vänner :)

 

Jag måste nu tyvärr sälja min cosworth p.g.a jag ej har tid över att äga denna bil nu längre :( Jobbar väldigt mkt.

 

Har företaget "Bilpedanten" som jobbar med bilvård, och kan tänka mig att komma överrens med nya ägaren om spons på bilen. Så ställer jag gärna upp vid hjälp om/när det skulle behövas.

 

ALL info och bilder om bilen finns här:

http://www.zatzy.com/projekt/206169-speedm...g-trimning.html

 

Bilen är en Ford sierra cosworth från 1989 RWD. Importerad från Italien 2001= var HELT rostfri även innan jag började fräscha upp den.

 

Köpte den 2004 och började med att lackera om hela bilen.

 

Karossen:

Lacken är slipad med långkloss flera omgångar innan bilen lackerades om, för att få den så rak som det bara var möjligt.

Sedan lackerad i flintgrå som det är org. Och mellanslipad klarlack och 2 varv ytterliggare med hårdare klarlack.

Allt svart är lackerat svart med matt klarlack, även torkararmarna.

 

Underredet:Alla skruvar, brickor och muttrar är köpta på Ford. och bussningar bytta till polyuretan. Även avgassystemets upphängning.

3" Moongoose avgassystem med 4" utblås där allting är höglanspolerat.

Konidämpare med sänkningssats runt om.

 

Bromsarna bak är org. som är lackerat och högglanspolerade bromsbelägg+monteringssats.

Stålomspunna slangar runt om.

Fram är det 330mm skivor och 4-kolvs ok med högglanspolerade hubbar.

 

Motorn, botten:

Även här är allt lackerat och högglanspolerat, även frostpluggarna.

*Planat 200-block med Ross kolvar med ventiluttag och total-seal ringar.

*Alla lager och packningar bytt.

*H-profilstakar

*Hela bottendelen med allting är balanserat och svänghjulet lättat ca 2kg.

Arp till vevaxeln och toppen.

Toppen:

Allt lackerat och högglanspolerat.

*Gt35R turbo med äkta Tial wastegate 42mm och rotfritt grenrör inlindat o svart bandage.

*Toppen topplanad, mirafräst och bytt alla ventilstyrningar på avgassidan.

*Cometic-packning till toppen och ventilkåpan.

 

Uppskattad effekt(ej bänkad) ca 450 etanolhästar.

 

Detta är kortfattat vad som är gjort på bilen!!

Inte räknat exakt timmarna jag lagt på bilen, men uppskattningsvis över 1000 putstimmar. Bara högglanspolera och lackera ABS-enheten tog över 80timmar.

 

Har ca 400 bilder på bilen under alla år jag jobbat med denna.

 

Ni är välkomna att maila eller ringa för mera info vid SERIÖST intresse.

 

Bilen kommer att kunna ses på Emmaoda 17 Maj där jag kommer ställa ut bilen.

 

Högsterbj. Dock lägst 135.000:-

 

EftertoningVF.jpg

P5210086.jpg

Bakvagnenbakifrn.jpg

CossensidanR2000-1.jpg

P8040220.jpg

P8040222.jpg

P8040224.jpg

Motorhuveninv.medspeglarklar.jpg

 

Mvh/Tobbe

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT. Leste din prosjekt tråd for en god stund siden... Er helt UTROLIG hvor pent og godt ting er utført her... HELT rått... Dette er en bil vi skulle hatt i Norge...

 

mvh

Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Hadde den havnet her til lands hadde det nok ikke gått lenge før den såg ut som et dass. Er jo ingen som tar skikkelig vare på sedanene sine her jo. Men utrolig strøken bil...

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Hejsan alla Norska vänner :)

 

Jag måste nu tyvärr sälja min cosworth p.g.a jag ej har tid över att äga denna bil nu längre :( Jobbar väldigt mkt.

 

Har företaget "Bilpedanten" som jobbar med bilvård, och kan tänka mig att komma överrens med nya ägaren om spons på bilen. Så ställer jag gärna upp vid hjälp om/när det skulle behövas.

 

ALL info och bilder om bilen finns här:

http://www.zatzy.com/projekt/206169-speedm...g-trimning.html

 

Bilen är en Ford sierra cosworth från 1989 RWD. Importerad från Italien 2001= var HELT rostfri även innan jag började fräscha upp den.

 

Köpte den 2004 och började med att lackera om hela bilen.

 

Karossen:

Lacken är slipad med långkloss flera omgångar innan bilen lackerades om, för att få den så rak som det bara var möjligt.

Sedan lackerad i flintgrå som det är org. Och mellanslipad klarlack och 2 varv ytterliggare med hårdare klarlack.

Allt svart är lackerat svart med matt klarlack, även torkararmarna.

 

Underredet:Alla skruvar, brickor och muttrar är köpta på Ford. och bussningar bytta till polyuretan. Även avgassystemets upphängning.

3" Moongoose avgassystem med 4" utblås där allting är höglanspolerat.

Konidämpare med sänkningssats runt om.

 

Bromsarna bak är org. som är lackerat och högglanspolerade bromsbelägg+monteringssats.

Stålomspunna slangar runt om.

Fram är det 330mm skivor och 4-kolvs ok med högglanspolerade hubbar.

 

Motorn, botten:

Även här är allt lackerat och högglanspolerat, även frostpluggarna.

*Planat 200-block med Ross kolvar med ventiluttag och total-seal ringar.

*Alla lager och packningar bytt.

*H-profilstakar

*Hela bottendelen med allting är balanserat och svänghjulet lättat ca 2kg.

Arp till vevaxeln och toppen.

Toppen:

Allt lackerat och högglanspolerat.

*Gt35R turbo med äkta Tial wastegate 42mm och rotfritt grenrör inlindat o svart bandage.

*Toppen topplanad, mirafräst och bytt alla ventilstyrningar på avgassidan.

*Cometic-packning till toppen och ventilkåpan.

 

Uppskattad effekt(ej bänkad) ca 450 etanolhästar.

 

Detta är kortfattat vad som är gjort på bilen!!

Inte räknat exakt timmarna jag lagt på bilen, men uppskattningsvis över 1000 putstimmar. Bara högglanspolera och lackera ABS-enheten tog över 80timmar.

 

Har ca 400 bilder på bilen under alla år jag jobbat med denna.

 

Ni är välkomna att maila eller ringa för mera info vid SERIÖST intresse.

 

Bilen kommer att kunna ses på Emmaoda 17 Maj där jag kommer ställa ut bilen.

 

Högsterbj. Dock lägst 135.000:-

 

***********

 

Mvh/Tobbe

woohoo... seriøs bil... Noen som har erfaring med å ta inn 1 sånn bil som er gjordt såpass mye med?? tenker på bt å det der.....

Link to comment
Share on other sites

Den må jo vises på bt før du får norske skilter så hvis de mistenker mye hk så kjører de den i benk så må du betale hk avgift deretter. Kan fort bli en veldig dyr bil. Men det er vel ikkje noe problem å få ned hk tallet vil eg tro. Store bremser og sånn er det verre med.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Guest Line_m

Har du sett, for et strøkent eksemplar! Bra å se det er flere som tar vare på disse go'bilene :)

 

Løp og kjøp!!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...