Jump to content

mondeo from hell


kimsa

Recommended Posts

Har brukt jævelsk mye tid, men ikke så mye penger. Diagnostikk på ford er uaktuelt. Har tidligere lagt att penger for 7 diagnostikk tester der uten at de finner noen feil. Etter den siste fant jeg ut at det er like greit å bare bytte deler. er jo tross alt over 1000kr for en diagnostikk test også.

 

Men motoren er helt knall nå da. Så der er det ikke lengere noe feil, annet enn at topp deksel pakningen skal byttes.

 

Nå står forresten bilen på verksted og venter på å bli ferdig med bremsene. Skal skrus på mens de har 5 min ledig. bedre enn å vente i en uke til

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Guest HansV

Men du har jo glemt det viktigste: å fortelle oss andre hva som faktisk var feil, og hva du gjorde for å fikse feilen:)

Nykking på gamle mondeoer er det flere som sliter med, så det er fint å høre hva som skal til for å ordne opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit egentlig ikke helt hva jeg gjorde, men byttet først plugger til borsh, dom var ganske dyre, gikk med de ei uke, ble ikke noe bedre, så byttet jeg til ford plugg kabler. Ble ikke noe bedre, så byttet jeg til biltema kabler, og orginale ford plugger, da sluttet nykkinga. Derretter byttet jeg til vavoline 5W30 helsyntetisk olje, og da ble mesteparten av tikkinga borte.

 

b1rken: Veit ikke om jeg eller du tar feil, men på ford lillehammer sier de i hvertfall att mondeo motor skal ha helsyntetsik olje hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Guest HansV
Jeg veit egentlig ikke helt hva jeg gjorde, men byttet først plugger til borsh, dom var ganske dyre, gikk med de ei uke, ble ikke noe bedre, så byttet jeg til ford plugg kabler. Ble ikke noe bedre, så byttet jeg til biltema kabler, og orginale ford plugger, da sluttet nykkinga. Derretter byttet jeg til vavoline 5W30 helsyntetisk olje, og da ble mesteparten av tikkinga borte.

 

b1rken: Veit ikke om jeg eller du tar feil, men på ford lillehammer sier de i hvertfall att mondeo motor skal ha helsyntetsik olje hele tiden.

 

Like greit å bruke orginalplugger. De er noe av det billigste du får, og virker bra.

Min ble også frisk av ett sett med blitemakabler da jeg hadde det samme problemet i fjor.

Det kan jo selvsagt hende at du har hatt en dårlig kontakt som har gått seg til når du har hold på oppi motoren. Jeg pleie i hvertfall å løsne alle motorkontaktene og dusje de godt med WD40 av og til.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt av alle kontakter jeg også, og dusjet disse.

 

Det som står att nå er å bytte toppdeksel pakkningen. I den forbindelse skal jeg også rense nede i plugg kanalene. Pga at toppdekselpakkningen lekker kommer det litt olje ned i plugg hullene. Dette kan jo også gi overslag i fremmtiden.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å høre bilen din er kommet på verksted. Var oppe hos ford å kjøpte ny termostat giver idag. 280kr inkl moms eller noe slikt.

 

Kom hjem glad og fornøyd. Ventet en halvtime til vannet hadde kjølnet litt. Skrudde opp termostathuset dekselet, fjernet slangene, og begynte å skru ut den gamle termostatgiveren. Et helvette å komme til, men det gikk. Når jeg hadde fått den ut skrudde jeg inn den gamle, den gikk mye lettere inn. Så måtte jeg begynne med fastnøkkelen. Så at den andre ikke sto helt inni, å tenkte at det var kansje derfor bilen min lekker kjølevæske, for det kommer fra det området. Etter at jeg hadde skrudd den ganske langt opp i termostathuset, så tok jeg en liten runde til med fastnøkkelen for å forsikre meg om at den satt skikkelig. Men da sprakk **** meg hele termostathuset. Blir så forbanna irritert på meg selv, at jeg **** ikke klarer å holde fingrene vekke. Hadde jeg ikke tatt den siste vrien med fastnøkkelen så hadde det aldri skjedd. Biltema hadde ikke, ford var stengt. Huggern hadde en mondeo med motor, men var usikker på om termostathuset var solgt, de hadde også stengt. Så i morgen skal jeg til huggern å se om jeg får tak i nytt. ARGH!!

 

Hvis noen har et termostathus i rogalandsområdet de vil kvitte seg med billigt, så ta kontakt på 92895751

Link to comment
Share on other sites

Hehe. en skal ikke skru selv vedt du b1rken. Er farlig det.

 

Men nå alle sammen, står mondeon pent parkert utenfor huset. Bremsene funker som aldri før, og ja, jeg har faktisk hånbrekk, noe jeg ikke har hatt på evigheter selv om alt er nytt. Værkstedet som byttet det i fjor var helt talentløse. Da har glemt å nullstille tromlene når de har forsøkt å montere hånbrekket. Er det mulig.

 

Motoren går rent og fint. Støyen er borte. Bensinforbruket har gått ned. Alt er bare fryd og gammen.

 

Eneste bristen i gleden nå er att det regner i dag, jeg som hadde planer om å pollere god brakka i dag så alle skulle få se hvor fantastisk det egentlig er å være mondeo eier ;) :lol: :D B)

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet med lugging på mondeon du har slitt med, er det å oppleve slik at Når man gir gass, er det som om mondeon plutselig holder igjen og så kommer seg? Blir vel kort og enkelt beskrevet som lugging til tider, det har begynt å komme de siste dagene, kommer mest når jeg girer..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Ahh, noen ganger er det bare så herlig å være mondeo eier.

 

Nå er bilen pyntet for morgen dagen. Har pollert i 4 timer i dag, felger, lykter og alt.

 

Love My Mondy

 

Veit det er noen her som har lurt på hvordan du pynter bilen før 17 mai, vel slik er min.

 

Gratulerer med morgendagen folkens.

 

pyntetmondis.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pen bil kimsa :)

 

Fikk skiftet termostaten igår, å da ordnet alt seg. Nå ligger den stabilt på ca midten, rett over, rett under. Den lugger også mindre nå som den blir varm (lest mange tråder der folk klager over at bilen lugger før den blir varm). Men den går som du sa litt dårligere :(

Link to comment
Share on other sites

Vært en tur i grøfta eller?? :rolleyes:

I grøfta.?? Nei det har jeg ikke.

 

Hvis det er den lille hvite flekken på fangeren du tenker på så skyldes det at jeg bor på Lillehammer, og der pleier det å være en del snø om vinteren. Så i vinter når jeg ploget meg gjennom 25cm ble det litt vell mye press på fangeren, så litt av lakken skalet av på det punktet. Hadde en steinsprut skade der fra før.

Link to comment
Share on other sites

Guest wirre

Kan nevne at jeg hadde samme issue på en MK I 1,8 silvertop Ztech... Bytta plugger, også var alt i orden igjen. De pluggene jeg satte inn var svindyre.. noe sånt platina/Longlife greier... Blei i alle fall god som gull etterpå.. den var sån at når du ga gass, så virka det som den holdt igjen!..

Link to comment
Share on other sites

oppstått ett nytt problem de siste dagene. Temperaturnåla går bare så vidt opp på normal nivået når den normalt sett pleier å stå litt over midten. Har ikke gjort noe for å sjekke hva som er feil enda, så det kan være termostaten som er gåen att. Veit pakningen min lekker ved termostathuset. Får kjøpe nytt og montere.

 

Tenkte bare folk måtte få vite hvor lange bilen gikk denne gangen før noe røk att :lol:

Link to comment
Share on other sites

oppstått ett nytt problem de siste dagene. Temperaturnåla går bare så vidt opp på normal nivået når den normalt sett pleier å stå litt over midten. Har ikke gjort noe for å sjekke hva som er feil enda, så det kan være termostaten som er gåen att. Veit pakningen min lekker ved termostathuset. Får kjøpe nytt og montere.

 

Tenkte bare folk måtte få vite hvor lange bilen gikk denne gangen før noe røk att :lol:

Lekker bilen kjølevæske, blåser det kaldere enn normalt? DA har du en kjølevæskelekkasje eller lignende ;) Vært en del borti slikt. Røren inn til varmeregisteret under bilen røyk en vinter, bare sprakk :P Tjohei, kjøre uten kjølevæske 1 mil med 2 stopp. På 2 stoppet Kom det masse røyk inn i bilen :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

ja, den lekker kjøleveske, men det kommer fra pakningen til termostathuset, det veit jeg. Du kan se at den lekker når bilen har stått på snø for eksepel. Dessuten drypper veska nedover og vasker av gearkassa mi, den er ganske møkkette, så en kan lett se hvor bilen har stått. hehe.

 

Det jeg ikke skjønner er eventuelt hvorfor termostaten plutselig skulle begynne å streike pga lekkasjen, den har jeg hatt siden i vinter. Den blåser ikke kallere enn normalt, så er ikke varme registeret. Får heller ikke søt luft inn i bilen eller film på innsiden av ruten, så denne gangen er det sikkert ikke noe alvorlig. Mest sannsynelig er det kunn termostaten som ikke lengere er helt god.

Link to comment
Share on other sites

ja, den lekker kjøleveske, men det kommer fra pakningen til termostathuset, det veit jeg. Du kan se at den lekker når bilen har stått på snø for eksepel. Dessuten drypper veska nedover og vasker av gearkassa mi, den er ganske møkkette, så en kan lett se hvor bilen har stått. hehe.

 

Det jeg ikke skjønner er eventuelt hvorfor termostaten plutselig skulle begynne å streike pga lekkasjen, den har jeg hatt siden i vinter. Den blåser ikke kallere enn normalt, så er ikke varme registeret. Får heller ikke søt luft inn i bilen eller film på innsiden av ruten, så denne gangen er det sikkert ikke noe alvorlig. Mest sannsynelig er det kunn termostaten som ikke lengere er helt god.

Gjør som meg Kimsa, hell på Radiatortetting. Det lakk ca 1 liter i uka, jeg ble lei og ble desperat. Helte derfor på radiatortetting, og pr i dag siden desember, har jeg ikke fylt på noe.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

kimsa, hadde samme problemet selv. Både med lekkasje rett over girkassen og temperaturgiveren. Byttet temperaturgiveren (280kr inkl moms oss ford), det hjalp ikke. Ødela termostathuset når jeg skulle skru den inn, jeg har ikke skrudd så mye før, men alt kan læres, jeg lærte da på den harde måten at gjengene til tempmåleren var koniske (A)

100kr for nytt termostathus med pakning, pluss jeg tok med den lille gummislangen som går fra termostathuset til en metall/kobber rør 10cm fra termostathuset og rundt motoren. Har alltid trodd det er i dette røret kjølevannslekkasjen kom fra.

 

Men som sagt, dette hjalp ikke. Men når jeg byttet termostathus så byttet jeg og ut termostaten med den som sto i bilen på huggern. Da ble temperaturen enda lavere. Kjøpte derfor en ny termostat, 92 grader, og nå ligger den perfekt rett over midten. 88 grader , da er den på midten.

 

Har ikke konkludert med om lekkasjen er der enda, skal sjekke hvor mye det er igjen om et par dager. Men det har ikke lekket noe til nå.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...