Jump to content

mondeo from hell


kimsa

Recommended Posts

Har lenge slitt med lugging på mondeoen, og i dag skulle den til pers. Luggingen skulle vekk.

 

Trodde jeg

 

Jeg startet med å reise av gårde for å hente en ny coil, da vi lenge har trodd det var her feilen lå. Skrudde litt, ny coil på etter 10 minutter. Ut på prøvetur, men ble det noe bedre. NEI

Tilbake i garagen. Nå var det eger ventilen som skulle til pers, plugget denne som jeg har sett mange andre her inne har gjort. Ble det bedre. NEI.

Nytt forsøk. Luftmassemåleren. Renset denne, var ny i fjor. Ble det noe bedre. NEI.

Neste forsøk. Kjøring med luftmassemåler frakoblet. Endring, ja, til det bedre NEI.

Neste forsøk. Føleren bak lufmassemåleren. Koblet fra denne for å sjekke om feilen lå der. Noen endreng. NEI

Neste forsøk. Bytte av T stykke. Endring, NEI.

Modifisering av T stykke, fetstet med slangeklemmer for å sikre at det ikke lekker. Endringe, bedre bundrag. Slutt på nykking. NEI

Bytte av luftfilter. Endringer NEI.

Begynner å gå lei nå. Forsøker å bytte plugg kabler. Endringer NEI.

Forsøker å bytte plugger, endringer NEI.

I et siste desperat forsøk river jeg av det som er av elektriske kontakter og renser disse. Spreyer også på WD40 for bedre kontakt. Endringer. Kan dere gjette svaret. NEI!!!!!

 

Noen som har noe forslag her inne?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

tja du sier jo en ting her som får meg til å tenke litt

 

Neste forsøk. Føleren bak lufmassemåleren. Koblet fra denne for å sjekke om feilen lå der. Noen endreng. NEI

 

du sier du ikke merker noe forskjell? javel du skulle jo det vis denne var i orden eventuelt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det den føleren styrer egentlig? Lurte litt på det der jeg også ser du. Aner hverkan hva den heter, eller hvilken funksjon den har. Men har sikkert noe med blandingsforholdet og gjøre da den sitter på luftinntaket

innsugsluft tempraturføler kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at enkelte har fått lugging og fusking pga feil med turtallsperren. Det var feil med denne i noen kabler, enten i motroromme eller i dasj'en. Har ikke flere detaljer enn det. Kanskje noen her inne vet hvordan denne fungerer og hvor du kan feilsøke?

Ford Mondeo 2.0 1995 sedan

Ford Mondeo 1.8 2000 stv

BMW 316i 1991 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er en Zetec siden det er mondeo. Har du sjekket toppdekselpakningen? Jeg hadde problemer med Focusen min, det kom olje inn til pluggene, og da nykket den fælt ved pådrag, og var guffen under 1500 O/min.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

En fra fordmondeo.org byttet olje til 5w30 på bilen. Og da forsvant luggingen.

Men så begynte luggingen igjen. Han tok så å helte engine flush i motoren, holdt den på tomgamg ved 2000 rpm i 10 minutt. Tappet ut oljen. Skiftet oljefilter, helte på billig olje, kjørte 200 miles. Så bytta han olje igjen, men ikke filter, til en dyrer olje. Dette gjorde visst susen

 

Har tenkt til å prøve det samme en av de neste dagene. Har kjøpt alt, må bare orke å begynne. Engine Flush solgte de på bilextra for en 50-100 kr

 

Så lurer dere sikkert på hvorfor dette gjorde at bilen hans nykket. Etter PMer fra han fikk jeg til svar at det var forkoksing av ventilløfterene. Ventilløfterene er hydrauliske og bruker oljen fra motoren. Engine flushen skulle vistnok ha fjernet dette. Og for å være helt sikker på at han har fått ut alt driten kjørte han litt med billig olje før han skiftet til en dyrer.

 

Gir tilbakemelding når jeg har prøvd dette på min en av de nærmeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket toppdeksel pakningne. Den svetter litt på den ene siden, men det kommer ikke noe olje ned i plugg hullene.

 

Har forsøkt både med orgnila plugger og billig plugger, skal forsøke med borsh plugger i dag da det sies at disse er bra.

 

Vedrørende olje så skal sant sies at jeg nekter å tro at dette er feilen da jeg hadde samme problem de to forregående årene på samme årstid og at jeg har kjørt på samme olje de siste tre årene. Kjører 35 000km i året, noe som resulterer i 4 oljeskift per år.

 

Skal også i dag tette et hul i eksosen, selv om jeg ikke ser dette skal ha noen innvirkning da dette hullet lokaliserer seg langt bak noen lambeda sonde.

 

 

Neste post på programmet blir vel å bytte lambeda sonder, selv om de burde være intakte da bilen ikke har noe avgass problem. Utslip på 0.02.

Kommer også til å slippe ned katalisatoren og sjekke om denne er tett, med mindre jeg får endring.

 

Er det forresten noen som veit hvilken funksjon den føleren som sitter på luftinntaket 10cm bak luftmassemåleren har? tuszi har kanskje et godt poeng lengere opp her om at når jeg ikke merket forskjell på å kjøre med denne av elle på så kan det ligge noe feil der.

 

 

 

 

Luggingen min må også beskrives som ikke normal lugging hele tiden. Bilen går gjevnt og pent i mange mil før du plutselig prøver å gi på litt i en eller annen bakke, eller ved forbikjøring og ligger på turtall rundt 2000 rpm eller mindre. Da kommer lugget. Akkurat som den ikke får bensin, eller får for mye, kanksje?

Link to comment
Share on other sites

Guest bsludvig
Har sjekket toppdeksel pakningne. Den svetter litt på den ene siden, men det kommer ikke noe olje ned i plugg hullene.

 

Har forsøkt både med orgnila plugger og billig plugger, skal forsøke med borsh plugger i dag da det sies at disse er bra.

 

Vedrørende olje så skal sant sies at jeg nekter å tro at dette er feilen da jeg hadde samme problem de to forregående årene på samme årstid og at jeg har kjørt på samme olje de siste tre årene. Kjører 35 000km i året, noe som resulterer i 4 oljeskift per år.

 

Skal også i dag tette et hul i eksosen, selv om jeg ikke ser dette skal ha noen innvirkning da dette hullet lokaliserer seg langt bak noen lambeda sonde.

 

 

Neste post på programmet blir vel å bytte lambeda sonder, selv om de burde være intakte da bilen ikke har noe avgass problem. Utslip på 0.02.

Kommer også til å slippe ned katalisatoren og sjekke om denne er tett, med mindre jeg får endring.

 

Er det forresten noen som veit hvilken funksjon den føleren som sitter på luftinntaket 10cm bak luftmassemåleren har? tuszi har kanskje et godt poeng lengere opp her om at når jeg ikke merket forskjell på å kjøre med denne av elle på så kan det ligge noe feil der.

 

 

 

 

Luggingen min må også beskrives som ikke normal lugging hele tiden. Bilen går gjevnt og pent i mange mil før du plutselig prøver å gi på litt i en eller annen bakke, eller ved forbikjøring og ligger på turtall rundt 2000 rpm eller mindre. Da kommer lugget. Akkurat som den ikke får bensin, eller får for mye, kanksje?

 

Den sensoren som sitter bak LMM'en er lufttempsensoren.

 

Du kan prøve å nullstille styreenheten ved å dra ut den lilla 3amp sikringen i boksen i motorommet hvis du har en 93-96 mk1. Det funka for meg i allefall. Da sletter den alt av feilkoder og du kan "lære" opp hjernen på nytt ved å ta en kjøre tur på noen mil med forskjellig gasspådrag. Hadde samme nykkingen som du beskriver og de har ikke dukket opp igjen siden jeg gjorde det. Bare ett tips.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det var orginale ford plugger som skulle til. Bilen går i hvertfall normalt nå.

Har også fått på nytt olje filter, og ny olje av typen helsyntetisk 5W30. Nå maler den som en katt.

 

Fant også ut at toppdeksel pakningne lekker noe, så jeg får litt olje i plugg kammer nummer to. Blir bytte av pakningne til neste uke.

 

Ellers vil jeg bare påpeke hvor mye bedre bunndrag jeg fikk av å sette slangeklemme på T stykket mitt. kan ikke bare være min bil at dette sitter slapt som ei ku f#¤%&

Link to comment
Share on other sites

Guest HansV

Få lest ut feilkodene. Enten skaffer du deg en feilkodeleser selv, ellers stikker du å får det gjort på ett verksted. Da kan du ofte finne ut hvilken del det er feil på. Greit å bruke feilsøkingsutstyret som allerede finnes på bilene.

Ellers regner jeg med at du har byttet pluggledninger? Mondeoene spiser slike. Disse får du ingen feilkode på, men defekte pluggledninger kan gi sporadiske feilkoder på ting som er helt i orden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Red Devil

prøv å napp av TPS (gasspjeldsensoren) og prøv å kjøre uten den tilkoblet.. er den bra da så er den feilen

Link to comment
Share on other sites

Går da ikke an å kjøre uten TPS sensoren?

Du trør på gassen, spjelder åpnes, motoren får ikke beskjed om at spjeldet står på vidt gap, og motoren dør.

 

Kimsa har fikset bilen sin som sagt, ved skift av plugger og skikkelig olje. Men keep em' comin, for jeg tror min er den nye mondeo from hell. Har byttet olje, engine flush, oljefilter, pluggledninger, plugger(ford), toppdekselpakning, lambda, bensinfilter.

 

Skal til idag å prøve en annen kamerat sin MAF. Han ble kvitt nykkingen sin når han byttet maf. Har testet en annen maf før, men mulig den også var defekt siden det ikke ble no forskjell på min bil. Så skal jeg måle de sensorene i motoren som er målbare med et multimeter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da opplyse forsamlingen om at min nykking er borte. Lykken var da stor når jeg neste dag skulle kjøre bilen til det lokale værkstedet for å etterstramme hånbrekket. Men idyllen slo raskt sprekker da bilen fikk kjøreforbud.

 

Det ble konstantert deffekt hjulsylinder med påfølgende deffekt bremsesystem. Nå er bilen parkert i garagen hjemme, i avvente på at noen kan fikse det hele. Desverre er det 14dager ventetid på denne jobben i Lillehammer.

Delene er innkjøpt.

 

Blir desverre ikke kjøring med ny pollert bil og flagg i grillen denne 17 mai på meg

Link to comment
Share on other sites

Trist å høre :\

 

Har du bilde av hvordan du har pyntet den opp til 17. mai? tenkte på det samme :)

 

Nykkingen min er også borte nå kimsa, og bilen går bedre enn noen gang. Pusset også vekk 1mm tykt lag med drit/belegg på innsuget (der hvor spjeldet sitter, på undersiden). Nå bråker luftfilteret mer, og jeg føler jeg har fått litt bedre drag på høyere turtall :D Så nå er planene å porte og polere maf og throttle bodyen, samt å lage bedre oppsett til luftfilteret. Leker også litt med tanke på et scoop på panseret rett over luftfilteret så det får frisk luft hele veien (panseret er stygt, masse steinsprut, så det kunne trengt en lakkeringsjobb uansett).

Link to comment
Share on other sites

Guest Red Devil

ikke noe problem å kjøre uten tps tilkoblet. den vil bare bruke litt mere bensin.. merker ikke forskjell på om den er koblet til eller ikke.. om den ikke er defekt da

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da opplyse forsamlingen om at min nykking er borte. Lykken var da stor når jeg neste dag skulle kjøre bilen til det lokale værkstedet for å etterstramme hånbrekket. Men idyllen slo raskt sprekker da bilen fikk kjøreforbud.

 

Det ble konstantert deffekt hjulsylinder med påfølgende deffekt bremsesystem. Nå er bilen parkert i garagen hjemme, i avvente på at noen kan fikse det hele. Desverre er det 14dager ventetid på denne jobben i Lillehammer.

Delene er innkjøpt.

 

Blir desverre ikke kjøring med ny pollert bil og flagg i grillen denne 17 mai på meg

Kan et lokalt verksted gi deg kjøreforbud? Er ikke kjent med noe sånt, men hørtes bare litt rart ut..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

ikke noe problem å kjøre uten tps tilkoblet. den vil bare bruke litt mere bensin.. merker ikke forskjell på om den er koblet til eller ikke.. om den ikke er defekt da

 

hmm, det går hvertfall ikke på min 2.0l silvertop zetec. Glemte å koble den til etter at jeg hadde rengjort den. Den dauet ut med en gang jeg tråkket på gasspedalen.

Link to comment
Share on other sites

Om verkstedet kan gi deg kjøreforbud spiller vel ingen rolle. Hvem i helvette kjører vel uten bremser?

 

Du kan ikke gå å hente litt deler på huggern så du får bilen klar til 17. mai da kimsa?

Link to comment
Share on other sites

Har delene liggende. Kjøpte alt nytt, ble i underkant av 1000kr, for jeg får rabatter på ford.

 

Problmet er at jeg ikke har noen som kan gjøre det for meg, og tukling med bremsene mine er noe jeg ikke har lyst til å gjøre selv. En ting var å bytte bremseklosser forann, det har jeg gjort, men tromler, det har jeg aldri forsøkt før. Dessuten sies det at en må ha spesial verktøy for å holde tilbake en fjør mekanisme inne i trommelen som strammer klossene. Noe jeg ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem i det hele å mekke bremser bak på Mondeo. Kan være litt plukk å få nullstillt båndene for å få av trommelen, men ellers er det såre enkelt. Når det gjelder fjørene og sånt, så klarer du deg godt med et par tenger og noen skrutrekkere.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...