Jump to content

Hva er nøkkelen til mye moment (nm)


Turboterje

Recommended Posts

motorvolum...

 

Stroking 88mm og 96 borr liners... da får du fint moment.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

WRC bilene hadde ca 8,5 :1 i komp og lite lade trykk - da de hadde innsnevring før turbo - restriktor . det gir en rask motor fra bunnen ( mange akser fra lave turtall ) mye artigere en en med 6,5 :1 også kalt Ketcup motor ( ingenting - ingenting - og så kommer alt )

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworth2wd89

husker for ikke lenge siden da henning solberg satt på tv og svarte på spm som seerne sendte inn på sms, var en som spurte hvor mye ladetrykk de kjørte med på rallybilne og svart da 7,5 bar:)

Link to comment
Share on other sites

vil nok tru at han mente 3.5 bar.

 

er vel ladetrykk som er "hemmeligheten" til wrc gutta.

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Selv 3.5 bar er vanskelig med restriktor skulle en tro, Er vel 38mm de har lov å kjøre med ?

 

Når det gjelder 205 blokka og moment så funker det dårlig og borre så fremst du skal bruke turbo.. 205 blokka er vel svak nok i veggene som de er uten at du skal gjøre det værre.. Forøvrig er 8V toppen en godt utgangs punkt for en fin moment kurve.. Den er såpass trang at gass hastigheten holder seg oppe. Ellers er det bare å trimme på vanlig måte.

Virker litt som ikke alle er med på det med HK er jo bare på hvilket turtall du har et gitt moment..

Og det er mer HK som flytter bilen raskere fra A til B...

Edited by ProBoTecH
Link to comment
Share on other sites

Guest cosworth2wd89

vet ikke helt men virket som han ikke helt viste hva han snakket om..ja selv 3,5 bar er vell i meste laget på 38 restriktor:)

Link to comment
Share on other sites

husker for ikke lenge siden da henning solberg satt på tv og svarte på spm som seerne sendte inn på sms, var en som spurte hvor mye ladetrykk de kjørte med på rallybilne og svart da 7,5 bar:)

det er vel en traktortrækker der har mistet pustet! men mon ikke montune ind og uds manifolden har en pæn del at sige. de er designet til max moment og det antal hk de nu "måtte" have hvor en del alm dele på markedet er lavet til max effekt i stedet. der ud over er der A.L.S til det hårde arbejde.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Jeg leste om en av disse WRC motorene , og tar dette bare i ca tall fra hukommelsen( som ikke alltid er på topp...) .

Det var snakk om ca 2 bar trykk .

De hadde 700-800nm , og dette hadde de fra ca 3000omdr...max effekt 350hk .

Dette er ca tall , for noen år siden .

 

Sikkert noen andre her som kjører rally , som vet mer eksagt .

 

 

http://www.ultimatecarpage.com/car/1601/Su...a-WRC-2003.html

 

De er visstnok veldig konservative disse tallene teamene oppgir ....

Edited by T-KING65
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...