Jump to content

Div. spørsmål ang. trimming


Guest grillHatt

Recommended Posts

Guest -Maverick-

Hmm... ingen eder og galle her.det var ikke sånn ment.kjenner ikke husnes,og han er sikkert en kjempekar han,sitter med mye god erfaring også har jeg hørt.

 

syns bare det er alt for mangen som sier at det er bare å lade på, xxxhk er ingen problem osv...

syns dette blir litt feil når folkene her inn med erfaring sier sånt til ferske som spør etter råd.

Dere glemmer fullstendig å nevne alt som skjer underveis og i ettertid. skulle likt å visst hvor mye husnes har tatt knekken på i løpet av årene og hvor mye erfaringen hans har kostet han... ikke småpenger tenker eg.

 

Ikke alle sitter med ubegrensede midler og kunnskaper,så om de blir fortalt her inne at det koster 50000kr for 400hk å det funker helt topp og sluttregningen blir det dobbelte,så er ikke det spesielt gøy.

 

Du spør om min kunnskap til cosworth,på ingen måte overkompetent,men man trenger ikke mye kunnskap for å summere regninger og telle deler.Man merker jo fort underveis hva som funker og ikke, men alle trenger ikke gå den tunge veien vel ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest -Maverick-
Skjønner ikke alt dette peset med å ikke ha fordeler ?! Finnes da noen HEFTIGE 8`ere rundt om som kjører fordeler så metoden funker jo utmerket i sammarbeid med skikkelig tenningsboks og coil!

 

Sammenligne en v8 med en turboladet 2l på 2bar ladetrykk blir ikke helt det samme desverre.

Problemet med en fordeler kontra et skikkelig datasprut,er at sprutet har over det doble av spenningen man klarer å presse gjennom en fordeleren.selv med msd.

Dette har helt klart sine fordeler på en cosworthmotor som lader det den makter og kan ;)

Link to comment
Share on other sites

Sammenligne en v8 med en turboladet 2l på 2bar ladetrykk blir ikke helt det samme desverre.

Problemet med en fordeler kontra et skikkelig datasprut,er at sprutet har over det doble av spenningen man klarer å presse gjennom en fordeleren.selv med msd.

Dette har helt klart sine fordeler på en cosworthmotor som lader det den makter og kan ;)

 

dette har jeg sett selv. når vi bremset motoren min i benk.og sleit med dårlig tenning.

vi koblet opp en gnist tester med først org tenningsanlegg,grpa-coil og msd boks gjennom fordeler.

deretter koblett vi opp to dobble msd coiler gjennom sprutet og fordelerløst. samenlignet gnisten og JAGGU var det stor forskjell gitt:)

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

dette har jeg sett selv. når vi bremset motoren min i benk.og sleit med dårlig tenning.

vi koblet opp en gnist tester med først org tenningsanlegg,grpa-coil og msd boks gjennom fordeler.

deretter koblett vi opp to dobble msd coiler gjennom sprutet og fordelerløst. samenlignet gnisten og JAGGU var det stor forskjell gitt:)

 

Hvorfor ikke gå over til mer heftige saker som produkter fra M&W og cdi coil?

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
Sammenligne en v8 med en turboladet 2l på 2bar ladetrykk blir ikke helt det samme desverre.

Problemet med en fordeler kontra et skikkelig datasprut,er at sprutet har over det doble av spenningen man klarer å presse gjennom en fordeleren.selv med msd.

Dette har helt klart sine fordeler på en cosworthmotor som lader det den makter og kan ;)

 

 

Fordeler kontra datasprut ? bruker begge deler jeg da.. men blir direct fire og 4 coiler straks økonomien tillater det :)

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Hvor får man kjøpt Coiler som kan bruker uten modul mellom sprutet og coilen ? tenker da å bruke 4 coiler. Vet Haltech har og Summit har disse LS1 coilene, men finnes det noe annet som man slipper å betale en masse frakt å kan kjøpes i norge til en grei pris ?

Tok det her siden er en del "resurs personer" her :)

Link to comment
Share on other sites

Sammenligne en v8 med en turboladet 2l på 2bar ladetrykk blir ikke helt det samme desverre.

Problemet med en fordeler kontra et skikkelig datasprut,er at sprutet har over det doble av spenningen man klarer å presse gjennom en fordeleren.selv med msd.

Dette har helt klart sine fordeler på en cosworthmotor som lader det den makter og kan ;)

han spør ka det koster og bygge 400 holdbare hester, so rekner med det var motoren han mente,vist du skal bygge bil rundt motoren må han ha for 200000kr i deler må jo vera realistisk her, og kjøre msd tenning med 400hk er ingen problem det kan eg garantere. klart du har bedre gnist med 4 coiler, men ka ska du kjøpa da dyraste når ein ikkje trenge da for?? 400hk på ein t5 kasse som er i orden på gata er ingen problem klart til slutt ryke han men ikkje av effekten, men av herjing og utslitte lager... klart på bane er det noko anna, men du tar jo driverk understell med i berekninga ,det blir vel litt drøyt el?? det med lyskryss trimminga får du stå for sjøl,og ja eg har brukt mangen 100000kr for og finne ut ka som virker og ikkje, har vel rast 20-30 motorer so føler at eg kan svare på det han spør om her...nemli ka skal til for og bygge 400 holdbare hk som eg tolker er motoren han meiner......

Edited by HUSNES MOTORSPORT
Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

Ikke for å være en ufordragelig kverulant her Husnes(overhodet ikke meningen),men han spurte faktisk om drivverket også i første post,samtidig som han brukte ordet bør byttes...

Da må jeg få lov å mene at dersom dette ikke er et "økonomibygg" så syns jeg det er fornuftig på sikt å kvitte seg med det gamle sprutet,og en forsterket girkasse(uten at jeg blir angrepet og det blir kalt møl) :P .Husnes,hvis en kar ringte deg for at du skulle bygge en 400hk motor til han.personen kjørte 30000km i året og satte driftsikkerhet i høysetet.ville du sagt det var økonomisk forsvarlig for han å bytte til et bedre sprut? dette er en relevant problemstilling... ;)

 

Samtidig har jeg ingen problem med å si at org.sprutet kan brukes om man absolutt vil,og det meste kommer an på bruken som tidligere nevnt.

Og om man ser på kun motoren som Husnes sier,så selvfølgelig koster ikke det 100000,-. Helt enig.

Og ja, det blir feil å snakke om understell her,men det har jeg da ikke gjort heller.har holdt meg til komponenter i relasjon til motor og drivlinje.foringer,dempere og bremser driter i om det er 200 eller 400 hester,men det gjør ikke et motorfeste :D

 

Folk er forskjellige,har forskjellige meninger osv...Noen kjører pent,andre banker siste åndedrag utav alt de tar i.Poenget mitt er at hvis man tar en original 20år gammel vingebil og bare bytter det man MÅ for å oppnå 400hk på papiret,så har man Ikke en holdbar og velfungerende bil i lengden om man legger den i hendene på en inspirert sjel. syns egentlig det er VELDIG rart at jeg må sitte her å forsvare det.

Tenk om feks.BMW skulle produsert M3 på denne måten?redd det hadde blitt mye reklamasjoner med tanke på hvordan disse stort sett blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

datasprut er greit nok det, men det fordyrer en del, det er strengt tatt ikkje nødvendig for å oppnå 400hk, etter min mening er det også bedre med et orginalsprut som er i orden enn et dårlig mappet datasprut, proff benkkjøring/mapping koster jo også litt, det er jo også en del arbeid og mappe et datasprut dersom bilen skal brukes til kvardags, med tanke på kaldstart ned til-20, tomgang, avgass ved pk, økonomi ved langtur osv,

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med maverick hær,er ikke noe ekspert men har selv erfart/sett resulatatet av det jeg kaller økobygg.Vet å ka det koste å bygge nytt med holdbarhet i bakhode.Ville heller ikke vert uten datasprut da dette etter min mening er en nødvendighet som gjør værdagen bedre,enklere osv.

Link to comment
Share on other sites

mener dere at alle disse std cosworthene som kjører rundt har for dårlig motorstyring?

Det som egentlig er problemet er at alle disse tullballene som har cosworth ikke gidder å spandere 5-6k for nytt motor-ledningsnett. (Jeg er nok en av dem, men dog har jeg ikke problemer med det heller da jeg kjørte 2.4bar på std pluggåpning uten tenningsforsterker)

 

Det er mange av dagens datasprut som faktisk ikke er noe bedre enn det som står i cosworthen da det er temmelig justerbart for de som kan det. Kompis har en cosworth på 500+ hk og denne maler som en katt på tomgang og går noe inn i det granskauen og det er "kun" orginal hjernen. Flere her inne vet nok hvilke bil jeg snakker om og de kan nok bekrefte at det er sjelden vare å faktisk se en bil med tilsvarende effekt klare å ta denne. Dog så er denne bygget og mappet av proffe folk som drev med dette på 80-tallet.

Forøvrig vet jeg at folk har slitt med for svak gnist på fordelerløst når det kjøres wastespark og da på vel så lav effekt som de som klarer seg utmerket med fordeler. Kanskje folk burde heller bruke pengene på riktig måte og oppgradere pluggkabler og bytte ut ledningsnett før dem begynner å syte å klage på at det som står i ikke holder mål?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Går jo sefølgeli ut ifra at alt er i orden,jeg byttet selv ut alt før jeg satte i nymotoren for å være sikker men valgte datasprut frammfor ship å org ledningsnett pga fleksibiliteten å enkelheten.

Link to comment
Share on other sites

,,,

 

 

 

 

 

 

Orginal hjernen funker fett så lenge du får chippa den ordentlig.

 

Pukkel rygg her på forumet gjør dette ekstremt bra.

 

Cpu og oppygninga av dagens moderne data sprut er det samma som l8 eller l6, eneste forskjellen er fordeler løs tenning. Prossesorene som er i dagens nye datasprut er fortsatt bare på noen og 20 mhz. Mer trenger man ikke.

Edited by Løkka preformance
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...