Jump to content

Elektronisk Boost Controller


Sta1n1

Recommended Posts

de jeg har sett er stand alone, altså du trenger bare koble inn strøm fra tenninga og luft fra innsug til aktuator.. HKS skal være bra, jeg har tilfeldigvis en slik liggende Evo4 tror jeg modellen heter:) denne er litt mer avansert og "kalibrerer" seg selv, altså du slipper og leke lotto med innstillinger du ikke forstår...

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere lurt litt på den her apexi avc-r, noen som vet om den er noe å satse på ? Vil ha mest mulig plug and play og ikkje noe slikt som må kobles opp mot hjernen osv...

 

Apex´i AVC-R er en meget god boost kontroller, den er ganske så avansert med mange muligheter med bl.a forskjellig ladetrykk i forkjellige gir.

Så den er ikke av de enkleste å justere og koble opp.

Vil du ha det så enkelt som mulig bør du nok heller se på Greddy Profec-B Spec 2.

Edited by cbp

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Apex´i AVC-R er en meget god boost kontroller, den er ganske så avansert med mange muligheter med bl.a forskjellig ladetrykk i forkjellige gir.

Så den er ikke av de enkleste å justere og koble opp.

Vil du ha det så enkelt som mulig bør du nok heller se på Greddy Profec-B Spec .

 

Greddy Profec-B Spec II må vell være temmelig lik ? denne er stand alone, allså den trenger ikkje annet enn strøm pluss luft fra innsug til aktuator?

Link to comment
Share on other sites

Greddy Profec-B Spec II må vell være temmelig lik ? denne er stand alone, allså den trenger ikkje annet enn strøm pluss luft fra innsug til aktuator?

 

Var spec 2 jeg mente, my bad. Denne er blandt de enkleste å koble opp. Koble på strøm og en solenoid styrer aktuatoren.

Kan også montere på en bryter på rattet for å styre "overboost" funksjon.

Edited by cbp

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Var spec 2 jeg mente, my bad. Denne er blandt de enkleste å koble opp. Koble på strøm og en solenoid styrer aktuatoren.

Kan også montere på en bryter på rattet for å styre "overboost" funksjon.

 

Takker, da var enn slik enn bestillt ;) så da er det bare å vente å se hvordan det fungerer....er det noe grense på disse på hvor høyt trykk du kan stille den til å kjørest på ?

Link to comment
Share on other sites

Takker, da var enn slik enn bestillt ;) så da er det bare å vente å se hvordan det fungerer....er det noe grense på disse på hvor høyt trykk du kan stille den til å kjørest på ?

 

Mener at denne takler opptil 3 bar ladetrykk, så det skal holde ;)

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Har Greddy Profec-B Spec II og må si jeg er ganske skuffet siden det tok lang tid og mye utforsking før den fungerte like godt som den orginale boost controlleren. eneste som er bra er at den lett kan stilles ned til ønsket trykk hvis kjerring eller noe skal kjøre bilen. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Har Greddy Profec-B Spec II og må si jeg er ganske skuffet siden det tok lang tid og mye utforsking før den fungerte like godt som den orginale boost controlleren. eneste som er bra er at den lett kan stilles ned til ønsket trykk hvis kjerring eller noe skal kjøre bilen. :D

 

Kanskje en ide og lese brukermanualen? :rolleyes:

Boostcontrolleren fungerer veldig bra den selv om du ikke har fått det til skikkelig.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Har Greddy Profec-B Spec II og må si jeg er ganske skuffet siden det tok lang tid og mye utforsking før den fungerte like godt som den orginale boost controlleren. eneste som er bra er at den lett kan stilles ned til ønsket trykk hvis kjerring eller noe skal kjøre bilen. :D

 

Hva var det du ikkje fikk til med denne ?

Link to comment
Share on other sites

var koblet riktig, men fikk senere spoolup selvom det skulle gi lik spoolup. Resultatet ble at jeg måtte stramme actuatorstaget litt mer. leste bruksanvisningen flere ganger for å være siker. Trykket ble også veldig ustabilt i begynnelsen, men det ordnet seg etterhvert selv så det er vel kanskje en slags selvlæring på den selvom jeg ikke kunne finne noe om det.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

den er god ;) hvor monterte dere den her selve boostcontroller hjerne tingen ? Har lyst å ha den så diskre som muligt, men det må likevell være muligt å se på den når eg trenger det....=) legg gjerne ved bilde

Link to comment
Share on other sites

Har montert greddy på div. biler med varierende resultat. funker greit ved moderat ladetrykk.

Har montert på Hansi sin her på forumet(integrert wg), den er veldig ustabil på høyere ladetrykk og gear; går og pulser.(se ladetrykks graf. fra bremse treff fra teff)

 

Har selv den dyreste HKS, kasta det ut igjen og monterte xs mekanisk kran.(sep. wg) ca 2.0 bar.

 

Dette er fancy, men fungerer dårlig ved høyt trykk. ved moderat oppjustering av trykk fungerer det bra, opp til 1,4-1,5 ca.

 

Dette er min erfaring med elektroniske boost controlere.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Kjører selv med -34 acturator og Turbosmart bleedventil (kuleventil).

Syns trykket holder seg veldig jevnt selv ved høyt trykk. Kjører med over 2 BAR trykk.

Har hørt så mye snakk om elektronisk boostcontroller, men vil jeg ha noe nytte av en slik??

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ikke etter min erfaring, men mulig andre har erfart annet.

Skal en ha noe elektronisk så er det vel best å ha det i forbindelse med datasprutet eller air-to-air injectors.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Kjører selv med -34 acturator og Turbosmart bleedventil (kuleventil).

Syns trykket holder seg veldig jevnt selv ved høyt trykk. Kjører med over 2 BAR trykk.

Har hørt så mye snakk om elektronisk boostcontroller, men vil jeg ha noe nytte av en slik??

 

Eg trodde det ville holde seg mer stabilt med el. boostcontroller kontra kuleventil ? Eller er det bare oppskrytt hele greia ? :s

Link to comment
Share on other sites

Hatt hks i en steg 3 escort, ca 300 hk, og 1.4 bar, dette fungerte bra(gamle genrasjonen hks)

Fikk greddy`n til og fungere ok i bilen til andgjerd(grp.N escort) ved 1,5-1,6 bar)

 

Min erfaring er at kuleventil får mer stabilt trykk ved høyt trykk ut i fra hva wg`n skal klare.(100% er maks utifra grunn trykk, og jo nærmere man kommer dette, jo mer ustabile blir de elektroniske)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Okay, takker for svar folkens..

For jeg er ikke så veldig intressert i å "kaste" bort noen tusenlapper på ladetrykkstyring viss jeg ikke henter noe på det..

For slik jeg har det nå er det egentlig greit, skulle gjerne hentet litt på spool up, men er vel heller tvilsomt at en el. boostcontroller vil klare dette,,

Eller?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Okay, takker for svar folkens..

For jeg er ikke så veldig intressert i å "kaste" bort noen tusenlapper på ladetrykkstyring viss jeg ikke henter noe på det..

For slik jeg har det nå er det egentlig greit, skulle gjerne hentet litt på spool up, men er vel heller tvilsomt at en el. boostcontroller vil klare dette,,

Eller?

 

En elektronisk boost kontroller vil hjelpe på spool up ja.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

hvis du bruker den orginale boostcontrolleren vil du ikke tjene noe da prinsippet er det samme. 0% så er det ingen bleeding altså det trykket som actuatoren klarer å holde. 100% er 50% bleeding og du vil da får 50% mer ladetrykk. riktig nok lenge siden jeg holdt på å stille på den, men mener det var slik. Får du justert den orginale så vil du ikke tjene noen ting på å bruke ettermarkeds i spool-up ihvertfall.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

er ikke helt enig her. Har du en elektronisk kan du f.ek få den til og opne wastegate litt før turboen begynner og lade, dette vil skape mindre eksos trykk før turbo og vil få turtallet til og stige raskere til den har nokk "kraft" til og drive turboen. En elektronisk boost kontroller vil også kunne holde trykket fra aktuatoren helt til du når det trykket du vil ha. En vanlig bleed ventil vil åpne wastegate gradvis mens trykket stiger til den holder trykket stabilt på det den er innstilt på, ikke bra for spool upp.

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...