Siberiantiger Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 Hei! Jeg har en Ford Mondeo 2.0TDCi GhiaX 2004 modell stasjonsvogn og har den siste tiden fått noe voldtsomt til klunke lyder om noe skjønner det.. det skal så forferdelig lite til før lyden kommer frem og jeg har fått vite at det kan være et lite stag som har begynt å bli slitt i foringen.. men det er nå minst 5 slike bevegelig deler bak på hver side og jeg aner ikke hvilke av disse dette er men fikk vite at det tok bare 1/2 time å skifte de og delene var ikke så dyre. Så lurer jeg på om noen kunne forklare en stakkar hvor disse stagene er og hvordan de ser ut.. er de runde eller flate og er de øverst eller nederst osv.. kan man teste dette ved å stå på en bukk på julene eller må den løfes etter karosseriet for å teste? Bilder hadde vært fint eller illustrasjoner.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Peder`n Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 Kan det være lenkearmer?....vet det ikke passer til beskrivelsen din serlig godt...men det passer fint til " halvtime å bytte" beskrivelsen... Dem er relativt tynne med ei kule i hver ende, og kan være vanskelig å få fram noe slark i sålenge bilen står på bakken, men hvis du tar tak i den....ved det tynne, og rister i den, kan det være mulig å få fram slark...men lettere å merke med hjulene avlastet, på bukk eller lignende.... Peder
Siberiantiger Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 Kan det være lenkearmer?....vet det ikke passer til beskrivelsen din serlig godt...men det passer fint til " halvtime å bytte" beskrivelsen... Dem er relativt tynne med ei kule i hver ende, og kan være vanskelig å få fram noe slark i sålenge bilen står på bakken, men hvis du tar tak i den....ved det tynne, og rister i den, kan det være mulig å få fram slark...men lettere å merke med hjulene avlastet, på bukk eller lignende.... Peder Ok, skal få hatt den inn hos Ford verskted i morgen for å vurdere (ikke reparere ettersom det var over en ukes ventetid) Det er vel bare gummi foringene som skal skiftes, ikke selve stagene? (lenkearmene) Håper dette ikek blir dyrt.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
tuszi Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Ok, skal få hatt den inn hos Ford verskted i morgen for å vurdere (ikke reparere ettersom det var over en ukes ventetid) Det er vel bare gummi foringene som skal skiftes, ikke selve stagene? (lenkearmene) Håper dette ikek blir dyrt..lenkearmer er det som ofte også blir kalt kjøttbein disse sitter mellom stabstaget og bærearmen stort sett. kjapt og bytte og di koster ikke stort heller. di ser ut som et kjøttbein mange ganger derfor blir di også kalt dette ihvertfall der jeg jobber. så slapp helt av det er en billig jobb stort sett. tror det er mere jobb å bytte gummiforingene til sjølve stabstaget bak uten at jeg veit hvordan disse er festet.
Siberiantiger Posted April 18, 2008 Author Posted April 18, 2008 lenkearmer er det som ofte også blir kalt kjøttbein disse sitter mellom stabstaget og bærearmen stort sett. kjapt og bytte og di koster ikke stort heller. di ser ut som et kjøttbein mange ganger derfor blir di også kalt dette ihvertfall der jeg jobber. så slapp helt av det er en billig jobb stort sett. tror det er mere jobb å bytte gummiforingene til sjølve stabstaget bak uten at jeg veit hvordan disse er festet. Jeg rakk desverre ikke innom ford verkstedet i dag, så jeg fikk ikke bekreftet hvilk deler jeg måtte ha. Men tar turen innom igjen på mandag. Fikk vite at disse små beina koster rundt 209,- stk og foringene koster rundt 60,- stk (usikker på om det er med eller uten mva) 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Ruudsengen Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Er vel en regel som heter at alle priser skal oppgis med moms.
Siberiantiger Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Er vel en regel som heter at alle priser skal oppgis med moms. Da er kjøtt beina skiftet og klunkingen er borte! Kostet meg 630,- for delene (2 stk) og 100,- i arbeid (ikke ford verskted) 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
janbanan Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Ikke verst pris det, nei.. heheSkal skifte disse selv nå, skal bli helt nyyyyydelig å bli kvitt den klunkinga.
Recommended Posts