Jump to content

Stabstag/tårnstag bak


Furre

Recommended Posts

Da var box bilen innom med stabstag fra woodford, altid gøy med nye blanke deler:D

 

Men ser at det er justerbart, dvs. At jeg kan variere lengden litt ved hjelp av justerbare ender på staget. Skal jeg bare justere slik at det passer? eller skal det stå i spenn? Spenn fra senter eller mot senter av bilen?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke dette, men synes det er fornuftig at staget skal settes i et ørlite spenn...slik at det ikke er noe å gå på når karosseriet prøver å vri på seg i en sving...og at kreftene blir overført til det andre tårnet uten noe slark...

 

Å sette dette på uten litt spenn vil jo kreve at karosseriet må vri seg litt før kreftene blir overført....og det er jo ikke gunstig i denne sammenheng...

 

Men for det andre...du kan justere dette siden...hvis du synes det er noe som ikke stemmer...merker du f.eks ikke noe, kan du sette det i litt mer spenn...men er vel neppe meningen å tvinge tårnene fra hverandre...?

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

tviler på at jeg kommer til og merke den store forskjelden.. men skulle jo tro effekten var den samme om jeg satt det i spenn ut(fra senter) eller inn(mot senter), er jo bare for og forhindre slark..

 

Bare lurte på om noen hadde kunnskap om hvordan det "skal" være?:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

skal det settest i "spenn" da ? når det er på plass og fastskrudd så vil det gjøre jobben sin uansett. jeg ville hvertfall ikke sett det i spenn hverken ene eller andre veien , men det er nå min mening da :)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

jeg har samme staget på min sierra. og jeg har satt det ørlite spenn utover. (mot tårnene) sånn at det er anlegg på boltene også litt til.

det har jeg kjørt med i 2 år og det funker bra det.

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

hele vitsen med å løfte opp bilen er jo for at man IKKE skal ha spenn i bilen når man monterer staget !!

dempertårnene vil få spenn i seg å helle innover når man slepper ned bilen å der får staget sin effekt å stiver av slik at tårnene ikke siger mer inn :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Så...har jeg skjønnt det riktig da...hvis tårnenes posisjon når bilen er i lufta, er det man vil oppnå når bilen er på bakken?...

Altså stramme til når bilen er i lufta, og det vil sørge for å hjelpe karosseriet å holde seg slik?

 

Har tenkt til å sette et slikt et på min stasjonsvogn også....og da skal jeg for morroskyld sjekke hvor mye tårnene faktisk beveger seg mot hverandre når man setter ned bilen, og hvis jeg får det til, når bilen er "fullastet"...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ikke kjørt bilen så hard før jeg satt på staget så jeg merka ikke den store forskjelden nei.. men det er bare nødvendig når du har coilovers og får alle kreftene opp i tårna, som egentlig ikke er laga for dette her..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...