Furre Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Da var box bilen innom med stabstag fra woodford, altid gøy med nye blanke deler:D Men ser at det er justerbart, dvs. At jeg kan variere lengden litt ved hjelp av justerbare ender på staget. Skal jeg bare justere slik at det passer? eller skal det stå i spenn? Spenn fra senter eller mot senter av bilen? 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 bump, da jeg lurer på det samme Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Jeg vet ikke dette, men synes det er fornuftig at staget skal settes i et ørlite spenn...slik at det ikke er noe å gå på når karosseriet prøver å vri på seg i en sving...og at kreftene blir overført til det andre tårnet uten noe slark... Å sette dette på uten litt spenn vil jo kreve at karosseriet må vri seg litt før kreftene blir overført....og det er jo ikke gunstig i denne sammenheng... Men for det andre...du kan justere dette siden...hvis du synes det er noe som ikke stemmer...merker du f.eks ikke noe, kan du sette det i litt mer spenn...men er vel neppe meningen å tvinge tårnene fra hverandre...? Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 11, 2008 Author Share Posted April 11, 2008 tviler på at jeg kommer til og merke den store forskjelden.. men skulle jo tro effekten var den samme om jeg satt det i spenn ut(fra senter) eller inn(mot senter), er jo bare for og forhindre slark.. Bare lurte på om noen hadde kunnskap om hvordan det "skal" være? 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted April 11, 2008 Share Posted April 11, 2008 Nei nei....ikke noe kunnskap her....bare bedrevitere... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 12, 2008 Author Share Posted April 12, 2008 hehe men da får jeg prøve meg frem:) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 skal det settest i "spenn" da ? når det er på plass og fastskrudd så vil det gjøre jobben sin uansett. jeg ville hvertfall ikke sett det i spenn hverken ene eller andre veien , men det er nå min mening da Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åshøgda-raceway Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 jekk bilen opp slik at begge hjulene sttår over bakken og skru fast stagget uten noe spenn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra RS Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 jeg har samme staget på min sierra. og jeg har satt det ørlite spenn utover. (mot tårnene) sånn at det er anlegg på boltene også litt til. det har jeg kjørt med i 2 år og det funker bra det. -coupè ist-bmw 525i-cbr 600x-sedan dohc Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 hele vitsen med å løfte opp bilen er jo for at man IKKE skal ha spenn i bilen når man monterer staget !! dempertårnene vil få spenn i seg å helle innover når man slepper ned bilen å der får staget sin effekt å stiver av slik at tårnene ikke siger mer inn Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Så...har jeg skjønnt det riktig da...hvis tårnenes posisjon når bilen er i lufta, er det man vil oppnå når bilen er på bakken?...Altså stramme til når bilen er i lufta, og det vil sørge for å hjelpe karosseriet å holde seg slik? Har tenkt til å sette et slikt et på min stasjonsvogn også....og da skal jeg for morroskyld sjekke hvor mye tårnene faktisk beveger seg mot hverandre når man setter ned bilen, og hvis jeg får det til, når bilen er "fullastet"... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 12, 2008 Author Share Posted April 12, 2008 har montert staget i dag, festa det uten spenn når bilen hang i lufta. Satser på det blir perfekt til inspirert kjøring;) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-joar Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Hjelper det egentlig mye med stag a?Merkabar forskjell?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 15, 2008 Author Share Posted April 15, 2008 jeg hadde ikke kjørt bilen så hard før jeg satt på staget så jeg merka ikke den store forskjelden nei.. men det er bare nødvendig når du har coilovers og får alle kreftene opp i tårna, som egentlig ikke er laga for dette her.. 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest -Maverick- Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 ALT som stiver av en sierra hjelper... he he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 16, 2008 Author Share Posted April 16, 2008 hehe så sant:) har tenkt litt på sveising av "sømmer" men det må vel gjøres på en spesiell måte? 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now