Jump to content

Forskjeller på 16v cosworth toppene?


Recommended Posts

Guest grillHatt
Posted

Det finnes vell 3 forskjellige typer topper, rød, blå og grønn. Hva er forskjellen på disse og i hvilke bilmodeller kom de?

Posted

Rød er fra 2wd Sierra (vingebil og bakhjulstrekket Sierra).

Kom også på noen få av de første 4x4 Sierra'ene.

Grønn er fra 4x4 Sierra, og blå er fra Escort Cosworth :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Guest grillHatt
Posted

Takker for raskt svar =)

 

Noe effektforskjell på disse da? kun toppene til 4x4 som hadde hakket flere hester eller?

Posted

204 hk på rødtoppen...men cosworth sier selv at ingen av cosworth rødtoppene ble levert fra fabrikk under 218 hk...204 er en avgifts grense..så det ble skrevet den effekten i alle papirer.

220 hk i grønn topp

224 i blå topp

og 227 i den siste t25 versjonen av escort cosworth

Posted
204 hk på rødtoppen...men cosworth sier selv at ingen av cosworth rødtoppene ble levert fra fabrikk under 218 hk...204 er en avgifts grense..så det ble skrevet den effekten i alle papirer.

220 hk i grønn topp

224 i blå topp

og 227 i den siste t25 versjonen av escort cosworth

Begge utgavene av Escort Cosworth har 227 orginalt ;)

Posted

4x4 med rød topp har 220 hk

 

L8 hjerne med rød lapp

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted

det er 3 farger på ventil deksel ( rød - grønn - blå )- men bare to forskellige topper ( alle untatt T25 De med coilene på hver sylinder ). ALLE FOR, BLYFRI

Posted

Rød 4x4 er uten katalysator

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted (edited)

4x4 toppen har ikke "ører" for turbodemper. den har uttak for olje til turbo - på turbosiden midt på, ikke avhengi av uttak fra blokka. forbrenningskammerene på 4x4 toppen er avrundet og "glatte", iforhold til den koniske formen 2wd toppen har. i tillegg er forbrenningskammeret i 4x4 toppene mindre enn på 2wd, noe som gir høyere kompresjon. kammene på 4x4 og 2wd er forskjellige mtp lengde, hvem som er korte og lange husker jeg ikke. tror vanntemp-sensoren er plassert et annet sted enn 2wd, men fant ikke noe bilde i farta.

 

styringer, løftere og ventiler, tetninger, retainere og fjører er like i alle orginale røde, grønne og blå topper.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Posted

mener å huska at 4x4 kammen er 5mm lengre enn 2wd ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted
4x4 toppen har ikke "ører" for turbodemper. den har uttak for olje til turbo - på turbosiden midt på, ikke avhengi av uttak fra blokka. forbrenningskammerene på 4x4 toppen er avrundet og "glatte", iforhold til den koniske formen 2wd toppen har. i tillegg er forbrenningskammeret i 4x4 toppene mindre enn på 2wd, noe som gir høyere kompresjon. kammene på 4x4 og 2wd er forskjellige mtp lengde, hvem som er korte og lange husker jeg ikke. tror vanntemp-sensoren er plassert et annet sted enn 2wd, men fant ikke noe bilde i farta.

 

styringer, løftere og ventiler, tetninger, retainere og fjører er like i alle orginale røde, grønne og blå topper.

 

er vel samme kompresjon på 2 og 4wd fordi om forbrenningskammeret er mindre på 4wd toppen.4wd har mere utfresing på toppen av stemplet noe som gir samme kompresjon.

Guest Rabbit
Posted

Er det ikke forskjell på kjølekanalene og?

Mener 2wd har et avlang hull langs hele bredden på forbrenningskammeret mens 4wd har to hull i hver ende,..hvis noen skjønner

Posted

d bler vell sakt at 4wd toppen har ein bedre flow en 2wd toppen, men eg meine og ha hørt någe om at viss ein 2wd topp bler forma/porta i kammeret bler den best av di 2?

88 Sierra cosworth 2-wd

Posted

Innvendig sett er det visst mange forskjellige typer, sa Jens Hanestad. Ikke store, men dog forskjeller. Mener det var 91 grønn topp som han likte best..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Men husk at de Tidligste toppene har mindre skiver på strekk boltene (mindre pressflate) Disse hadde lett for å koke. Tror det var opp mot 87-88? det kom topper med større skiver.

Guest cossy88
Posted
Innvendig sett er det visst mange forskjellige typer, sa Jens Hanestad. Ikke store, men dog forskjeller. Mener det var 91 grønn topp som han likte best..

Sierra 4x4 grønntopper med serie nr 0643 er de beste i følge Jens ja...

  • 2 weeks later...
Guest Rabbit
Posted

DSCF0061.jpg

Her ser vi en tidlig 2wd topp, legg merke til kjølekanalene.

 

DSCF0062.jpg

I midten ser vi en senere 2wd topp, denne bruker bolter med større skiver, slik som alle 4wd toppene bruker. Legg merke til kjølekanalene

Til høyre en 4wd topp

 

2wd motorer av de siste produksjonstallene, hadde topplokksbolter med store skiver og kjølekanaler lik 4wd toppene.

  • 1 year later...
Posted
Rød er fra 2wd Sierra (vingebil og bakhjulstrekket Sierra).

Kom også på noen få av de første 4x4 Sierra'ene.

Grønn er fra 4x4 Sierra, og blå er fra Escort Cosworth :)

 

 

hvem av de er det som tåler mest juling og hk? :)

Posted

Er det ikke sånn at Rs500 toppen skal ha litt større porter en standard vingebil?

 

Har også hørt at det skal være litt tykkere gods i den.

 

Hvordan er det med termostathus? kan en bruke 4wd termostathus på 2wd og omvendt?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...