Guest grillHatt Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 Det finnes vell 3 forskjellige typer topper, rød, blå og grønn. Hva er forskjellen på disse og i hvilke bilmodeller kom de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 Rød er fra 2wd Sierra (vingebil og bakhjulstrekket Sierra).Kom også på noen få av de første 4x4 Sierra'ene.Grønn er fra 4x4 Sierra, og blå er fra Escort Cosworth Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest grillHatt Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 Takker for raskt svar =) Noe effektforskjell på disse da? kun toppene til 4x4 som hadde hakket flere hester eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 204 hk på rødtoppen...men cosworth sier selv at ingen av cosworth rødtoppene ble levert fra fabrikk under 218 hk...204 er en avgifts grense..så det ble skrevet den effekten i alle papirer.220 hk i grønn topp224 i blå toppog 227 i den siste t25 versjonen av escort cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 204 hk på rødtoppen...men cosworth sier selv at ingen av cosworth rødtoppene ble levert fra fabrikk under 218 hk...204 er en avgifts grense..så det ble skrevet den effekten i alle papirer.220 hk i grønn topp224 i blå toppog 227 i den siste t25 versjonen av escort cosworthBegge utgavene av Escort Cosworth har 227 orginalt Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 ahh okei:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 4x4 med rød topp har 220 hk L8 hjerne med rød lapp 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 4x4 med rød topp har 220 hk L8 hjerne med rød lappen 4x4 med rød topp er vel noe som stammer fra italia som forteller bly eller blyfri bensin som skal bruks? er det jeg har hørt i allefall aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 7, 2008 Share Posted April 7, 2008 det er 3 farger på ventil deksel ( rød - grønn - blå )- men bare to forskellige topper ( alle untatt T25 De med coilene på hver sylinder ). ALLE FOR, BLYFRI Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted April 7, 2008 Share Posted April 7, 2008 Rød 4x4 er uten katalysator 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitjarRacing Posted April 7, 2008 Share Posted April 7, 2008 unnskyld meg also:P menne ka e forsjellen innvendig?? porter større mindre osv?? kammer forskjeller?? ventil?? løftere?? er det forskjeller der på 2wd og 4wd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 7, 2008 Share Posted April 7, 2008 (edited) 4x4 toppen har ikke "ører" for turbodemper. den har uttak for olje til turbo - på turbosiden midt på, ikke avhengi av uttak fra blokka. forbrenningskammerene på 4x4 toppen er avrundet og "glatte", iforhold til den koniske formen 2wd toppen har. i tillegg er forbrenningskammeret i 4x4 toppene mindre enn på 2wd, noe som gir høyere kompresjon. kammene på 4x4 og 2wd er forskjellige mtp lengde, hvem som er korte og lange husker jeg ikke. tror vanntemp-sensoren er plassert et annet sted enn 2wd, men fant ikke noe bilde i farta. styringer, løftere og ventiler, tetninger, retainere og fjører er like i alle orginale røde, grønne og blå topper. Edited April 7, 2008 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted April 7, 2008 Share Posted April 7, 2008 mener å huska at 4x4 kammen er 5mm lengre enn 2wd ? 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitjarRacing Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 takker for svar:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 4x4 toppen har ikke "ører" for turbodemper. den har uttak for olje til turbo - på turbosiden midt på, ikke avhengi av uttak fra blokka. forbrenningskammerene på 4x4 toppen er avrundet og "glatte", iforhold til den koniske formen 2wd toppen har. i tillegg er forbrenningskammeret i 4x4 toppene mindre enn på 2wd, noe som gir høyere kompresjon. kammene på 4x4 og 2wd er forskjellige mtp lengde, hvem som er korte og lange husker jeg ikke. tror vanntemp-sensoren er plassert et annet sted enn 2wd, men fant ikke noe bilde i farta. styringer, løftere og ventiler, tetninger, retainere og fjører er like i alle orginale røde, grønne og blå topper. er vel samme kompresjon på 2 og 4wd fordi om forbrenningskammeret er mindre på 4wd toppen.4wd har mere utfresing på toppen av stemplet noe som gir samme kompresjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rabbit Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Er det ikke forskjell på kjølekanalene og?Mener 2wd har et avlang hull langs hele bredden på forbrenningskammeret mens 4wd har to hull i hver ende,..hvis noen skjønner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 d bler vell sakt at 4wd toppen har ein bedre flow en 2wd toppen, men eg meine og ha hørt någe om at viss ein 2wd topp bler forma/porta i kammeret bler den best av di 2? 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Innvendig sett er det visst mange forskjellige typer, sa Jens Hanestad. Ikke store, men dog forskjeller. Mener det var 91 grønn topp som han likte best.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøljort Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Men husk at de Tidligste toppene har mindre skiver på strekk boltene (mindre pressflate) Disse hadde lett for å koke. Tror det var opp mot 87-88? det kom topper med større skiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Er vel bare vingebiler som har topper som skal ha mindre skiver på toppboltene? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøljort Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Stemmer sikkert det ja, ble de ikke produsert til 88 de da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossy88 Posted April 8, 2008 Share Posted April 8, 2008 Innvendig sett er det visst mange forskjellige typer, sa Jens Hanestad. Ikke store, men dog forskjeller. Mener det var 91 grønn topp som han likte best..Sierra 4x4 grønntopper med serie nr 0643 er de beste i følge Jens ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rabbit Posted April 19, 2008 Share Posted April 19, 2008 Her ser vi en tidlig 2wd topp, legg merke til kjølekanalene. I midten ser vi en senere 2wd topp, denne bruker bolter med større skiver, slik som alle 4wd toppene bruker. Legg merke til kjølekanaleneTil høyre en 4wd topp 2wd motorer av de siste produksjonstallene, hadde topplokksbolter med store skiver og kjølekanaler lik 4wd toppene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomsierra Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Rød er fra 2wd Sierra (vingebil og bakhjulstrekket Sierra).Kom også på noen få av de første 4x4 Sierra'ene.Grønn er fra 4x4 Sierra, og blå er fra Escort Cosworth hvem av de er det som tåler mest juling og hk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 13, 2010 Share Posted March 13, 2010 Er det ikke sånn at Rs500 toppen skal ha litt større porter en standard vingebil? Har også hørt at det skal være litt tykkere gods i den. Hvordan er det med termostathus? kan en bruke 4wd termostathus på 2wd og omvendt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now