armani Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 Sommern kommer snart og tenker på å forbedre cossien litt(2wd). I dag består oppsettet av t34 .63 med 360 lager, nyoverhalt topp: det meste nytt, ikkenoe særlig portet, kun frest litt ved ventilsetene, justerbare kamdrev, orginale kammer, løftere og fjører. 200blokk borra 0,5, nye mahle 4x4 stempler dreid 1mm, balansert bunndel, orginalt 2wd innsug, arp bolter, grpa pakninger, high flow oljepumpe, 3102 dyser, rs500 cooler, 3" eksos osv. Er ikke sikker på hva effekten er i dag, men vil jeg ha glede av å f.eks gå opp til E50 eller lignende? Evt. bytte til noen andre kammer og dobble ventilfjører?Lurer på dette fordi toppen ikke er portet, og om det vil være noe vits i å koste på litt ekstra. Noe jeg er redd for er å få enda tregere turbo enn den jeg allerede har, iforhold til effektøkning. Vil altså ikke gå fra ~380hk med grei spoolup sånn den er i dag, til 400hk med betrakelig tregere spoolup. Alternativet er selvfølgelig å beholde den slik den er Innspill? 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted April 4, 2008 Share Posted April 4, 2008 (edited) Når har du max ladetrykk? Har E50 på min,å har 1.8 bar på 4100 rpm.Dette er med 2WD grenrør. Edited April 4, 2008 by Ron Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 4, 2008 Author Share Posted April 4, 2008 (edited) vet ikke, turtellern min lugger litt men er rundt 3500-4000?, lader 1,8 bar jeg og. Edited April 4, 2008 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Har over 2 BAR på 4100rpm med samme turbo som du har, armani.Så sant turtelleren min er rett da Dette også med 2wd grenrør. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 du har et bra oppsett, trimmer du mer nå får du sikkert problemer med ting som ryker osv... hadde jeg vert deg hadde jeg heller brukt penger på å oppgradere understell! 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 bare tull å bruke spenn på kammer osv.har et bra oppsett allerede du lite å hente i og med at toppen ikke er porta.kanskje bytte til E46 turbo for mere hk,spoler omtrent samtidig som den t34 du har.. COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 bare tull å bruke spenn på kammer osv.har et bra oppsett allerede du lite å hente i og med at toppen ikke er porta.kanskje bytte til E46 turbo for mere hk,spoler omtrent samtidig som den t34 du har.. okey skal se nærmere på E46. takk for tips hittil vil jeg merke forskjell på bilen med tårnstag foran og bak?har liggende oppgradert diffoppheng som jeg har hørt gjør underverker 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
kabbern Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 litt off-topic andreas, har u fått skilter på bilen enda el? Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 forøvrig virker det som e46 ikke vil gjøre store forskjeller, så en e50 har jeg mer trua på. vil gjerne se bremsepapirer med E50 hvis noen har? kabbern, hvem er du?gidder ikke off-topic i denne tråden. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Kan vertfall svare på om tårnstag foran gjør forskjell siden jeg har det selv.Og det har stort utslag på kjøreegenskapene.Merker sykt forskjell på å kjøre med og uten faktisk Oppgr. diffoppheng skal jeg også få meg tak i, og tårnstag bak Begge deler skal ha stort utslag har jeg fått beskjed på Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 knall. tårnstag koster ikke all verden heller 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Nei, det er helt sant Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Hvis du ønsker så kan du få kjøpe mitt tårnstag fremme. Var såpass stor forskjell at jeg har fjernet det og akter ikke å sette på igjen. Flere har gjort samme test som jeg gjorde og kommet til samme konkluksjon. Denne er testen er ikke gjort med tårnstag bak itillegg Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse... Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Hvordan test da? hva ble konkluksjonen?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 testen var rundetider. og konkluksjonen ble at ved å fjerne staget gikk rundetidene ned ca 5%. ca 3 sek pr runde. Forskjellen ble at bilen (Cosworth 4x4) ble mer overstyrt og dermed kunne en holde høyere fart inn i svingen og dermed enda høyere ut av svingen. Til testen ble bilene satt på R-dekk og det ble brukt både banen tidtakning og GPS. Erfaring fra rudskogen viser at forskjellen er mindre, men allikevel så kan en holde høyere fart i svingene pga mindre understyring. NB!! fortsatt kun testet ved bruk av tårnstag fremme. Ved bruk av sterkere stabstag bak event tårnstag bak så villle nok forholdet i stivhet foran-bak vært mer riktig og dermed er det ikke sikkert at så store forskjeller ville vært tilstede Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse... Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Okay, skjønner. Er sikkert lurt å ha både foran og bak hvis man først skal ha tårn stag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Tårnstag i karbon foran og bak gjør susen WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Det som er viktig å tenke på er jo å beholde forholdet foran-bak med tanke på stivheten i karrossen. Blir den for stiv foran så understyrer den, blir den for stiv bak overstyrer den. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 5, 2008 Author Share Posted April 5, 2008 Tårnstag i karbon foran og bak gjør susen hvorfor det? alu og stål tåler 100 ganger mer. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 hvorfor det? alu og stål tåler 100 ganger mer. Ikke helt edru i kveld kanskje....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Med polyforinger i hele understellet, firehjulskontroll tatt med tårnstag montert, 17tommere, cambershims bak, stive 50-60mm senkefjører og gule koni har jeg vertfall opplevd at bilen ble bedre å kjøre med tårnstag enn uten Prøvde med og uten tårnstag en dag i sommer, kjørte samme strekning som har mye svinger flere ganger, med og uten tårnstag og følte at bilen var mye bedre å kjøre med tårnstaget enn uten..Men er vel kanskje en smaksak også Skal gå til innkjøp av stabstag bak også da, kanskje blir den enda bedre å kjøre da? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 testen var rundetider. og konkluksjonen ble at ved å fjerne staget gikk rundetidene ned ca 5%. ca 3 sek pr runde. Forskjellen ble at bilen (Cosworth 4x4) ble mer overstyrt og dermed kunne en holde høyere fart inn i svingen og dermed enda høyere ut av svingen. Til testen ble bilene satt på R-dekk og det ble brukt både banen tidtakning og GPS. Erfaring fra rudskogen viser at forskjellen er mindre, men allikevel så kan en holde høyere fart i svingene pga mindre understyring. NB!! fortsatt kun testet ved bruk av tårnstag fremme. Ved bruk av sterkere stabstag bak event tårnstag bak så villle nok forholdet i stivhet foran-bak vært mer riktig og dermed er det ikke sikkert at så store forskjeller ville vært tilstede Vet ikke om du har tatt hensyn til at tårnstag gir andre chambervinkler jeg, kan være lurt å ta en hjulstillingskontroll etter montasje av tårnstag.Kommer litt an på om tårnstaget blir montert mens bilen står på hjula eller mens den står på jekkepungtene. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 (edited) Jeg har vertfall tatt firehjulskontroll med tårnstag montert.Pga. at jeg var utfor veien med den da, men usikker på om cambervinklene har blitt forandret pga. tårnstaget slik mitt er montert. Siden det ikke er jeg som har montert det. Edited April 5, 2008 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted April 5, 2008 Share Posted April 5, 2008 Minibønna: Jeg hadde kontroll og justering av hjulene etter staget var montert. Grunnen til at jeg har kommet frem til min teori om hva som gjør forbedringen er også at bilen krenger mer fremme og dermed øker negativ camber på ytter hjulet. Dette er hvordan det er inni hodet mitt og ikke blitt filmet for bekreftelse. Escort RST WRC: det er nok en smaks sak og har nok noe med kjørestil å gjøre. utover det regner jeg med du kjører mye mer passivt på vei enn på bane. (håper hvertfall det) hehe Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 tommy w: Jepp, er nok det ja Mulig forskjell på hvordan 2wd og 4x4 oppfører seg også..Hehe, ja det skal være sikkert at jeg gjør.. Men er jo der jeg skal bruke den mest også da Tror ikke dette vil bli noe problem når jeg skal på bane med den, tror ikke jeg vil irritere meg over det akkurat..For syns bilen er digg å kjøre slik den er nå. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now