Jump to content

Forbedre oppsettet på cossien


armani

Recommended Posts

Sommern kommer snart og tenker på å forbedre cossien litt(2wd).

 

I dag består oppsettet av t34 .63 med 360 lager, nyoverhalt topp: det meste nytt, ikkenoe særlig portet, kun frest litt ved ventilsetene, justerbare kamdrev, orginale kammer, løftere og fjører. 200blokk borra 0,5, nye mahle 4x4 stempler dreid 1mm, balansert bunndel, orginalt 2wd innsug, arp bolter, grpa pakninger, high flow oljepumpe, 3102 dyser, rs500 cooler, 3" eksos osv.

 

Er ikke sikker på hva effekten er i dag, men vil jeg ha glede av å f.eks gå opp til E50 eller lignende? Evt. bytte til noen andre kammer og dobble ventilfjører?

Lurer på dette fordi toppen ikke er portet, og om det vil være noe vits i å koste på litt ekstra.

 

Noe jeg er redd for er å få enda tregere turbo enn den jeg allerede har, iforhold til effektøkning. Vil altså ikke gå fra ~380hk med grei spoolup sånn den er i dag, til 400hk med betrakelig tregere spoolup.

 

Alternativet er selvfølgelig å beholde den slik den er :)

 

Innspill?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Når har du max ladetrykk?

Har E50 på min,å har 1.8 bar på 4100 rpm.

Dette er med 2WD grenrør.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

du har et bra oppsett, trimmer du mer nå får du sikkert problemer med ting som ryker osv... hadde jeg vert deg hadde jeg heller brukt penger på å oppgradere understell!:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

bare tull å bruke spenn på kammer osv.har et bra oppsett allerede du :rolleyes: lite å hente i og med at toppen ikke er porta.kanskje bytte til E46 turbo for mere hk,spoler omtrent samtidig som den t34 du har..

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

bare tull å bruke spenn på kammer osv.har et bra oppsett allerede du :rolleyes: lite å hente i og med at toppen ikke er porta.kanskje bytte til E46 turbo for mere hk,spoler omtrent samtidig som den t34 du har..

 

okey :) skal se nærmere på E46.

 

takk for tips hittil :)

 

vil jeg merke forskjell på bilen med tårnstag foran og bak?

har liggende oppgradert diffoppheng som jeg har hørt gjør underverker :closedeyes:

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

forøvrig virker det som e46 ikke vil gjøre store forskjeller, så en e50 har jeg mer trua på. vil gjerne se bremsepapirer med E50 hvis noen har?

 

kabbern, hvem er du?

gidder ikke off-topic i denne tråden.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Kan vertfall svare på om tårnstag foran gjør forskjell siden jeg har det selv.

Og det har stort utslag på kjøreegenskapene.

Merker sykt forskjell på å kjøre med og uten faktisk :)

 

Oppgr. diffoppheng skal jeg også få meg tak i, og tårnstag bak :)

Begge deler skal ha stort utslag har jeg fått beskjed på :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker så kan du få kjøpe mitt tårnstag fremme. Var såpass stor forskjell at jeg har fjernet det og akter ikke å sette på igjen. Flere har gjort samme test som jeg gjorde og kommet til samme konkluksjon. Denne er testen er ikke gjort med tårnstag bak itillegg

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

testen var rundetider. og konkluksjonen ble at ved å fjerne staget gikk rundetidene ned ca 5%. ca 3 sek pr runde. Forskjellen ble at bilen (Cosworth 4x4) ble mer overstyrt og dermed kunne en holde høyere fart inn i svingen og dermed enda høyere ut av svingen. Til testen ble bilene satt på R-dekk og det ble brukt både banen tidtakning og GPS.

 

Erfaring fra rudskogen viser at forskjellen er mindre, men allikevel så kan en holde høyere fart i svingene pga mindre understyring.

 

NB!! fortsatt kun testet ved bruk av tårnstag fremme. Ved bruk av sterkere stabstag bak event tårnstag bak så villle nok forholdet i stivhet foran-bak vært mer riktig og dermed er det ikke sikkert at så store forskjeller ville vært tilstede

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig å tenke på er jo å beholde forholdet foran-bak med tanke på stivheten i karrossen. Blir den for stiv foran så understyrer den, blir den for stiv bak overstyrer den.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Med polyforinger i hele understellet, firehjulskontroll tatt med tårnstag montert, 17tommere, cambershims bak, stive 50-60mm senkefjører og gule koni har jeg vertfall opplevd at bilen ble bedre å kjøre med tårnstag enn uten :)

Prøvde med og uten tårnstag en dag i sommer, kjørte samme strekning som har mye svinger flere ganger, med og uten tårnstag og følte at bilen var mye bedre å kjøre med tårnstaget enn uten..

Men er vel kanskje en smaksak også :)

Skal gå til innkjøp av stabstag bak også da, kanskje blir den enda bedre å kjøre da? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

testen var rundetider. og konkluksjonen ble at ved å fjerne staget gikk rundetidene ned ca 5%. ca 3 sek pr runde. Forskjellen ble at bilen (Cosworth 4x4) ble mer overstyrt og dermed kunne en holde høyere fart inn i svingen og dermed enda høyere ut av svingen. Til testen ble bilene satt på R-dekk og det ble brukt både banen tidtakning og GPS.

 

Erfaring fra rudskogen viser at forskjellen er mindre, men allikevel så kan en holde høyere fart i svingene pga mindre understyring.

 

NB!! fortsatt kun testet ved bruk av tårnstag fremme. Ved bruk av sterkere stabstag bak event tårnstag bak så villle nok forholdet i stivhet foran-bak vært mer riktig og dermed er det ikke sikkert at så store forskjeller ville vært tilstede

 

Vet ikke om du har tatt hensyn til at tårnstag gir andre chambervinkler jeg, kan være lurt å ta en hjulstillingskontroll etter montasje av tårnstag.

Kommer litt an på om tårnstaget blir montert mens bilen står på hjula eller mens den står på jekkepungtene.

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vertfall tatt firehjulskontroll med tårnstag montert.

Pga. at jeg var utfor veien med den da, men usikker på om cambervinklene har blitt forandret pga. tårnstaget slik mitt er montert.

Siden det ikke er jeg som har montert det.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Minibønna: Jeg hadde kontroll og justering av hjulene etter staget var montert. Grunnen til at jeg har kommet frem til min teori om hva som gjør forbedringen er også at bilen krenger mer fremme og dermed øker negativ camber på ytter hjulet. Dette er hvordan det er inni hodet mitt og ikke blitt filmet for bekreftelse.

 

Escort RST WRC: det er nok en smaks sak og har nok noe med kjørestil å gjøre. utover det regner jeg med du kjører mye mer passivt på vei enn på bane. (håper hvertfall det) hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

tommy w: Jepp, er nok det ja :)

Mulig forskjell på hvordan 2wd og 4x4 oppfører seg også..

Hehe, ja det skal være sikkert at jeg gjør.. Men er jo der jeg skal bruke den mest også da :)

Tror ikke dette vil bli noe problem når jeg skal på bane med den, tror ikke jeg vil irritere meg over det akkurat..

For syns bilen er digg å kjøre slik den er nå. :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...