Jump to content

Tikker ved kald start


kimsa

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Driv å vurderer å style opp mondisen nå, har komplett RS kitt på hånden.

 

Det er nå vurderingene kommer inn i bildet. For motoren, den har gått 230 000km nå, og den går forsåviddt greit. Litt dårligere drag er det selvagt, men tross alt, er jo en gammel motor. Den starter og går så den er pålitelig, men når den er kald så tikker den noe så inne i H#&¤%. Er det noe å gjøre med dette, og hvor mye problemer vil dette skape for fremmtiden?.

 

Har hatt bilen i 3,5 år nå, så kjenner til historikken ganske bra. Bilen er ellers i svært teknisk bra stand. Ny reg reim for 4 måneder siden for å nevne noe.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Driv å vurderer å style opp mondisen nå, har komplett RS kitt på hånden.

 

Det er nå vurderingene kommer inn i bildet. For motoren, den har gått 230 000km nå, og den går forsåviddt greit. Litt dårligere drag er det selvagt, men tross alt, er jo en gammel motor. Den starter og går så den er pålitelig, men når den er kald så tikker den noe så inne i H#&¤%. Er det noe å gjøre med dette, og hvor mye problemer vil dette skape for fremmtiden?.

 

Har hatt bilen i 3,5 år nå, så kjenner til historikken ganske bra. Bilen er ellers i svært teknisk bra stand. Ny reg reim for 4 måneder siden for å nevne noe.

 

Min motor har nå gått 92000 km og tikker som en bombe når motoren er kald .. om det er unormalt vet jeg ikke.. vet bare at denne typen mondeo tikker mer en andre diesel biler

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest dieseldyret
Hei alle sammen.

 

Driv å vurderer å style opp mondisen nå, har komplett RS kitt på hånden.

 

Det er nå vurderingene kommer inn i bildet. For motoren, den har gått 230 000km nå, og den går forsåviddt greit. Litt dårligere drag er det selvagt, men tross alt, er jo en gammel motor. Den starter og går så den er pålitelig, men når den er kald så tikker den noe så inne i H#&¤%. Er det noe å gjøre med dette, og hvor mye problemer vil dette skape for fremmtiden?.

 

Har hatt bilen i 3,5 år nå, så kjenner til historikken ganske bra. Bilen er ellers i svært teknisk bra stand. Ny reg reim for 4 måneder siden for å nevne noe.

 

Regner med at det er en bensinmotor..I så fall er det vel pga dårlig oljetrykk at det tikker. Du bør sjekke hvordan oljeforbruket er, må du etterfylle (ofte) er ikke det et godt tegn. Hvor ofte skifter du olje på bilen? Hvis en bensinmotor tikker like mye som en diesel, da er det fare på ferde! Håper det ikke er så ille hos deg. I så fall burde du fått noen motorkyndige til å måle kompresjonen på motoren..

Link to comment
Share on other sites

Disse motorene skal ikke tikke! skal være noe automatisk ventiljustering på de. Escorten eg hadde var kjørt 295000. tikket aldri! ble byttet olje på hver 10000 km.. brukte knapt olje på slutten. ble kjørt med castrol magnatec..

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Disse motorene skal ikke tikke! skal være noe automatisk ventiljustering på de. Escorten eg hadde var kjørt 295000. tikket aldri! ble byttet olje på hver 10000 km.. brukte knapt olje på slutten. ble kjørt med castrol magnatec..

 

Når du er inne på det med olje, hvor ofte må man skifte olje på TDCI motorer? jeg har kjørt 16000 siden sist skift nå.. burde jeg skiftet ved 10000? (er ikke sikker på intervallene)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hmm, spennende å høre hva folk svarer her inne.

 

Veit det der med att det er automatisk ventil løfting, osv, og att det er den som streiker. Mange sier også att dette ordner seg igejn om en bytter til Castrol olje, om dette stemmer eller ei veit jeg ikke. Godt er det i hvertfall att mange har samme feilen.

 

For å svare på litt ovenfor. Jeg bytter olje mellom 5 og 10 000 km, hver gang, alltid gjort mens jeg har hatt bilen, men jeg kjører på mineralsk olje fra felles kjøpet, altså ikke en dyr kvalitetsolje. 129kr for 4 Liter..

 

Bilen brukes serdeles lite olje, men jeg må fylle på ca en liter i løpet av 10 000km, men så skal det også legges til att bilen har olje lekkasje mellom girkasse og motor, samt att det svetter ut litt pga en topp deksel pakkning som ikke lengere er fullstedig tett, så tatt det i betraktning så er ikke olje forbruket noe å snakke om, hadde jeg fikset de to lekkasjene tipper jeg att den ikke hadde forbrukt olje i det hele tatt..

 

Det jeg egentlig tenker mest på er hvor lenge det tar før motoren tar kvelden, så fort nromal drift tempt er opnådd forsvinner all tikking.

Svigers har cosworth, den tikker på samme måte... og svigers er bil mekkaniker... så han sier det forsåvidt er normalt for Ford generelt, men att det ikke er bra, og ikke akkurat vil forbedre seg med tiden.

Link to comment
Share on other sites

På Zetec motorer fra 94-96 er det visst best å bruke 5W30 syntetisk olje.

Dette pågrunn av at ventilløfterne/ventiler låste seg.

Men motoren krevde hvertfall en olje som var tynnere på lavere og høyere temp

enn det som var anbefalt.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

På Zetec motorer fra 94-96 er det visst best å bruke 5W30 syntetisk olje.

Dette pågrunn av at ventilløfterne/ventiler låste seg.

Men motoren krevde hvertfall en olje som var tynnere på lavere og høyere temp

enn det som var anbefalt.

 

Sikker på at det er ventiltikk da..??

Disse 1,8 zetec motorene i 93/94 hadde problemer med skjørtebank....

Link to comment
Share on other sites

Er som sagt tidligere det beste å kjøre med 5W-30 synt olje på desse motorene.

Men det vil jeg egentlig ikke anbefale deg å gå over til nå, siden du har kjørt med mineralolje.

For mineralolja legger igjen belegg i oljekanaler etc. Og viss du da bytter over til syntetisk, løsner den mye bedre opp i alt belegg etc. og det blir større fare for havari/tette kanaler etc.

 

Men det du bør prøve er å kjøre en flush på motoren din.

Da blander du inn flush fra f.eks Forte inn i olja. Dette merket kan jeg anbefale på det sterkeste, har hatt god erfaring med dette. Så lar du den stå på hurtig tomgang så lenge det er oppgitt. Tror det er 15-25min.

Og så bytter du olje og filter.

Dette kan hjelpe mot tikkinga.

 

Er ikke slik at den "skal" tikke selv om det er Ford-motor..

Er jo en grunn til at ventilene tikker..

 

De fleste slike motorer vi har inne er stillegående faktisk.

 

At du har blitt fortalt at det er "automatisk ventilløfting" betyr at det er hydrauliske ventilløftere på den..

Dvs. at viss ikke de blir fyllt opp med olje, så fungerer de ikke..

Desse blir fyllt opp med olje, og på den måten justeres ventilklaringen automatisk.

Så viss olja har dårlige egenskaper, vil ikke ventilklaringen bli justert på riktig måte..

 

Kjør Ford olje, det er vertfall mitt råd.

Og få tatt en flush som jeg har forklart over her.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Oki, skal prøve på dette.

 

Hva er egentlig en flusj, et middel du tilsetter som løser opp alt sikkert.

 

Noen som aner hvor mye ford sin olje koster? Ikke det at jeg ikke klarer å sjekke det selv :P

Siden jeg kjører 40 000km i året så er det så kjett når et oljeskift koster en 1000 lapp på den gamle bilen, for da blir det 8000kr i året bare i olje.

 

Men mener du jeg ikke kan ha på helsynt olje etter at jeg har kjørt flusj også?

Har ford halvsyntetsik olje? Tror aldri det er blitt brukt noe annet på denne bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, flush er et middel du tilsetter olja som løser opp i slagg, belegg etc. i oljekanaler og resten av oljesystemet.

 

Ja, du bør kunne fylle synt olje etter flush.

Spørs om hvor mye slagg som ligger igjen i systemet.

 

Husker ikke eksakt hvor mye Ford sin 5W-30 synt olje koster, men er ikke noe spes. dyr olje egentlig..

 

Ja, Ford leverer flere forskjellige halvsynt oljer også, som 10W-40, 15W-40 etc..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...