Luthor Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 1) Heisann, jeg er ny både her og med Cossie, så håper jeg ikke tråkker rett i baret med spm osv..Jeg legger med en god forklaring her, hopp til 4) hvis du vil ha kortversjonen. 5) er oppsummert uten noen forklaringer. 2) På onsdag handlet jeg meg en '88 modell 2WD i ganske så bra stand, litt oppjustert og ganske så morsom å kjøre.Aldri vinterkjørt osv.Selger bodde ca. 30min unna meg så det var jo greit å få sett på, prøvekjørt, kjøpt og så kjøre bilen hjem. Trudde jeg. 3) Det er noen fine strekninger mellom selger og hjemstedet mitt med 2felt og gode greier så jeg fikk matet på bilen litt. Etter å ha dratt den til sperra på 3., dratt ut en del på 4. og lagt inn 5. så begynte bilen å fjuske noe helt forferdelig, omtrent som det skulle vært vann i bensina e.l. Da den hadde stått hele vinteren med kvart tank antok vi at det var blitt kondens, men den gang ei. Tanket fullt, slo på en skvett med kondensfjerner, men fikk ikke startet etterpå. 4) Vi fant ut at vi hadde ikke gnist, så fikk ordnet plugger på Skjærtorsdag(noe som ikke er lett akkurat ), men enda ingen gnist. I fordelerlokket fant vi en feil, kullstiften var slitt ut (den som går ned på rotoren). Jeg fikk tak i et brukt fordelerlokk og rotor og fikk startet bilen igjen, på sylinder 1 og 4, 2 og 3 var død for gnist. Byttet om på plugger og plugg-ledninger for å eliminere feil, men tenner fortsatt bare på 1 og 4, og der står jeg altså nå. Jeg har pusset og gnikket på polene/kontaktene i fordelerlokket, men like fullt har jeg en Cossie som kun går på sylinder 1 og 4, noen som kan hjelpe? 5) Kort oppsummert: Cossien tenner kun på sylinder 1 og 4, plugger og pluggledninger er eliminert. Mvh. Ole-Magnus MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Knutte Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Har ikke fult så mye peil på cossie, men kan være noe galt med coilen kanskje... - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 Har ikke fult så mye peil på cossie, men kan være noe galt med coilen kanskje... Har helt fin tenning på Sylinder 1 og 4, så om det er coilen ville overrasket meg i allefall, men jeg er ikke eksperten MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
RS 1000 Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 du får sjekke trigger 1 og 2. Dvs "crank triggeren" fremme ved reimhjulet og faseføleren med ledninger i fordeleren. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 du får sjekke trigger 1 og 2. Dvs "crank triggeren" fremme ved reimhjulet og faseføleren med ledninger i fordeleren.Takker for input. Har fått tips om at det kanskje kan være tenningsmodulen som trenger å byttes. Kan du utdype hvordan jeg får sjekket triggeren og faseføleren? MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Escort_Cossi Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Takker for input. Har fått tips om at det kanskje kan være tenningsmodulen som trenger å byttes. Kan du utdype hvordan jeg får sjekket triggeren og faseføleren? Mitt tips er MAP sensor... om du gir gass så slokner sikkert bilen?? om du kjenner noen om har en mapsensor liggende hadde eg villa prøvd bytta den... er bilen trimma noe??? Signatur.Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt.
Escort RST WRC Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Faseføleren ligger i fordeleren. Under rotoren er det et plastikkdeksel. Tar du bort det, så ser du faseføleren.Den har en kontakt som går inn på fordeleren, med to ledninger inn til føleren.Er ofte et problem med dårlig isolasjon på desse to ledningene inni fordeleren. På reimhjulet (det nederste hjulet på motor i fremkant) er det triggere. Små tapper på ytterkant av hjulet.Desse gir signal til styreenheten om hvilken stilling motor står i.Er det noe galt med desse, får ikke styreenhet signal om hvordan motor står, og gir ikke videre beskjed om tenning Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 Mitt tips er MAP sensor... om du gir gass så slokner sikkert bilen?? om du kjenner noen om har en mapsensor liggende hadde eg villa prøvd bytta den... er bilen trimma noe???Beklager, men ser ikke ut til at du har lest orginalposten i det hele tatt. Jeg har null gnist på sylinder 2 og 3, 1 og 4 går helt greit. Bilen slokner ikke noe spesielt ved gasspådrag, går "fint" på 2 sylindre, så bra som kan forventes i allefall. Bilen går på 1,2 bar, gule dyser og skal visstnok yte rundt 280HK, men jeg har blitt fortalt at det er ikke mulig med de gule dysene så jeg vet rett og slett ikke. Ingen historikk e.l. fulgte med bilen. uansett, takk for svar:) Wow, takk for det store svaret om hvordan sjekke føleren osv. MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Escort_Cossi Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Beklager, men ser ikke ut til at du har lest orginalposten i det hele tatt. Jeg har null gnist på sylinder 2 og 3, 1 og 4 går helt greit. Bilen slokner ikke noe spesielt ved gasspådrag, går "fint" på 2 sylindre, så bra som kan forventes i allefall. Bilen går på 1,2 bar, gule dyser og skal visstnok yte rundt 280HK, men jeg har blitt fortalt at det er ikke mulig med de gule dysene så jeg vet rett og slett ikke. Ingen historikk e.l. fulgte med bilen. uansett, takk for svar:) Wow, takk for det store svaret om hvordan sjekke føleren osv. jo har lest den posten...men har akuratt samme problem på min escort cosworth...leita meg heilt blind... trodde det var både tennplugger og alt dette du driver og roter med nå...så derfor var mit tips MAP... Signatur.Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt.
Escort RST WRC Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Bare hyggelig Har du føleblad så kan du sjekke avstanden på følerene også, det er viktig at den er rett også På fasesensoren og veivsensoren altså Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 jo har lest den posten...men har akuratt samme problem på min escort cosworth...leita meg heilt blind... trodde det var både tennplugger og alt dette du driver og roter med nå...så derfor var mit tips MAP...Jeg klarer ikke se sammenhengen mellom MAP sensor og hvordan bilen min oppfører seg jaffal. Bilen gikk som ei kule, alt var helt flott, også plutselig fikk jeg fjusk (da pga. fordelerlokket) og etter bytta av fordelerlokk og plugger har jeg kun gnist på 2 plugger. Har blitt oppfordret til å bytte tenningsmodulen, men er ikke barebare å få tak i en slik en på kort varsel.Jeg skal i allefall åpne fordeleren og se på føleren der og reimhjulet. MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Escort RST WRC Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Har du byttet rotor forresten?Kontrollert den gamle, sett om det er brudd/sprikker mellom senter og ut til enden? Dårlig bilde, men slik ser det ut nedi fordeleren.. Den sorte saken til venstre er sensoren, og den blå og rød ledningene er de som det ofte er problemer med.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 Har du byttet rotor forresten?Kontrollert den gamle, sett om det er brudd/sprikker mellom senter og ut til enden? Dårlig bilde, men slik ser det ut nedi fordeleren.. Den sorte saken til venstre er sensoren, og den blå og rød ledningene er de som det ofte er problemer med..Hei igjen, flott bilde! Hvis med rotor du mener det jeg kaller "hane", så ja, har prøvd 2 forskjellige.. Har akkurat kommet hjem fra å ha tittet oppi fordeleren og det ser jo ganske så greit ut.Eneste forskjellen er at den delen med de 2 tappene på er en slags offwhite/beige-plastikkfarge ser det ganske likt ut. For øyeblikket har jeg ikke tilgang til verksted/bukk så er litt problemtaisk å dra motoren manuelt for å måle avstanden nedi der.Jeg mangler forøvrig ene klipset til fordelerlokket, men har nå prøvd å manuelt holde nede lokket for å se om det har noe å si, men den gang ei. Jeg fikk ikke sjekket på reimhjulet med hva jeg har tilgang på utstyr/lys osv. Jeg får jo så mye input når jeg snakker med folk om dette, og en kamerat snakket om at hvis reg-reima kanskje hadde hoppet over et tak kunne det kanskje være en begrunnelse? Men da er vi jo tilbake til reimhjulet. Jeg tror jeg bare må få tak i en kjenner til å se på dette, jeg har for lite kunnskap selv må jeg innse. MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 Mitt tips er MAP sensor... om du gir gass så slokner sikkert bilen?? om du kjenner noen om har en mapsensor liggende hadde eg villa prøvd bytta den... er bilen trimma noe??? Beklager det kvasse comebacket til deg, en annen kar kom også med tipset om MAP-sensoren, jeg tenkte på noe annet må ha gjort. Uansett, nå skal jeg bare få tak i en eller annen som kan få hjulpet meg,d ette er frustrerende. MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Escort_Cossi Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Beklager det kvasse comebacket til deg, en annen kar kom også med tipset om MAP-sensoren, jeg tenkte på noe annet må ha gjort. Uansett, nå skal jeg bare få tak i en eller annen som kan få hjulpet meg,d ette er frustrerende. Eg hadde seriøst villa sjekka MAP sensoren...for eg kan tenke meg att det er litt fukt i denne etter den har stått lagra i vinter...og dette blir da omdanna til vann etter att du har kjørt bilen som du sier...da blir normalt sett motorane varme og ergo renner vannet inn i map...dette skaper symtomer som du snakker om nå... Signatur.Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt.
rs200 Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 du kan også spraye de 3 kontaktene du har på torpedoveggen med no elektrosspray eller lign. ofte dårlig kontakt der. fører med seg mye fjusking. ellers så er tenningsmodulen et hett tips. når du har fiksa fjuskinga så mål bensintrykket og lån deg en bredbåndslambda for å sjekke tingenes tilstand. lykke til med feilsøkinga 89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt 97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander 88- Sierra sedan IST - vraka 75- Escort Mk2 2.0L
Guest -Maverick- Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 (edited) Dersom du har en konstant vedvarende feil med mangel av gnist på 2 sylindrer har du enten en feil på en av de 2 tidligere nevnte sensorer,slakk i fordeler,dårlig fordelerlokk/rotor,plugger eller ledninger. Sjangsen for at det er noe feil med coil,mapsensor og tenningsforsterker som utgjør feil på samme 2 sylindrer hele tiden er mikroskopisk.da kan like godt hjernen være ute på dato,ledningsnett,månen kan ramle i hode på deg, osb... Skjønner du hvor jeg vil? Så utelukk det enkle 110% før du tar helt av Edited March 22, 2008 by -Maverick-
Luthor Posted March 22, 2008 Author Posted March 22, 2008 Takk for all input MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
WingDude Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Når man mangler gnist, starter man i enden, tennplugger, kabler, fordelerlokk, er alt dette ok ?
Escort RST WRC Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Står i post 1 at han har sjekket alt dette Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
WingDude Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Står i post 1 at han har sjekket alt dette Ops, sorry
Luthor Posted March 23, 2008 Author Posted March 23, 2008 Jeg fikk liv i bilen i dag da, uten å ha bytta noen ting, bare gikk over fordelerlokket, pluggene og ledninger igjen, satt det sammen og vips, alt funka. Helt til jeg var på vei hjem fra prøveturen Trenger et nytt fordelerlokk og et festeklips gitt MY13 Mustang Shelby GT500 MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring '15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L
Escort RST WRC Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Ja, er en fordel at fordelerlokket sitter skikkelig ja Trodde du hadde fått fikset dette jeg, misforstod litt jeg da Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
armani Posted March 24, 2008 Posted March 24, 2008 For øyeblikket har jeg ikke tilgang til verksted/bukk så er litt problemtaisk å dra motoren manuelt for å måle avstanden nedi der.Jeg mangler forøvrig ene klipset til fordelerlokket, men har nå prøvd å manuelt holde nede lokket for å se om det har noe å si, men den gang ei. er verdens enkleste sak å sette bilen i nøytral.fordelerlokket er rimelig kritisk, koster 200 spenn totalt for ny rotor og lokk så det ville jeg gjort uansett. hender også at pluggledningene "smelter" på toppdekslet, dersom de ligger inntil og motoren koker. 2wd sierra cosworth
cossiescort Posted March 24, 2008 Posted March 24, 2008 hei er fra hønefoss har en del deler så kunne sikkert hjelpet deg og prøvd deler.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now