Jump to content

Nok et problem angående håndbrekket


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Dette brekket var tight og stramt og fint og ble byttet for ca en måned siden, selve spaken altså.

I dag var jeg ute og dro litt i brekket som de fleste gjør når snøen faller, skulle så brekke ut av en sving, og plutselig var det som om noe smalt da jeg dro. Stoppa og så nedi ved spaken, alt så fint ut, under bilen så det også helt ok ut.

Prøvde så ut brekket, viser seg at nå er vandringen laaang igjen, men den låser ikke bakhjulene noe dårligere.

 

Hva kan ha skjedd? kan selvstrammingen på selve spaken virkelig ha tatt kvelden på 1 måned...??? Har omtrent ikke dratt i brekket, da snøen kom først i dag etter at jeg bytta brekket for 1 måned siden..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

var på ford på gjøvik på tirsdag. og forklarte det om håndbrekket mitt. det drar veldig langt opp, men det låser seg av å til. men det var vist helt perfekt det. både tromla, selve håndbrekket og wieren. så tror du kanskje bare må leve med det.

men anngående det som smalt, aner jeg ikke å hva kan være, men de på ford bør vell vite det ; )

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

hehe. den der kjenner jeg gitt.. Rett før selvstrammern så sitter den en liten liten "tapp" så holder wirer'n denne ryker FORT hvis man drar litt hardt i brekket...

Da bytter du bare brekket hvis den er gåen- 100 kr på skroten så har du brekk som virker.

Ikke prøv og sveis på tappen eller lignes det går ikke..

 

Men kjekk selv strammern, få noen til og dra i wirern og da skal den flytte på seg, og da bare justerer du brekket etter ønske..

hvis ikke du får det til så kontakt meg på pm( husker ikke hva du kalte deg på msn)

Link to comment
Share on other sites

Liten stund siden jeg var her nå, dårlig med tilgang til internett, men jadaa..

Åpna trommelen bak på høyre side, og her hadde wiren ryki. Så har bestillt ny wire fra fordeler saken under varmeskjoldet fra håndbrekket, til trommelen. Får bytta denna på Torsdag igjen, og da blir det forhåpentligvis bra igjen :)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Liten stund siden jeg var her nå, dårlig med tilgang til internett, men jadaa..

Åpna trommelen bak på høyre side, og her hadde wiren ryki. Så har bestillt ny wire fra fordeler saken under varmeskjoldet fra håndbrekket, til trommelen. Får bytta denna på Torsdag igjen, og da blir det forhåpentligvis bra igjen :)

 

Jeg har også fått et problem med håndbrekket i det siste. Den er helt løst de første 2 - 3 cm før den begynner å ta, men veldig svakt.... mkå opp 5 - 6 knepp før jeg føler at bilen står skikkelig i bakker. Hva kan være galt? Er det en tapp her også?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

regner med at det er 04 modellen?

Det kan være selv strammern din, den er bare og stramme selv, ikke noe big deal.. 5 min arb jobb..

men kan vell også være bremse klossene( er det ikke skiver på den?)

Eller så kan det være wirerene, ene som har røki feks.. da må man dra det så langt opp..

Link to comment
Share on other sites

regner med at det er 04 modellen?

Det kan være selv strammern din, den er bare og stramme selv, ikke noe big deal.. 5 min arb jobb..

men kan vell også være bremse klossene( er det ikke skiver på den?)

Eller så kan det være wirerene, ene som har røki feks.. da må man dra det så langt opp..

 

Jepp, det er 04 modellen.

 

Så du mener at det med at den er HELT løs de første 2 - 3 cm, har med strammer å gjøre? Bremseklosser ble skiftet i fjor i august, så jeg tror ikke det egentlig.. vel, det siste kan jeg være med på uten at jeg er tekniker.. men så nevnte de noe på Ford verksted at det er 2 typer håndbrekker på disse bilene.. og den ene var det enkelt på, mens den andre typen var det mye verre å gjøre noe med (dyrere) men hvordan man såg forskjellen kunne han ikke forklare.. måtte bare komme innom sa de.

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest johanness1

har kjekket det samma på en mk3, og den har samma problemet som du har...

Og det tar ikke de 2 første stegene.. men vist ikke jeg tar helt feil så kan du bruke selv strammern der..

Link to comment
Share on other sites

har kjekket det samma på en mk3, og den har samma problemet som du har...

Og det tar ikke de 2 første stegene.. men vist ikke jeg tar helt feil så kan du bruke selv strammern der..

 

Har bare fått beskjed fra verstedet at jeg må bytte hele håndbrekket.. koster vel ca 2000,- inkl arbeid.

 

MEN plutselig her en dag så virket det som om det slarket var borte.. jeg trodde egentlig ikke mine egne øyne for det har jo vært dårlig i lengre tid.. Kan det være at den nå har strammet selv.. kanskje det hjalp å nullstille feilkodene på bilen (i forbindelse med noe annet jeg var på verkstedet med)?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Har bare fått beskjed fra verstedet at jeg må bytte hele håndbrekket.. koster vel ca 2000,- inkl arbeid.

 

MEN plutselig her en dag så virket det som om det slarket var borte.. jeg trodde egentlig ikke mine egne øyne for det har jo vært dårlig i lengre tid.. Kan det være at den nå har strammet selv.. kanskje det hjalp å nullstille feilkodene på bilen (i forbindelse med noe annet jeg var på verkstedet med)?

 

Har ikke noe med nullstilling av feilkodene, er vel heller klossene/ wire som sitter.

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Som jeg har skjønt er probleme med handbrekket grunnet den justeringen som står på selve handtaket.. og hele den dingsen må byttes... + at det tåler IKKE å drive med handbrekk slenging osv.. :) Så trikset så fremst du har en mk2 eller sen mk1 er å bytte til de første mk1 håndbrekk greierne de har ikke disse plastikk selvjusterings hjulene og funker mye bedre.. litt tyngre å drage i men ellers topp..

Link to comment
Share on other sites

Siberiantiger: Håndbrekket ditt kan justeres under bilen. Typen uten justering er på 01 og 02 modell

 

Javel, men hvorfor sa verkstedet at jeg måtte bytte ut hele håndbrekket? Dessuten, det fikset seg helt av seg selv.. så for mitt vedkommende er dette problemet løst

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...