Jump to content

WRC med tohjulstrekk?


WingDude

Recommended Posts

ja blir litt leit det.. eller kansje bakhjulstrekkbiler blir "inn" igjen? må vel være en serieprodusert bil de bygger av så. kjett med bare Bmw og Merce i rally fra denne delen av verden som spinner med bakhjula å :)

04`Bmw 520 e60 M

90`sierra org. cosworth 4x4

86 21 fot speedbåt

Link to comment
Share on other sites

For all del, bakhjulstrekk er digg..

Men å komme seg raskest mulig frem på kronglete veier med variert underlag, da må man ha 4x4..

Og WRC skal liksom være det råeste av det råe.. Og det blir det ikke viss de må ha 2wd..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Husker veldig godt da Audi kom med sin coupe Quatro og filleristet hele rallyverden på begynnelsen av 80 tallet.

Ingen trodde den gangen at 4x4 og turbomotor kunne bli holdbart nok til å kunne kjempe i gjennom hele sesongen....

 

Var vel på den tiden jeg så den styggeste Forden jeg noen gang hadde sett! Sierra!

Hadde Ford blitt gale ? Fra den pene Taunus Bravo 2 til dette plastikkmonsteret av en bil?

 

Hm , verden har vist gått fremover , selv om det tøffeste som finnes i rallyskogen er en sugemotor på 9000 omdr. , og bakhjulstrekk.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

BMW, Lexus og MB er ca de eneste som har biler med bakhjulstrekk i programmet, så her blir det nok dift i "rette" enden, nemlig foran

:lol:

 

F2 var egentlig ganske gromt det, med ca 280 HK og 9000 o/min, men WRC bilene blir nok dypt savnet.

 

Men hva da med gruppe N4? Disse bilene har ca 270 HK, og 4 wd. Da blir de plutselig raskere enn toppklassen på løst underlag

 

Blir spennende å se hva tullingene i FIA bestemmer seg for, jeg håper og tror at det fortsatt blr 4x4

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Tragisk...

 

Blir en grevling cup istedenfor. WRC ble vell for poppulert, ingen gadd og se Formel 1 lengre..

Så idiotene på toppen må sef. ødlegge hele greien.

 

Surt viss de gir opp 4x4...

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært artig med bakhjulstrekk i rally-vm igjen.

Lov å håpe på en retro-versjon av Escort MK1/MK2 i så fall?

 

Blir som da gruppe-B bilene forsvant og gruppe A reglementet kom.

Da Ford måtte satse på Sierra Cosworth i stedet for RS200.

Edited by sierraracing

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Ja dette kan bli realiteten hvis de får det som dem vil, les her http://www.motorsport.no/bilsport/rally/article3411346.ece

 

Blir ikke mye morro lenger da spør du meg :(

 

Det er nå verken spesielt morro eller nyttig slik det er nå heller da.

Loeb er fast 1. plass og Petter Solberg fast 5. plass.

Utviklingen er unyttig for de fleste av oss pga restriktoridiotiet effektivt ødelegger det meste. Det er tvilsomt om antilag noengang kommer til å blir brukt på serieproduserte biler og da er det direkte unyttig å fortsette med det også. Det er på tide med nytt og nyttig og flere deltagere i det som tross alt heter Word rally. En håndfull verdige deltagere er for lite og for kjedelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

WRC klassen kommer nok til å bli borte slik den er idag. Hvis det fortsetter med kostnadsnivået som er nå vil de kun bli rom for fabrikksførere. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere for private å drifte en slik bil da det er alt for store kostnader. Ikke mange km før det er total gjennomgang av bilen..

 

 

Vil tilbake til gamle GR.A regelverket jeg. Det var litt krav om å lage bruksbiler for alle(2500 prod), de var enklere konstruert (som rallybiler i gra) og garantert billigere å drifte.... Det tvingte også bilprodusentene til å lage noe som "folk flest" kunne gjenkjenne langs veien...

 

Hvem ser en C4 og tenker WRC langs veien?Eller hva med en Skoda Fabia?

 

Når en ser en Evo, Sierra cossie, Celica GTfour el lign så får en nå litt "rally" følelse...

 

S2000 regelverktet kan jo bli en erstatter....

 

Bare mine tanker rundt saken...

Link to comment
Share on other sites

WRC klassen kommer nok til å bli borte slik den er idag. Hvis det fortsetter med kostnadsnivået som er nå vil de kun bli rom for fabrikksførere. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere for private å drifte en slik bil da det er alt for store kostnader. Ikke mange km før det er total gjennomgang av bilen..

 

 

Vil tilbake til gamle GR.A regelverket jeg. Det var litt krav om å lage bruksbiler for alle(2500 prod), de var enklere konstruert (som rallybiler i gra) og garantert billigere å drifte.... Det tvingte også bilprodusentene til å lage noe som "folk flest" kunne gjenkjenne langs veien...

 

Hvem ser en C4 og tenker WRC langs veien?Eller hva med en Skoda Fabia?

 

Når en ser en Evo, Sierra cossie, Celica GTfour el lign så får en nå litt "rally" følelse...

 

S2000 regelverktet kan jo bli en erstatter....

 

Bare mine tanker rundt saken...

 

enig med deg her...

Link to comment
Share on other sites

Vil tilbake til gamle GR.A regelverket jeg. Det var litt krav om å lage bruksbiler for alle(2500 prod), de var enklere konstruert (som rallybiler i gra) og garantert billigere å drifte.... Det tvingte også bilprodusentene til å lage noe som "folk flest" kunne gjenkjenne langs veien...

 

Hvem ser en C4 og tenker WRC langs veien?Eller hva med en Skoda Fabia?

 

Når en ser en Evo, Sierra cossie, Celica GTfour el lign så får en nå litt "rally" følelse...

 

S2000 regelverktet kan jo bli en erstatter....

 

Bare mine tanker rundt saken...

 

Du får jo Loeb edition C4 da, med hvite felger og greier! :lol:

 

Men helt seriøst så er jeg veldig enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Fremtiden er 4wd, i 2009 kommer de nye R klassene til å blomstre, med R4/Super 2000 som toppmodell. Dette er en 4WD med sugemotor og enhetsdrivverk, som yter i underkant av 300 hk og koster ca 250.000 euro. Klassen er åpnet for ombygging fra 2WD til 4WD, og teller pr i dag 9 bilmerker.

 

Det ryktes at denne fra 2011 erstatter WRC, da muligens også med turbo.

 

Under R4 kommer R1, R2 og R3, som alle er lett trimmede 2WD med begrensninger på kostnader som største "problem" for hva man får gjøre med dem. Clio er allerede ute med en R3 med sekvensiell girkasse og 230 hk, Citroen har C2R2 med 1600 ccm og 190 hk, og Fiesta kommer, både i R2 og S2000 versjon, da i det nye karosseriet.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det ikke 2wd da heldigvis, men et kit med turbo på S 2000.

 

Litt referat fra dagens møte:

WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

 

With immediate effect, the restriction on parts will be eased for new manufacturers in their first year of entering the Championship. A new manufacturer may ask the FIA for a waiver to use two additional engines without penalty, and a change of parts, as described in the Sporting Regulations.

 

The new technical regulations for the future World Rally Car will become effective from 2011. The WRC Car will be based on the current Super 2000 and Group N cars, fitted with a supplementary kit, which includes turbo and rear-wing additions. The kit must be able to be fitted or removed within a defined time limit, to be determined.

 

The current World Rally Car regulations will be extended to include the 2010 World Rally Championship, subject to technical controls. The new World Rally Car will be permitted to compete from 2009 and score points in the Championship from 2010.

 

The Japanese and British rounds of the 2008 FIA World Rally Championship will now take place on 31 October to 2 November (Japan Rally) and 5 to 7 December (Wales Rally GB).

 

From 1 January 2009, winning co-drivers in the FIA Junior and Production Car World Rally Championships will be awarded a world title.

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Synes IRC-mesterskapet er litt artig jeg.

 

Du skal ikke se bort fra at det for fremtiden blir 1 år med WRC-løp og 1 år med IRC løp for de fleste arrangørene, spesielt etter at S2000 har festet grepet om ett år og to.... Hørte jeg pakkereise til Kenya og Safari rally......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...