Guest afsilver Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 (edited) for ett godt hallt år siden begynnte min mondeo å jukse, å det ble ikke noe bedre etter jeg begynnte å tuttle litt under panseret.jeg dro ut 2 av 4 plugger som er bak tennplugg-hettene helt ut i siden på toppen, pluggene er svarte og har 2 ledninger i vær, tror kanskje de har noe me dysene å gjør.. men uanz rett etter jeg dro dem ut startet jeg bilen !SÅ KLART! å det var jo løye som bare f-en det! hørtes ut så ei sneka eller ein chopper for den del, altså 2 sylinderer så ikke tente... etter jeg hadde prøvd dette satte jeg dem på plass og startet bilen, men den gjikk fortsatt like ujevnt! men etter litte grann lettere rusing forsvant det nesten helt så jeg tenkte ikke mer på det men så senere når jeg da skulle kjøre, så hosta å harka bilen noe voldsomt! å det smallt av og til fra maskin rommet jeg prøvde å bytte plugger, se etter lekaskje fra toppen osv osv, eneste jeg fant ut var att plugg på sylinder 3 var ekstremt sotet i forskjellen til resten så jeg byttet plugger men ingen forskjell... men etter en uke med juksing begynnte d å avta litt etter litt så mistet jeg lappen 5mnd. så bilen ble stående i nesten 5mnd, når jeg fikk lappen tilbake jukset den bare på tomgang:D men nå 1 mnd seinere begynnte den å "henge" på høgere turtall enn tomgang ( 1500, 2000, 2500 og 3000 ) spørs hvor hardt den er kjørt ( over 2000 opp til 3-4000 så henger den fyst på 2000 så etter 5sek faller den til 1500 så etter 10 sek faller den til 1000, men holder jeg 5500 omdr. i 5sek. så faller den SAKTE ned til 3000 så etter 5 sek til 2500 så 5sek. ned til 2000 osv.) så idag kjøpte jeg nye bosch tennplugger til 450kr, nå både henger den på turtall å feiltenne konstant!!! lamda-sonde å lmm er nesten nytt den var kjørt med defekt lmm i 6mnd før jeg kjøpte den å har blitt aktivt brukt til tross for dens funksjon som en jynge-hest! noen som vett va som er gale? jeg tror kanskje hjernen er gåen eller kanskje coil? finnes det feilsøkings kontakt til min mondeo? takker for all hjelp=) Edited March 14, 2008 by afsilver Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Pluggkabler kanskje? Men at den henger på gassen skyldes nok noe annet. Falsk luft f.eks. Du hører ikke en suselyd under coilen? Sitter et T-stykke på vakumrørene der 94 modell bør ha 16 pins kontakt bak et lite lokk på nederdelen av dashbordet venstre side. Det avhenger litt av poduksjosmnd. 93 har en to pins kontakt i motorrommet Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Når du tar pluggkablene av pluggene, sjekk at det ikke er olje rundt nedi ved tennpluggen, hvis så kan dette gi overslag og fusk, da må toppdekselpakningen byttes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest afsilver Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 (edited) Pluggkabler kanskje? Men at den henger på gassen skyldes nok noe annet. Falsk luft f.eks. Du hører ikke en suselyd under coilen? Sitter et T-stykke på vakumrørene der den suselyden har jeg glømt å nevne, den dreve meg til vannvidd! motoren suser litt etter motoren er stoppet men idet jeg rekker fram til pansert etter jeg har slått av motoren forsvinner lyden så jeg har aldri hørt hvor den kommer fra... hvordan/hva kan jeg gjøre får å hindre falsk luft inntak? edit: hvordan ser vacum rør ut:P 94 modell bør ha 16 pins kontakt bak et lite lokk på nederdelen av dashbordet venstre side. Det avhenger litt av poduksjosmnd. 93 har en to pins kontakt i motorrommet skal kikke litt etter begge litt senere idag:D men vis jeg finner hvordan kan jeg lese feil kodene? edit: har funnet 3 kontakter øverst til venstre i motoren som ikke er i bruk 2stk var 2 pins å 1stk var 3pins? er ikke helt sikker, men fant ingen inne i bilen.. Når du tar pluggkablene av pluggene, sjekk at det ikke er olje rundt nedi ved tennpluggen, hvis så kan dette gi overslag og fusk, da må toppdekselpakningen byttes. det er lettere fuktig nere i der ja:P kanskje det er litt olje også det skal jeg også sjekke senere edit: når bilen nå står på tomgang starter den utmerket som nesten alti og går på 1500 omdr. i 2 sek. før den faller helt ned til ca 150omdr. for å så sprette rett opp til 2000omdr. å blir der litt til prossesen jentar seg:S er dette et bekreftene symtom? eller relevant i det hele tatt? regner med att alt rart er relevant da:P tusen takk for svar hjelper masse:D Edited March 15, 2008 by afsilver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mk III 04 Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 den suselyden har jeg glømt å nevne, den dreve meg til vannvidd! motoren suser litt etter motoren er stoppet men idet jeg rekker fram til pansert etter jeg har slått av motoren forsvinner lyden så jeg har aldri hørt hvor den kommer fra... hvordan/hva kan jeg gjøre får å hindre falsk luft inntak? edit: hvordan ser vacum rør ut:P skal kikke litt etter begge litt senere idag:D men vis jeg finner hvordan kan jeg lese feil kodene? edit: har funnet 3 kontakter øverst til venstre i motoren som ikke er i bruk 2stk var 2 pins å 1stk var 3pins? er ikke helt sikker, men fant ingen inne i bilen.. det er lettere fuktig nere i der ja:P kanskje det er litt olje også det skal jeg også sjekke senere edit: når bilen nå står på tomgang starter den utmerket som nesten alti og går på 1500 omdr. i 2 sek. før den faller helt ned til ca 150omdr. for å så sprette rett opp til 2000omdr. å blir der litt til prossesen jentar seg:S er dette et bekreftene symtom? eller relevant i det hele tatt? regner med att alt rart er relevant da:P tusen takk for svar hjelper masse:D Vil ikke anbefale andre tennplugger en orginale på Ford, har prøvd mange forskjellige merker men det er kun orginale plugger som går problemfritt.Det er ikke annbefalt og koble til/fra elektriske komponenter på biler når tenning er på, da kan det bli masse feilkoder.¨ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 den suselyden har jeg glømt å nevne, den dreve meg til vannvidd! motoren suser litt etter motoren er stoppet men idet jeg rekker fram til pansert etter jeg har slått av motoren forsvinner lyden så jeg har aldri hørt hvor den kommer fra... hvordan/hva kan jeg gjøre får å hindre falsk luft inntak? edit: hvordan ser vacum rør ut:P Dette er en t-kobling som sitter under coilen (om jeg ikke husker feil), litt knotete å se, men har du motorn i gang finner du raskt ut hvor problemet er om du hører den suselyden nedi der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest afsilver Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 (edited) Dette er en t-kobling som sitter under coilen (om jeg ikke husker feil), litt knotete å se, men har du motorn i gang finner du raskt ut hvor problemet er om du hører den suselyden nedi der. ser ett blankt rør som passerer under coilen som det er sveist 2 mindre like rør på ser ut som sveisen er blitt dårlige og det er stor sjans for lekasje... men hva er det som passerer gjennom dette røret? bensin? det er ikke så lett å høre etter suselyd der siden k&n filteret mitt ligger 5cm fra coil:P Edited March 15, 2008 by afsilver Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 T-stykket er ikke i stål, men i gummi/plastikk tror jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest afsilver Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 takk for hjelpen.. men går over til nyere bil siden mondeoen min nå virker skjært:O:( al oljen er vekke aner ikke hvor men den starter ikke lengre og er som spiker i blyant spisser mens jeg kinner den! haha forferdelige lyd! fikk ett lite tips å 2 av balltusen, skal undersøke litt nermere før al bevis blir tapt:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest afsilver Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 så.. nå er mondeoen oppe å går (delvis) jaffal:P fant t-stykket rett bak egr-ventil, dro det av i 3 stykker:O fyllte på olje og etter jeg hadde chinnet den varm så startet den:D å nå er tomgang på ca 900omdr. stabil:D men ellers full i feil tenning:( men nå har jeg en dag til med bilen før den går i innbytte for ny bil.. så lurte jeg på hvor vakum slangen til automat choke befinner seg, har sjekket alle mulige vakuum slagner jeg kan finne men finner ingen hål, brudd eller lekasjer som jeg ser.. grunnen til at jeg mistenker choke er fordi når motoren er kald så er det som en drøm å kjøre den helt til jeg kan kjenne varmen kommer i klimaanlegge så begynner helvette, den hørres ut som en gressklipper med feil tennings rekkefølge:S håper noen kan hjelpe snarest mulig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ohc2turbo Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 er ikke noe chocke på den, insprøytning vettu.. har du sjekket for falskluft/ eksoslekk i skjøten mellom eksosmanifold og fremre rør?? sitter en tettering der som blir slitt etter hvert!! du vil da få lekasje som fører til at lambdasonden registerer feil.. Det er vel derfor motoren går jevnt når den er kald.. Lambdareguleringen starter ikke før du får en viss temp på motoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts