Jump to content

oljetrykk


Sta1n1

Recommended Posts

hei, har prøvd å søke men fant ikkje så mye :) så da får eg bare spør...

 

Har enn nyoverhalt motor som eg har fått starta, lurte bare på hvor mye oljetrykk det er normalt å ha på enn tomgang på ca 800 - 1000 rpm ?

Den lager enn he**ettes tikkelyd når den har fått stått enn stund på tomgang og trykket synker, viss løfterene er øydelagte ville det vell hatt enn ulyd uansett trykk eller tenker eg feil nå ?

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

kansje du kan si hvilken motor du har og hvilken olje du bruker? antar det blir litt lettere og svare da:)

 

hehe, ja der sier du noe. Har ein sierra cosworth 4x4 motor. Kjører på castrol mineral olje.

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

personlig skjønner jeg ikke at folk TØR å kjøre på mineral olje på en cosworth motor.

hvorfor kjøre det når du kan kjøre helsynt. og få de beste egenskapene fra begge parter ?

syntetisk er jo mye mer holdbar på når den mister smøreevnen - Mobil1 hadde jo målt en sinnsykt høy temp før den "brøt sammen".

Link to comment
Share on other sites

personlig skjønner jeg ikke at folk TØR å kjøre på mineral olje på en cosworth motor.

hvorfor kjøre det når du kan kjøre helsynt. og få de beste egenskapene fra begge parter ?

syntetisk er jo mye mer holdbar på når den mister smøreevnen - Mobil1 hadde jo målt en sinnsykt høy temp før den "brøt sammen".

 

ble fortalt at det var best å kjøre med mineral olje ved innkjøring...men det er ennå ingen som har svart på spørsmålet mitt ?

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock
ble fortalt at det var best å kjøre med mineral olje ved innkjøring...men det er ennå ingen som har svart på spørsmålet mitt ?

sorry, var meg som nuba (ikke ment for å trashe innlegget ditt) - var innom en hel masse diskusjoner med masse vinduer - svarte på feil tråd.

Men til topic - nå ser jeg de har svart under her.

men har også blitt fortalt at det er bedre med mineral på innkjøring, men ikke hvorfor.

Hørt noe om det?

Link to comment
Share on other sites

Under innkjøring skal stempelringene "slipes" slik at de skaper en bra tettning rundt hele stempelet. Når du kjører med syntetisk olje vil denne skape så bra smøring, at du ikke får friksjonen som skal til for og "forme" stempelringene riktig. Dette blir løst med og kjøre en bra mineral olje under innkjørings perioden:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Nå viser det seg at det er ca rett under 1 bar på tomgang, det er akkurat for lite til å fylle opp ventilløfterene :S går også enn 5 - 10 sekunder når eg starter den før den bygger opp noe oljetrykk ? vil dette tyde på for stor lagerklaring eller defekt oljepumpe ? oljepumpa er ny og av type high pressure fra burtonpower...Ser meget mørkt ut dette her <_<

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå viser det seg at det er ca rett under 1 bar på tomgang, det er akkurat for lite til å fylle opp ventilløfterene :S går også enn 5 - 10 sekunder når eg starter den før den bygger opp noe oljetrykk ? vil dette tyde på for stor lagerklaring eller defekt oljepumpe ? oljepumpa er ny og av type high pressure fra burtonpower...Ser meget mørkt ut dette her <_<

 

Mange av "værsting-motorene" har ofte nedi 0,5 bar på tomgang har jeg hørt, lagerklaringene målte du vel før du satt sammen ?

Mye trykk har du på 2000 rpm da ?

Link to comment
Share on other sites

Mange av "værsting-motorene" har ofte nedi 0,5 bar på tomgang har jeg hørt, lagerklaringene målte du vel før du satt sammen ?

Mye trykk har du på 2000 rpm da ?

 

Helt sikker på dette her ? når den er under 1 bar så begynner ventilene å tikke...skal jo ikkje være sånn, på 2000 rpm så har eg ca 4 bar med oljetrykk. Sjekket selvfølgelig IKKJE lagerklaringene som er noe som eg treger på da EBB sa at dei skulle være gode :unsure:

Link to comment
Share on other sites

alt over 1bar på tomgang på en varm motor er greit...

men det bør jo være en del høyere når motoren er kald...

spesielt når du kjører mineral olje...

men du bør jo ikke være så veldig mye under 2bar på høyt turtal... når motoren er varm...

mineral olje er helt greit på en cosworth motor....

Link to comment
Share on other sites

Helt sikker på dette her ? når den er under 1 bar så begynner ventilene å tikke...skal jo ikkje være sånn, på 2000 rpm så har eg ca 4 bar med oljetrykk. Sjekket selvfølgelig IKKJE lagerklaringene som er noe som eg treger på da EBB sa at dei skulle være gode :unsure:

 

Husker ikke om det var Jenspeed eller VS jeg en gang snakket med på tlf ang. dette, da blei det sagt at under 1 bar ikke var uvanlig, men da kan jo motorene ha vært bygd med mekaniske løftere, og da er jo det problemet borte.

Å sette sammen en motor uten å sjekke klaringer er en uting, man vet jo aldri om en glipp i f.eks produksjon av lagra kan føre til store klaringer.

Hvilken temperatur har du med 4 bar på 2000 rpm ?

Link to comment
Share on other sites

alt over 1bar på tomgang på en varm motor er greit...

men det bør jo være en del høyere når motoren er kald...

spesielt når du kjører mineral olje...

men du bør jo ikke være så veldig mye under 2bar på høyt turtal... når motoren er varm...

mineral olje er helt greit på en cosworth motor....

 

Når motoren er kald så går den på 80 psi ca, men tingen er det at når eg starter den (samme om den er kald eller varm) så bygger den ikkje opp oljetrykk før om 5 - 10 sekunder etterpå :wacko: kan umuligt vær heldigt på enn motor å svive i noen sekunder uten trykk ? Med mineral olje burde den vell hatt høyt trykk på tomgang også eller ihvertfall høyere enn 1 bar ?

Link to comment
Share on other sites

Når motoren er kald så går den på 80 psi ca, men tingen er det at når eg starter den (samme om den er kald eller varm) så bygger den ikkje opp oljetrykk før om 5 - 10 sekunder etterpå :wacko: kan umuligt vær heldigt på enn motor å svive i noen sekunder uten trykk ? Med mineral olje burde den vell hatt høyt trykk på tomgang også eller ihvertfall høyere enn 1 bar ?

 

bare hiv heile motoren og kjøp en ny :wacko: :lol: he he

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

okay... hvordan manometer (instrument) bruker du da...? er det mekanisk?

den tåler helt fint 5-10 sek uten noe serlig olje trykk... (det er olje på lagrene fra den gikk sist)

slukker oljelampa da ?

 

ps det har ingen ting å si,om det er hydrauliske eller mekaniske løftere....

 

hvem "værstings" motorer er nede i 0,5 på 1000-1200 rpm?

 

olje lampa lyser uder 0,8bar... tror ingen liker veldig godt at den står å lyser på tomgang men....

Link to comment
Share on other sites

bare hiv heile motoren og kjøp en ny :wacko: :lol: he he

hehe nei nå har eg ikkje rå te å halla på sånt ihvertfall :)

 

okay... hvordan manometer (instrument) bruker du da...? er det mekanisk?

den tåler helt fint 5-10 sek uten noe serlig olje trykk... (det er olje på lagrene fra den gikk sist)

slukker oljelampa da ?

 

ps det har ingen ting å si,om det er hydrauliske eller mekaniske løftere....

 

hvem "værstings" motorer er nede i 0,5 på 1000-1200 rpm?

 

olje lampa lyser uder 0,8bar... tror ingen liker veldig godt at den står å lyser på tomgang men....

 

Eg bruker ett racetech mekanisk instrument, er du helt sikker på at den vil tåle dei 5 - 10 sek uten oljetrykk, hva med f.eks sylinderene ? Men ja oljelampa slukker da og oljetrykket stiger etterpå. Syns også det hørres snedigt ut med "værstings" motorer med 0.5 bar oljetrykk på tomgang. Men kan det hjelpe og prøve ei annen mineral olje ? Eller burde det vært heilt bra uansett hvilken mineral olje eg hiver på ?

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

Guest Hard_core

til spørsmålet ditt øverst, min er nede i SLIM TO NONE oljetrykk på tomgang, langt under 1 ialleflall. Litt vanskelig å se på den orginale måleren, ved litt gasspådrag går den rett opp til ca 2,5-3 bar. Ingen tikkelyder overhodet, orginal motor, og biltema 5-50 syntetisk olje.

 

Er denne motoren en motor som ebb har bygget?

Link to comment
Share on other sites

80psi sier du, har du psi som verdi på målern din da? 80psi er 5.5bar sånn til orientering :)

 

Jepp, rekner med at det er psi siden det står 100 psi max på burton si side og måleren går til 100 max. Står jo egentlig lb/o eller noe sånt egentlig ? er det kanskje ikkje psi da ? stemte ihvertfall temmeli bra når vi hadde på enn måler som målte bar i tilleg..

 

til spørsmålet ditt øverst, min er nede i SLIM TO NONE oljetrykk på tomgang, langt under 1 ialleflall. Litt vanskelig å se på den orginale måleren, ved litt gasspådrag går den rett opp til ca 2,5-3 bar. Ingen tikkelyder overhodet, orginal motor, og biltema 5-50 syntetisk olje.

 

Er denne motoren en motor som ebb har bygget?

 

Hmm, ja min tikker ihvertfall når den kommer under 1 bar :( men den største bekymringen min som gjør at eg tror noe er gale er jo at det ikkje er oljetrykk før om 5 - 10 sek. etter eg har startet den :S motoren blei levert inn til ebb for overhaling, dvs. sliping/polering av veiv, boring av sylinder osv...montering er gjort selv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hard_core

det skal være oljetrykk emd en gang du strater ja, sikker på at oljepumpen din får strøm i startøyeblikket? ( hvis den i det hele tatt går på strøm.)

Link to comment
Share on other sites

det skal være oljetrykk emd en gang du strater ja, sikker på at oljepumpen din får strøm i startøyeblikket? ( hvis den i det hele tatt går på strøm.)

 

 

Oljepumpa går nok ikkje på strøm nei.. Er drevet via tannhjul, register-reim og rotor-aksling. Så pumpa går med ein gang motoren sviver.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...