Jump to content

Fungerer klimaanlegget riktig?


Recommended Posts

Guest Quadrat
Posted

Kjøpte en 2001-modell og har jo litt garanti på den. Man får jo benytte seg av dette dersom ting ikke fungerer som det skal.

I min forrige Mondeo (MKI) hadde jeg vanlig AC. Da jeg skrudde den ned på max. kjøling, så blåste det skikkelig kaldt(før væska fordunsta <_< ).

 

I min MKIII er det automatisk klimaanlegg. Jeg syns liksom at jeg ikke får den til å blåse skikkelig kaldt slik som den andre bilen.

Har ved +8 og +10 grader ute forsøkt å sette anlegget på "LO" med AC påslått. Bilen har normal arbeidstemperatur, men selv om den får stått og gått en stund med AC påslått, blåser det ikke så kaldt som jeg ønsker.

 

Er det slik at det ikke skal blåse iskaldt selv om man setter den i "LO" (manuell styring)? Må jeg vente på høyere utetemp.?

 

En fylling koster brått 1500-2000,- så det hadde vært fint å få tatt det på garantien om det viser seg å være for lite væske.

 

Noen innspill eller erfaringer?

Posted

Dette står jo litt i forhold til hva kroppen din er avklimatisert i forhold til også da, tenker nok at du får en litt annen opplevelse av dette til sommeren når du flyr rundt i shorts og det 20+++.

Nå om dagen er det jo ca 0 grader ute, litt avhengig av hvor du holder til da. Et klimannlegg har vel laveste stille på 16 som oftest!, langt over dagens utetemp.

Så jeg tror nok ikke du får gjort en skikkerlig test på dette før til sommeren.

Motor uten turbo SUGER!

Posted
Kjøpte en 2001-modell og har jo litt garanti på den. Man får jo benytte seg av dette dersom ting ikke fungerer som det skal.

I min forrige Mondeo (MKI) hadde jeg vanlig AC. Da jeg skrudde den ned på max. kjøling, så blåste det skikkelig kaldt(før væska fordunsta <_< ).

 

I min MKIII er det automatisk klimaanlegg. Jeg syns liksom at jeg ikke får den til å blåse skikkelig kaldt slik som den andre bilen.

Har ved +8 og +10 grader ute forsøkt å sette anlegget på "LO" med AC påslått. Bilen har normal arbeidstemperatur, men selv om den får stått og gått en stund med AC påslått, blåser det ikke så kaldt som jeg ønsker.

 

Er det slik at det ikke skal blåse iskaldt selv om man setter den i "LO" (manuell styring)? Må jeg vente på høyere utetemp.?

 

En fylling koster brått 1500-2000,- så det hadde vært fint å få tatt det på garantien om det viser seg å være for lite væske.

 

Noen innspill eller erfaringer?

 

En slik fylling inngr nok ikke i noe slags garanti da dette regnes som vedlikehold / slitedeler.

 

Jeg har selv en MKIII 2004 modell og har ofte satt den på LO når det er virkelig varmt ute.. det går ca halvt minutt før den plutselig blåser skikkelig kald luft (må gjerne kjøre noen meter), men på vinteren har jeg aldri brukt LO, heller ikke HI, da 24 grader er mer enn nok på de kaldeste dagene da det er inntil -20 uten (en sjelden gang)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest Quadrat
Posted

Jo, det er klart. Er ikke lett å få testa dette skikkelig nå på vinterstid, men er greit å høre åssen andre opplever det. De blåser kaldt, men spørsmålet er om det er kaldt nok? Tror laveste er 18,5 i denne bilen.

Vel, får vel bare vente å se. Får håpe garantien ikke utløper før varmen kommer....

 

Takk for innspillet!

Posted

 

Det var noen flotte linker! Disse skal jeg ta vare på! :D

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest Quadrat
Posted

Ja, de var ikke dumme :rolleyes:

 

En slik fylling inngr nok ikke i noe slags garanti da dette regnes som vedlikehold / slitedeler.

 

Jeg har selv en MKIII 2004 modell og har ofte satt den på LO når det er virkelig varmt ute.. det går ca halvt minutt før den plutselig blåser skikkelig kald luft (må gjerne kjøre noen meter), men på vinteren har jeg aldri brukt LO, heller ikke HI, da 24 grader er mer enn nok på de kaldeste dagene da det er inntil -20 uten (en sjelden gang)

 

Det inngår nok vanligvis ikke, men jeg har en "avtale" med selgeren om dette. Jeg lar den stå på 22 grader og AUTO nå om dagen.

 

...ut å sjekke om det er noen feilkoder...

Guest Quadrat
Posted

Vel, dette fikk ikke jeg til å fungere. Usikker på om tenning skulle være av/på eller om bilen skulle gå, så jeg prøvde alle muligheter, men ingenting skjedde.

Noen som har testet?

Posted

- Sett deg inn i bilen, lukk døra.

- Tenning på 2

- Trykk på OFF + Varme til beina knappen samtidig (1-2 sek)

eatc1.jpg

 

- Trykk så på Auto knappen 1 gang

eatc2.jpg

 

- Klimapanelet begynner å jobbe

eatc3.jpg

 

- Har du feilkoder kommer det opp, om allt er OK ser det slik ut:

eatc4.jpg

 

- Trykk OFF for å gå ut av selvtest modus.

Guest Quadrat
Posted

Takk for en flott illustrasjon, Ove!

 

Litt merkelig for igår reagerte den ikke på dette, men idag var den mere med. Og det lå ingen feilmeldinger inne :rolleyes: !

Posted

Du må ha en omgivelsestemperatur på minst +4 grader C for at det skal virke.

Men jeg blir ikke veldig overrasket om du har hull på en slange fra kompressoren til kondenseren og tørka

Over til fienden...

Guest Quadrat
Posted
Du må ha en omgivelsestemperatur på minst +4 grader C for at det skal virke.

Men jeg blir ikke veldig overrasket om du har hull på en slange fra kompressoren til kondenseren og tørka

 

Dette er tydeligvis et vanlig problem?

Posted
TUSEN TAKK FOR LINKEN, DET ER DEN MEST GENIALE SIDEN JEG HAR SETT :-)

 

 

hehe , kommer over mye rart da jeg tråler gjennom de mondeoforum jeg finner

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

  • 1 month later...
Guest Quadrat
Posted (edited)

Fortsetter litt på denne tråden med et spørsmål til;

 

Når bilen går og AC-knappen trykkes inn, skal man da høre at kompressoren starter? Jeg hører ikke annet enn et lite klikk (trolig fra et rele) og heller ingen økning i turtall. Leser at det finnes en lavtrykksbryter som hindrer systemet å starte om det er for lite gass.

Motorvifta mi starter for øvrig ganske kjapt etter at bilen er startet uavhengig om det er +10 eller -10 grader ute.

 

Det er nå 9 grader ute og jeg får fortsatt ikke dette til å fungere tilfredsstillende. Det varme været har visst tenkt å utebli, så testinga blir ikke akkurat enkel.

 

En annen ting. I instruksjonsboka står det at når man velger LO, så skal systemet kjøle konstant. Vil da tro at AC-knappen skal begynne å lyse, men dette skjer ikke. Noen som mener noe om dette?

 

En liten update:

 

Var ute og så litt på dette. Turtallet stiger noe når jeg trykker inn knappen etter at motoren har roa seg litt og vifta stoppa. Om dette skyldes at komp. starter eller om det er for å gi strøm nok til vifta vet jeg ikke. Uansett ikke noe tydelig tegn på at komp. slår inn.

 

Når jeg kjenner på de 2 røra som går inn i kupen, så er disse bare kjølige og ikke kalde. Det lille røret inn i komp. er bare lunka. Ser at det svetter litt i slangetilkoblinga ved den lille "radiatoren" som sitter rett bak grillen.

 

Ingen ekspert på dette her, så da spør og graver jeg litt før jeg begynner å gjøre noe med det. Svaret kan jo være så enkelt som væskemangel, men også noe mer "alvorlig". Har prøvd å se etter den slangen som var nevnt over her, men usikker på hvem av dem det er ..

Edited by Quadrat
Posted

om du får mor til og trykke på bryteren - og du tar en lampe og lyser på AC pumpa forran der reima går vill du se att den forre delen begynner og rotere for så og stoppe etter " en tid" noe som har med ute / inne temp og gjøre .den er ikke innkoblet hele tiden

På AC systemet er det en føler som sitter inn i registeret til AC inne i bilen som gir beskjed til en ventil . den skal motvirke att registeret blir en is klomp - derav FØLES det som auto AC ikke virker nå ..

Har akkurat konvertert en bil til nye middelet så jeg fikk det forklart av en som jobbet med det .. her er ett bilde på ventilen fra en annen biltype ..

IM000204.jpg

Guest Quadrat
Posted

Takker! Det var et meget nyttig tips!

 

Måtte jo ut og titte litt og ser at clutchen dras med når man trykker på knappen, men virker nå som om utetempen. har sunket såpass mye at den ikke vil mer. Men da vet vi hvertfall at den delen er i orden, men skal se mer på dette når det er litt varmere ute.

 

Er det normalt at motorvifta omtrent går hele tida selv om det er flere minus ute? Min starter med en gang bilen startes, men gir seg etterhvert. Syns uansett den går mere enn jeg er vane med. Når man bruker AC starter den uansett.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...