Jump to content

høyt bensinforbruk?

Guest jensen87

Recommended Posts

Guest jensen87

jeg lurer på om bilen min bruker noe hinsides mye bensin, og lurte på om noen vet sykdommer tilhørende dette symptomet?

til å begynne med, så kan jeg legge til at jeg ikke har noen eksakt måling enda, siden bilen er relativt ny (for min del)

men tankmåleren i bilen viser nå ca. kvart tank igjen, og den har gått ca. 17-18 mil siden jeg fylte den full.

er det noen som vet om noe som kan forårsake slikt enormt forbruk?

håper noen vet, på forhånd, takk

Guest jonapett

Hmmm.. Den brukte en del ja.. Jeg har Mk1 stv 96 modell 2.0l og den kjører jeg ca 40-50 mil før jeg må fylle igjen, så din er veldig tørst... Vet ikke hva feilen kan komme av, men da vet du ihvertfall at bilen din ikke er normal. ;) Hull i tanken kanskje??? =) hehe

Guest Quadrat

Kan være mye som forårsaker dette, men det kan være ting som tett luftfilter, defekt lambda-sonde eller tett/defekt katalysator. Har samme problemet på en 96 Mondeo her i huset og det er ting jeg skal sjekke. Denne bilen drar dessuten dårlig i tillegg til høyt forbruk, så jeg tipper på tett katalysator.

Byttet katalysator på min forrige Mondeo, og kjøpte i fra disse folka til en hyggelig pris. Link

Guest HansV

Du bør begynne med å få lest ut feilkodene. Det gir sikkert svaret, eller i hvertfall en pekepinn på hvor du bør begynne å lete.

Hvis det er noe veldig feil vil det helt sikkert være verdier fra en sensor eller noe annet som ligger utenfor de normale grensene. Regner med at du har skjekket om luftfilteret er tett? Kansje LMM'en måler feil? Feil på en temp.sensor? Feil på lambdasensoren? Feil på ECU'en? Noe gjør i hvertfall at du får alt for mye bensin, så det bør være relatert til systemet som styrer innsprøytningen.

Hvordan går bilen egentlig? Merker du noe når du kjører?

Guest jensen87

vel, bilen har dratt veldig dårlig med nykking og rett og slett vært helt ræva bil :P

men, så har jeg bytta tennkabler, så da virker det som en helt ny bil å kjøre, så etter dette har jeg ikke fått skjekket hvor mye den faktisk bruker

(får ikke lov til å kjøre fordi onkel pelle tok fra meg et lite rosa kort)

luftfilteret er helt fint, og det er ikke hull i tanken, da ville det jo ikke holdt seg like mye når bilen stod stille.

har ingen mulighet til å lese feilkoder (tror jeg?, litt newbie enda ja)

Kan være mye som forårsaker dette, men det kan være ting som tett luftfilter, defekt lambda-sonde eller tett/defekt katalysator. Har samme problemet på en 96 Mondeo her i huset og det er ting jeg skal sjekke. Denne bilen drar dessuten dårlig i tillegg til høyt forbruk, så jeg tipper på tett katalysator.

Byttet katalysator på min forrige Mondeo, og kjøpte i fra disse folka til en hyggelig pris. Link

hvordan kan en defekt\tett katalysator ha noe med det ? bare spør skjønner ; ) for er redd for at min begynner å bli ødelagt. også luft filtere ? hvorfor har det noe med saken også ? jeg har byttet luftfilteret mitt for ikke så lenge siden. men det gjorde den før jeg skiftet å.

men min bruker SINNSYKT mye bensin. det er en 2 liter GLX 94 mod sedan

hvordan kan en defekt\tett katalysator ha noe med det ? bare spør skjønner ; ) for er redd for at min begynner å bli ødelagt. også luft filtere ? hvorfor har det noe med saken også ? jeg har byttet luftfilteret mitt for ikke så lenge siden. men det gjorde den før jeg skiftet å.

men min bruker SINNSYKT mye bensin. det er en 2 liter GLX 94 mod sedan

Hvis dere kjører med tett kat,er det veldig stor mulighet for at dere tar toppakningen etterhvert.

Dra den helt ut på et par gir,så er det stor mulighet for ras.

Ved høyt forbruk ville jeg prøvd en annen lamndasonde,men det er kanskje ikke så lett hvis dere

ikke har en liggendes.

skru ut LMM'en (kun 2 små skruer på toppen av den) og sjekk om den er blank og fin.. Vis den er svart/møkkete så rens den, skru på plass og vips så har du fått deg en ny bil ;)

[er stjerneskruer eller torx tt20.] (torx 20 med hull i)

Edited by Trones...

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

• 2 weeks later...
Guest RS_Mondeo

Har en Zetec-SE 2liter, gått 137000. Er du litt tung på høyrefoten, blir den fort tørst, men kjører du "normalt" så ligger den på rundt 7,5 l\mil. Til å være en toliter, så er jeg fornøyd..