Stef Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 Hei, har seg slik at når jeg skulle kjøre til skolen i morges startet bilen men kubbet etter 2 sec. og var ikke sjangs å få start på den etter det. Motor og starter går rundt. Har en mistanke om at det kan være bensinpumpen som ikke får strøm eller er ødelagt. For når jeg vrir om tenningen hører jeg ikke bensin pumpen selv om jeg ligger øret opptil pumpen. Kan vel være noe annet og, i og med at bensin trykket er høyt nok og pumpen går ikke av den grunn? Har ikke fått skjekket pluggene endå, eller gnisten på dem. Men tenkte jeg skulle ut å gjøre det nå. Noen som vet hva problemet kan være? Tenkte og koble strøm direkte på bensinpumpen, men lurer på hvilken ledning jeg skal koble strøm på? Er tre ledninger som kommer opp i bagasje rommet fra bensinpumpen/tanken. Er en 2,8 XR4X4 87 mod Takk på forhånd, Mvh stefan
Stef Posted March 6, 2008 Author Posted March 6, 2008 (edited) Nå har jeg funnet ut at det ikke er bensin pumpen, den får bensin. Det er noe med tenningen som er ødelagt. Kommer et klikk vært 5 sec fra motoren når jeg surrer den på starteren, og det viste seg at det var gnisten som lagde det klikket. Det kommer altså bare en gnist fra pluggen omtrent vært 5 sec, og ikke "hele tiden" som normalt.Noen som vet hva som er gale? Fordeleren eller coil? Har byttet tennplugger Mvh stefan Edited March 6, 2008 by Stef
Fresh| Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Jeg tror ikke det er gnisten som lager det klikket du beskriver men kaldstart dysen som sitter litt bak på innsugsplenumet på høyre side av motoren. Denne har et relè som klikker omtrent hvert 5 sek. når du drar motoren på startern. Skulle det allikevel vise seg at det er gnisten som mangler så er det to punkter du bør sjekke: 1. Fordelern på disse motorene har en tendens til å ta kvelden, spolen inne i den blir ofte slitt og ødelagt. Prøv med en ny fordeler om du kan få tak i en.2. Tenningsforsterkern din kan også være defekt, sjekk at den også er godt nok jordet mot karroseri.
Stef Posted March 9, 2008 Author Posted March 9, 2008 (edited) ja, det kommer et klikk vært 5 sek når jeg drar den på starteren. Skjekket at coilen ga gnist fra seg, og det gjorde den. Prøvde å presse tennplugg hettene skikkelig på, både på fordeleren og tennpluggene. Den startet faktisk då kom ikke noe klikk når jeg drog den på starteren heller. Men motoren kubbet nesten med en gang.. akkurat som den fikk for lite bensin/gnist.. gikk ikke an å gi gass eller noe. kan det være fordeleren som er så slitt at den ikke gir nok strøm? Hvor er tenningsforsterkeren? Mvh stefan Edited March 23, 2008 by Stef
Stef Posted March 23, 2008 Author Posted March 23, 2008 Bilen starter og går nå Men den har tildenser til å være treig startet. Etter den perioden da bilen ikke startet, må jeg holde litt gass når jeg starter (trengte ikke dette før). Hvis ikke kubber den med en gang. Og når jeg drar den på starteren, hører jeg det klikket som nevnt. Kan dette være kald start dysen som Fresh| nevnte? mvh stefan
Recommended Posts