Fredrikford Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Noen som har prøvd disse elektriske kompressorene? Lurer på hvilken type som gir mest for penga, og om noen regulerer trykket etter turtallet på motoren. FORD SIERRA RS
Furre Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 De bør jo øke leveringen av luft med turtallet? 1bar på tomgang og stengt spjeld er jo ikke det samme som 1bar på 7000rpm og opent spjeld, da tenker jeg på luftforbruk.. 88 Sierra cosworth 2-wd
k_drey Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 (edited) Mener en eller flere av medlemmene på bilforumet har prøvd dette. Noen mener de merker forskjell, mens de større gutta merker ingenting. Må tenke på hvor mye strøm, volt, amp som skal inn til viftemotoren, og i tillegg så skal vifta klare å levere nokk luft + å komprimere denne.Jeg er skeptisk til dette, og regner med det blir mer arbeid og mindre virkningsgrad enn en kompressor som er drevet av motor eller turbo. Edited March 5, 2008 by k_drey Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)
JHS Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Det har vel blitt bevist ganske mange ganger at dette har fint lite hensikt...
Fredrikford Posted March 5, 2008 Author Posted March 5, 2008 Ja, er litt skeptisk til dette. FORD SIERRA RS
kh turbo Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 (edited) Jeg så et eksperiment på ei rulle i USA engang, der de blåste luft inn i motoren med ei løv blåse.... det ga bra med effekt... Men en slik dings(el turbo) vil ikke funke bra som det blir nevnt i tråden... bruker så mye strøm at vininga forsvinner i økt produsksjon i dynamonen, energi inn=energi ut. Edited March 5, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
75mk2 Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Fikk assosiasjoner til flåklypa her jeg nå. Først starte opp den lille motoren, som så starter den store.......
bart Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 er en som har en slik som bruker å vere innom på verkstedet, null virkning, en 5blads propell som skal levere overtrykk til en motor??, i tillegg har den hele o.75 kvadrats ledinger, svindel spør du meg ,men viss dama di har bruk for en hårføner så kansje den kan brukes,
Guest ProBoTecH Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 er en som har en slik som bruker å vere innom på verkstedet, null virkning, en 5blads propell som skal levere overtrykk til en motor??, i tillegg har den hele o.75 kvadrats ledinger, svindel spør du meg ,men viss dama di har bruk for en hårføner så kansje den kan brukes, Er faktsik ikke trykk nok til å bruke de som hårføner engang. Dette er rein svindel og enhver med litt over middels kunnskap om motor burde skjønne det, er jo en vanlig PC vifte inni ett rør som skal levere luft til en motor på 5000rpm ?!! Eneste som du kanskje vil hente "effekt" på er når luften passerer viften og den får en slags tornado effekt... men dette gjelder kun i midt registeret ellers er det tap over hele registeret..
Fredrikford Posted March 5, 2008 Author Posted March 5, 2008 Hehe, ja det var det jeg trodde om dette produktet. Bare tull og jalla på nettet ang disse produktene. FORD SIERRA RS
Furre Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Men i teorien må det jo gå an å feste en elektro motor på en turbo kompressor og fått det til å fungere.. Kunne vært gøy å sett hvor stor elektromotor som trengs og om dette kunne lønne seg med tanke på ekstra dynamo osv.må jo være noen som har prøvd på dette hær? 88 Sierra cosworth 2-wd
k_drey Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Skal vell være mulig, men man skal ha en motor til å drive vifta, få nokk RPM og må ha kraft nokk til å drive vifta så den klarer å komprimere luft. Bare å tenke på hva som må drive vifta for å komprimere, og denne vifta vil jeg gjerne se, og effektiviteten, og hva man skal drive den med, batteri, dynamo osv.Er vell en grunn til at man benytter reim (kompressor) eller turbo (eksos) for å kunne komprimere luft for å mate inn i innsuget for så i motoren. Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)
75mk2 Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 (edited) Kunne nok fungere det, men et sånt oppsett vil jo som sagt ha veldig dårlig effektivitet i forhold til en turbo. Så da får det bli for de spesielt interesserte med for mye penger og fritid Edited March 5, 2008 by 75mk2
Guest ProBoTecH Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Finnes en del biler som dette er gjort med.. Bruker vel 2-3 ekstra batterier ++ og noe sinnsyke motorer for å ha 1 min eller 2 med overladding.. men hvorfor bare ikke bruke no som faktisk funker
Gess Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 Jeg så et selskap som reklamerte for sånne elektriske presser, og den var så kraftig at den kunne sveve av seg selv. De viste film av bilen de brukte i løp også. Ifølge selskapet skulle det være god sos, men den slår jo bare inn når du har gassen i gulvet, så det er jo ikke snakk om at den skal gå over lengre tid nødvendigvis. Men jeg er nå skeptisk alikevel. Virker litt hobby. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
k_drey Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 Jeg så et selskap som reklamerte for sånne elektriske presser, og den var så kraftig at den kunne sveve av seg selv. De viste film av bilen de brukte i løp også. Ifølge selskapet skulle det være god sos, men den slår jo bare inn når du har gassen i gulvet, så det er jo ikke snakk om at den skal gå over lengre tid nødvendigvis. Men jeg er nå skeptisk alikevel. Virker litt hobby. Spørsmålet er vell også om man kan ta de bilene med god fisk, mange i den store verden som er flinke med å jukse med reklamer ogl. At en vifte klarer å sveve av den luften den selv klarer å skubbe bak seg har ikke noe å si om den kan klare å skape overtrykk. Se f.eks på de vanvittige Delta viftene mange overklokkere, fanboys ogl har i sine kabinetter til data, de klarer å sveve selv, løfte endene på tunge matter ogl. Stapp en finger i disse, og du har vell et kutt i fingeren, stikk fingeren i en turbo da kan du vell se hvor mye forskjell det er på de ulike "vifte" typene, klarer den ikke mye motstand, hvordan skal den da klare å presse sammen luft så man får mye overtrykk? Som ProBoTecH så kan det funke med det han sier, men hva er vitsen? Er jo mer arbeid med slikt og ikke minst vedlikehold av en slik vifte som ikke blir smurt ogl som en turbo/kompressor vil bli. Hvor mye effekt oppnår man med 2 batterier og en eller to motorer og vifte i forhold til det vi bruker til "vanlig"?De får forske på dette de med penger, men savnet blir vell dump/wastegate lyden ogl Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)
Furre Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 hehee skal du gå for elektro kan du jo bare montere en høytaler som lagere den lyden du vil ha:P 88 Sierra cosworth 2-wd
k_drey Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 hehee skal du gå for elektro kan du jo bare montere en høytaler som lagere den lyden du vil ha:P Det er vell slik verden skal gå om alle disse miljøaktivistene får det som de vil."Lasta ned ny dump lyd til bilen nå!" hehe Skal se om jeg finner fram den tråden hvor de diskuterte dette, og det var vell noen her i Norges land som prøvde dette. Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)
Slåstad RS Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 Får jo turbo med elektrisk motor i lagerdelen.Lag reduksjon. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Furre Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 javell? hvordan blir opplagringa da? hvordan har di løst problemet med varme fra eksos? har du noen bilder av dette? 88 Sierra cosworth 2-wd
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now