Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter at jeg nå har begynt så smått å sette isammen motoren min etter ett lite havari i høst, kom turen i dag til kammene.

Etter først å ha klødd meg litt i hodet å lurte på åssen man fikk på kulelagrene på kammene, gikk det opp et lys for meg å fant ut at kansje styretappen til drevene ikke er makskinert på kammen, men løs :wacko: så så alt ut til å gå greit... Jeg begynte å trekke til lagerbukkene med momment (20Nm) da jeg oppdaget at 3 pinnbolter gikk rundt i toppen :unsure: Hvordan løse dette??

Er det bare å fylle opp med locktite å banke de nedi igjen eller kansje helicoil-gjenger?? eller må det borres opp å gjenges opp på nytt??

Hvar kansje 20Nm for mye?? var i allefall det jeg leste i boka..

 

Mvh

Kjetil

Posted

det beste er dra på wurth å kjøpe noe som heter time sert,nesten som løsgjenger bare mye bedre å enklere.mer informasjon får du hos dem.

jeg har brukt dette på mange topper,er helt typisk på gamle cosworth topper.lykke til:)

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Posted
Etter at jeg nå har begynt så smått å sette isammen motoren min etter ett lite havari i høst, kom turen i dag til kammene.

Etter først å ha klødd meg litt i hodet å lurte på åssen man fikk på kulelagrene på kammene, gikk det opp et lys for meg å fant ut at kansje styretappen til drevene ikke er makskinert på kammen, men løs :wacko: så så alt ut til å gå greit... Jeg begynte å trekke til lagerbukkene med momment (20Nm) da jeg oppdaget at 3 pinnbolter gikk rundt i toppen :unsure: Hvordan løse dette??

Er det bare å fylle opp med locktite å banke de nedi igjen eller kansje helicoil-gjenger?? eller må det borres opp å gjenges opp på nytt??

Hvar kansje 20Nm for mye?? var i allefall det jeg leste i boka..

 

Mvh

Kjetil

 

 

Gå for helicoil du :D Da er det garantert ikke noe mer problemer.

kompis av meg gjorde det samme på 4*4en sin, endte opp med 7(!) gående pinnebolter.

 

 

 

det beste er dra på wurth å kjøpe noe som heter time sert,nesten som løsgjenger bare mye bedre å enklere.mer informasjon får du hos dem.

jeg har brukt dette på mange topper,er helt typisk på gamle cosworth topper.lykke til:)

 

Samma settet som vi bruker, knallbra!

Nå har dem kampanje på settet i ski ihvertfall, 3500 i stedet for 7000!

løp og kjøp, hehe :lol:

Posted

du må jo borre opp hullet for å kunne gjenge opp hullet igjen med den rette gjengestigningen som er på yttersia på timeserten.

dette er jo egne bor til..og egne gjenge tapper..og en egen fres til får å frese ned hullet litt sånn at den lippa på timeserten sånn at du får løsgjenge hylsa helt ned..sånn at den er plan med overflaten.

 

hadde ikke brukt noe anna enn timesert til wurth.helicoil har jeg dårlig erfaringer med.men sikkert andre som har gode.men men.wurth sitt sett anbefales iafall fra min side.

  • 5 weeks later...
Guest ztineh
Posted

20nm er for mye!8-10nm på 6mm bolter og 19-23 på 8mm!

Guest Dre Racing@
Posted

er det ikke M8 der da? 20nm er fan ikke mye!

Posted (edited)
er det ikke M8 der da? 20nm er fan ikke mye!

 

Er 6 mm på endene, resten er 8mm, selvsagt forskjellig moment ute å går her.

 

th_moment3.gif

Edited by WingDude
Guest ztineh
Posted

er nok noen her som **** ikke har veldig peiling hvis de syntes 20nm på 6mm bolt er passe!hehe!men men,er greit å utgi seg for å ha peiling på forumet!har da skifta mange kammer på cosworth så dette viste jeg da!flott at du har lagt ut lista så noen får jekket seg ned litt!hehe! :lol:

Guest Dre Racing@
Posted
er nok noen her som **** ikke har veldig peiling hvis de syntes 20nm på 6mm bolt er passe!hehe!men men,er greit å utgi seg for å ha peiling på forumet!har da skifta mange kammer på cosworth så dette viste jeg da!flott at du har lagt ut lista så noen får jekket seg ned litt!hehe! :lol:

 

jeg har aldri påstått 20nm på 6mm...

jeg har alltid dratt 20 selv...

og aldri noe gjengesalat som resultat værtfall...

Posted

20 på alle?? 1 og 9 bukkene skal skrus til med 8-10nm, gjengene på dissa er jo som plastikk. bytt dem ut med 12.9 unbrako så fort du kan.

2wd sierra cosworth

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...