Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fikk endelig tilsendt K&N-kit (57-0297) fra England. Bildene er tatt med et håpløst mobilkamera, men jeg er fornøyd med resultatet under panseret. :)

36929.jpg

36930.jpg

Alt som trengtes fulgte med i pakken og det var lekende lett å montere. Jeg har fortsatt resonansboksen tilkoplet, men det kan hende denne viker plass for et lengre K&N-filter til sommeren. Hører motoren gjesper etter luft når jeg gir på, og det er jo ikke en dum lyd. ;)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Posted
Hvis du skjermer filteret fra motoren og legger slange ned til fangeren blir det enda bedre effekt :)

Det har jeg tenkt til. Er på utkikk etter samme type isolasjonsmateriale som ligger som et skjold rundt ABS-pumpa. Mener det er to lag aluminium med isolasjon mellom. Skal massere det på plass sånn at det blir rimelig tett mellom filter og resten av motorrommet, og sånn at det ligger tett opptil panseret. Funderer på å bruke flexislange med grei diameter som sørger for luft til "rommet" der filteret er.

Jeg kommer sikkert til å fjerne resonansboksen i samme slengen for å få bedre plass til varmeskjermingen. Vinklingen på filteret blir noe anderledes enn på bildene da.

Haha.. dere har sikkert sett alle de håpløse forsøkene på å lage elektrisk turbo/supercharger. Jeg vet at dette ikke fungerer til det formålet selgerene mener det skal, men de kan jo fungere på den måten at de forsyner "rommet" der filteret er med kjølig luft gjennom en flexislange. Jeg ser bare for meg at det nødvendigvis blir veldig varmt der når man ligger i kø for eksempel. Biltema har noe de kaller for Motorromsvifte og Motorromsvifte, gnistsikker.

For skeptikere ---> Jeg snakker ikke om å tvinge luft inn i innsuget, men inn i "luftfilterrommet" som skal isoleres bort fra varmen i motorrommet.

Guest pelsen
Posted

den originale luftfilterboksen har et rimelig bra luftinntak som suger kald luft gjennom en kanal nedenifra.

Ellers er det ikke veldig viktig om motoren får varm eller kald luft når man står i kø, hvor mye effekt trenger man da?

Så lenge man sørger for at motoren får frisk luft som har blåst forbi radiatoren når bilen er i fart er det bra, dette oppnåes som regel uten noe hjelp fra en vifte.

jeg kjøpte en den gnistsikre motorromsvifta til kr 198 fra Biltema, ikke allverdens kvalitet, den både vibrerer og bråker og vil antakelig ikke fungere spesielt lenge.

Posted
den originale luftfilterboksen har et rimelig bra luftinntak som suger kald luft gjennom en kanal nedenifra.

Ellers er det ikke veldig viktig om motoren får varm eller kald luft når man står i kø, hvor mye effekt trenger man da?

Så lenge man sørger for at motoren får frisk luft som har blåst forbi radiatoren når bilen er i fart er det bra, dette oppnåes som regel uten noe hjelp fra en vifte.

jeg kjøpte en den gnistsikre motorromsvifta til kr 198 fra Biltema, ikke allverdens kvalitet, den både vibrerer og bråker og vil antakelig ikke fungere spesielt lenge.

Takk for tilbakemelding. :)

Posted (edited)

Har et slikt luftfilter på 24V motoren min. Riktignok ikke K&N, men et tilsvarende PiperCross konfilter som skal fuktes med olje. Problemet er at motoren har en tendens til å stoppe ved frikobling under kjøring, og jeg mistenker at det er oljefukten fra luftfilteret inn i luftsensorhuset som er årsaken. Noen med lengre erfaring med denne motoren som støtter denne teorien..?

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

Hvis det ikke er det, så er det luftmassemåleren som er begynnt å bli dårlig....er et typisk problem på biler som har fått montert sportsluftfilter...

Jeg tror mest på mitt alternativ... B)

Peder

Posted (edited)
Hvis det ikke er det, så er det luftmassemåleren som er begynnt å bli dårlig....er et typisk problem på biler som har fått montert sportsluftfilter...

Jeg tror mest på mitt alternativ... B)

Peder

Er ikke luftmassemåler på 24V, så teorien går ut på at MAF sensoren som sitter på luftsensorhuset har tatt skade av oljefukten. Egentlig to sider av nesten samme sak, men..

Edited by grandisjohn

Posted
Har et slikt luftfilter på 24V motoren min. Riktignok ikke K&N, men et tilsvarende PiperCross konfilter som skal fuktes med olje. Problemet er at motoren har en tendens til å stoppe ved frikobling under kjøring, og jeg mistenker at det er oljefukten fra luftfilteret inn i luftsensorhuset som er årsaken. Noen med lengre erfaring med denne motoren som støtter denne teorien..?

Les denne du. ;) Rens av MAF Worked for me.

Posted
Les denne du. ;) Rens av MAF Worked for me.

Se der, ja.. Selv om symptomene som blir nevnt i den artikelen er helt ulike de jeg har. Skader nok uansett ikke å prøve denne rensemetoden av MAF, og bytte til et filter som ikke skal fuktes med olje, f.eks K&N.. Finner nok ut av problemet.

• 2 weeks later...
Posted
Se der, ja.. Selv om symptomene som blir nevnt i den artikelen er helt ulike de jeg har. Skader nok uansett ikke å prøve denne rensemetoden av MAF, og bytte til et filter som ikke skal fuktes med olje, f.eks K&N.. Finner nok ut av problemet.

K&N er fuktet med olje.

Posted

Helt riktig Scorpio24.

Så vidt jeg vet er alle åpne filter fuktet med olje. Hvis ikke slutter de å være filtre. :closedeyes:

Det skal forresten ikke skade MAF, men en rens har nok alle luftmengemålere godt av etter opptil 17 års tjeneste..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt