Jump to content

Xenonlys


Recommended Posts

Guest Quadrat
Posted

Har akkurat kjøpt meg en Mondeo MK3. Denne bilen har Xenonlys på nærlysa. Har ikke fått den ennå, siden den fortsatt er på klarkjøring.

 

Jeg la merke til at på min kompis sin Audi Allroad, så gjorde lyktene en "selvtest" når tenninga ble slått på. "Lampene" gikk opp og ned en gang før de stabiliserte seg på riktig nivå. På bilen jeg har kjøpt så gjorde den ikke det. Spørsmålet er da om den skal gjøre dette? Og om man skal teste om den automatiske nivåreguleringa fungere, så laster man bare bilen bak eller?

 

Noen meninger?

Posted
Har akkurat kjøpt meg en Mondeo MK3. Denne bilen har Xenonlys på nærlysa. Har ikke fått den ennå, siden den fortsatt er på klarkjøring.

 

Jeg la merke til at på min kompis sin Audi Allroad, så gjorde lyktene en "selvtest" når tenninga ble slått på. "Lampene" gikk opp og ned en gang før de stabiliserte seg på riktig nivå. På bilen jeg har kjøpt så gjorde den ikke det. Spørsmålet er da om den skal gjøre dette? Og om man skal teste om den automatiske nivåreguleringa fungere, så laster man bare bilen bak eller?

 

Noen meninger?

 

Jeg har kun sett dette på biler som har xenon lykter med "sving" på.. altså de som lyser rundt svingen..

 

På normale xenon lykter har jeg ikke sett/lagt merke til at de justerer seg på denne måten..

 

Jeg har selv en Ford Mondeo 2004 modell (stv.) og kan ikke si at jeg har sett at lysene på min bil gjør dette heller..

 

Men hadde vært fint å vite om de faktisk skal det.. for jeg har jo hørt at xenon lykter skal være selvjusterende

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted

Ser ut som mine xenon gjør et eller annet iløpet av det første sekundet de blir slått på. 02 mod her.

Posted
Ser ut som mine xenon gjør et eller annet iløpet av det første sekundet de blir slått på. 02 mod her.

 

Da gjør de det så fort at det nesten ikke er mulig å se de uten å måtte "stirre" på de..

 

På en nyere bil med "sving" lys, var dette merkbart uten problemer da den brukte ihvertfall 3 sekunder og beveget seg ganske mye.. Skal se om jeg kan se dette selv...

 

Men JA, Xenon lykter SKAL være selvjusterende ellers er de ikke godkjent.. og alle orginale er selvjusterende så vidt jeg vet!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest Quadrat
Posted

Selvjusterende er de nok siden det er orginalt. Kan hende at justeringa var så kjapp at jeg ikke merka det, men det var veldig tydelig på Audi'n ihvertfall.

Posted
Selvjusterende er de nok siden det er orginalt. Kan hende at justeringa var så kjapp at jeg ikke merka det, men det var veldig tydelig på Audi'n ihvertfall.

 

Sikker på at ikke Audi bilen du har sett har slike "sving" lys?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest Quadrat
Posted

Nei, kun "vanlig" xenon på nærlys.

Posted
Nei, kun "vanlig" xenon på nærlys.

 

Hvilken modell har du? (årstall)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest Netprod
Posted

Fattern har en 2002 modell med xenon nærlys, og hans justeres med en gang du slår på tenninga. Går kanskje maks 1 sekund eller nå, men det er tydelig at den justerer..

Guest Quadrat
Posted

Ok, kan jo være at den justerer på 2002 og ikke på 2001.

Vel, jeg får vente til jeg får den, men hadde vært greit å vite med tanke på garanti o.l.

Posted

lysa på mondeo'n grunnjusteres på verksted når bilen står i vater .

 

justeringen som skjer når man bruker bilen er så kjapp att det nesten ikke sees, er det jeg har merket på min 2001 stv

 

men jeg merket bra godt da høydeføleren min forran gikk til hel*ette.....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Guest mk III 04
Posted
lysa på mondeo'n grunnjusteres på verksted når bilen står i vater .

 

justeringen som skjer når man bruker bilen er så kjapp att det nesten ikke sees, er det jeg har merket på min 2001 stv

 

men jeg merket bra godt da høydeføleren min forran gikk til hel*ette.....

 

Biler som har Bi-xenon slik som Audi har, justerer lysene ved oppstart, det kalles bi-xenon men egentlig så er det halogen fjernlys men nærlys delen med xenon vipper lyset litt opp når fjernlysene blir slått på.

Dette kan man tydelig se på mondeo mk4 eller på C-Max som har xenon. Altså pga bi-xenon effekten så har den grunninstilling hver gang tenningen blir slått på.

Guest Quadrat
Posted

Vel, har nå fått bilen og titta litt på dette med xenonlys. Det er ingen tydelig justering når tenninga slås på, men det ser ut som den finjusterer litt etter noen sekunder.

 

Et annet spørsmål; noen som vet hvilken type xenon-pære som sitter i disse lyktene? Vet at den er på 4300K, men ikke hvilken type det er.

Guest mk III 04
Posted
Vel, har nå fått bilen og titta litt på dette med xenonlys. Det er ingen tydelig justering når tenninga slås på, men det ser ut som den finjusterer litt etter noen sekunder.

 

Et annet spørsmål; noen som vet hvilken type xenon-pære som sitter i disse lyktene? Vet at den er på 4300K, men ikke hvilken type det er.

Pæren heter D2S, skal du en gang bytte pærer så vil jeg anbefale deg å kjøpe pærer som er på 6000k for det gir et mye tøffere lys en 4300k, det mest optimale lyset får du hvis du bruker 5000k pærer.

 

Det finnes billige pærer på nettet men jeg vil anbefale deg å kjøpe pærene hos noen som er litt seriøse med tanke på reklamasjon og slik.

 

www.fremtidenslys.no har gode pærer :-)

Posted

er det mulig å forandre grunnjusteringa på en enkel måte på disse lyktene?

 

jeg synes stv'en vår lyser litt for høyt, skulle gjerne hatt den ned littegrann.

 

jeg kjøpte Osram D2S på ebay.de, betalte vel ca 500 kr for 2 pærer og frakt hjem i postkassa. ford skulle ha svimlende 1500 pr pære, har jo alltid vist at xenon-pærene har vært dyre, men trodde de hadde gått ned litt i pris nå...

Cosworth!

Posted
er det mulig å forandre grunnjusteringa på en enkel måte på disse lyktene?

 

jeg synes stv'en vår lyser litt for høyt, skulle gjerne hatt den ned littegrann.

Bare skru de ned på vanlig måte. Skal ikke gå men.........

Over til fienden...

Guest Quadrat
Posted (edited)
Pæren heter D2S, skal du en gang bytte pærer så vil jeg anbefale deg å kjøpe pærer som er på 6000k for det gir et mye tøffere lys en 4300k, det mest optimale lyset får du hvis du bruker 5000k pærer.

 

Det finnes billige pærer på nettet men jeg vil anbefale deg å kjøpe pærene hos noen som er litt seriøse med tanke på reklamasjon og slik.

 

www.fremtidenslys.no har gode pærer :-)

 

Takk for informasjonen!

 

Men er det noe heldig å gå ned i lysstyrke kun for å få ett tøffere lys da? Vet ikke hva som sitter i bilen idag, men fullstendig imponert kan jeg ikke si jeg er. Er nok 4300K for lyset er LITT "gulaktig". Syns lysstyrken er litt svak. Slitte pærer?

 

EDIT:Får korrigere meg selv siden jeg leste litt feil; 8000K-pærene har 15-20% mindre lys, så da går jeg nok for 6000K selv etterhvert :)

Edited by Quadrat
Posted
Takk for informasjonen!

 

Men er det noe heldig å gå ned i lysstyrke kun for å få ett tøffere lys da? Vet ikke hva som sitter i bilen idag, men fullstendig imponert kan jeg ikke si jeg er. Er nok 4300K for lyset er LITT "gulaktig". Syns lysstyrken er litt svak. Slitte pærer?

 

EDIT:Får korrigere meg selv siden jeg leste litt feil; 8000K-pærene har 15-20% mindre lys, så da går jeg nok for 6000K selv etterhvert :)

 

Har du sjekket om du kan få Bi-Xenon pærer til denne bilen? Har sett at enkelte leverer Bi-Xenon pærer som erstatter de orginaler IKKE Bi-Xenon pærene, men vet ikke om det går til denne?!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Guest Quadrat
Posted

Nei, har ikke sjekka det, men syns hellysa er meget bra på bilen, så de velger jeg å la være som de er. Det er nærlysa jeg syns er litt svake (til å være xenon).

Guest dieseldyret
Posted

Ja, jeg synes også de der litt svake. Men fjernlysa derimot lyser som to fyrlykter! ;)

Guest Quadrat
Posted

Har du testa med 6000K-pærer eller?

Guest dieseldyret
Posted
Har du testa med 6000K-pærer eller?

 

Nei, har bare de originale..

Guest Quadrat
Posted

Ok, det har sikkert jeg også. Tenkte å prøve med 6000K til høsten for å se om det blir noen forskjell. 795,- for paret overlever jeg :rolleyes:

Guest dieseldyret
Posted (edited)

Ja, det kan jo hende det blir bedre..Har du link til de pærene?

 

Fant det B)

Edited by dieseldyret

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...