Jump to content

Recommended Posts

Guest cossy88
Posted (edited)

Skal bytte ut de gamle ripete rutene på kjerra, så har bestilt meg nye tonede LEXAN ruter... Er det noen her inne som har erfaring med behandling av LEXAN fra tidligere? Skjære de ut og borre i de skal ikke være noe problem, men de bør jo formes/bøyes litt i.o.m at rutene er jo ikke helt rette. Bruker man varme eller hva har blitt gjort før?

 

Søkte litt her men sto ikke noe konkret!

 

Takker for tips&triks!

Edited by cossy88
Posted

Kan bruke varme. Men hvis det er krappe bøyer på ruta kan det være vanskelig å få dette til å se bra ut.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Guest cossy88
Posted
Kan bruke varme. Men hvis det er krappe bøyer på ruta kan det være vanskelig å få dette til å se bra ut.

Ingen krappe bøyer, men altså ruta er jo litt bøyd, eller buet er vel riktig å si, ved varming med feks varmepistol etterlater ikke synlige merker på ruta osv? Skjønner jo det at man ikke skal gå på for hardt med varme på et sted osv.. Får man bort spenningene eller vil den tilbake til sin egentlige form når den blir kald?

Posted

Sierra du skal ha dette til eller?

Prøvde dette med bakruta på en Sierra sedan.

Varmepistolen etterlater ingen synlige merker.

Men blir bøyene for krappe kan det bli bulker rundt disse.

Den vil nok bøye seg litt tilbake når den blir kald.

Kan være greit å ha litt hjelp under montering av de større rutene.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Guest cossy88
Posted (edited)
Sierra du skal ha dette til eller?

Nei til escort`n... sitter i plexi der fra før av

 

Sugekopp aka RDL på bilforumet brukte tvinger og varme når han forma rundt de gamle rutene. Så ut til å fungere bra

Kanskje ikke så dumt det med tvinger og varme... det eller feste ruta nede og varme og bøye den til rund hele

Edited by cossy88
Posted

Burde ikke være nødvendig å varme opp lexanen få å få det til å passe. Bare poppe eller skru fast rutene. Lexan er nokså bøeyelig, og det er jo ikke så mange krappe bøyer på Escorten. :rolleyes:

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Guest cossy88
Posted
Burde ikke være nødvendig å varme opp lexanen få å få det til å passe. Bare poppe eller skru fast rutene. Lexan er nokså bøeyelig, og det er jo ikke så mange krappe bøyer på Escorten. :rolleyes:

Nei det kan du ha rett i, tiden vil vise om jeg trenger å varme eller ikke, kommer nok til å prøve som du sier uten varme først, men liker ikke at det er for mye spenn i de heller, de blir poppet fast ja..

Posted
Nei det kan du ha rett i, tiden vil vise om jeg trenger å varme eller ikke, kommer nok til å prøve som du sier uten varme først, men liker ikke at det er for mye spenn i de heller, de blir poppet fast ja..

Det skal nok gå helt fint. :rolleyes: Regner med det er ca 4-5mm tykkelse du skal bruke, og da blir rutene "lett" bøyelig.

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Guest No_fear
Posted
Ikke meninga å stjele tråden.. men Lexan: polymerruter? Dyrt? Mulig/hensiktsmessig å bruke på en vanlig bil?

 

Er ikke så utrolig dyrt men "vinduene" blir utrolig ripete etter en stund.

Guest cossy88
Posted
Ikke meninga å stjele tråden.. men Lexan: polymerruter? Dyrt? Mulig/hensiktsmessig å bruke på en vanlig bil?

Ikke gratis, men vanlig bil?? hehe.. ikke noen bruksbil dette

 

Det skal nok gå helt fint. :rolleyes: Regner med det er ca 4-5mm tykkelse du skal bruke, og da blir rutene "lett" bøyelig.

4mm

 

Er ikke så utrolig dyrt men "vinduene" blir utrolig ripete etter en stund.

skal jo være rimelig "ripefritt" dette i forhold til vanlig plexi, men er klar over at det blir riper med tiden... er jo bare å bytte ruter da :rolleyes:

Posted

er IKKE å anbefale plexi , mange vil jo bruke det da det er en del rimeligere , men den kan eksplodere

 

lexan er tingen gitt , eller polykarbonat som det heter

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted
er IKKE å anbefale plexi , mange vil jo bruke det da det er en del rimeligere , men den kan eksplodere

 

lexan er tingen gitt , eller polykarbonat som det heter

 

Stemmer det som fiesta_xr2i sier her, plexi blir veldig fort ripete i forhold til lexan. Det tåler mindre også.

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Guest cossy88
Posted (edited)
Lars. snakk med faaråsen senior han har noen triks der

ja, sta som jeg er så prøver jeg sjøl først å ser hvordan det går

 

Stemmer det som fiesta_xr2i sier her, plexi blir veldig fort ripete i forhold til lexan. Det tåler mindre også.

Flaks det ikke er plexi jeg har bestilt da :rolleyes:

 

Bytt ut alle rutene unntatt frontruta. Selv om Lexan er "ripefri" kommer det små riper som reflekterer sola noe så sinnsykt, umulig å se etter en stund.

alt blir byttet unntatt frontrute ja

Edited by cossy88
Posted

hvor bestilte du, lars?

 

sjekket litt ang slike ruter senest i forrige uke, var innom Plastkomponenter på gressvik en tur, husker ikke helt prisene men det var overaskene billig for ei diger plate...

Cosworth!

Guest cossy88
Posted
hvor bestilte du, lars?

sjekket litt ang slike ruter senest i forrige uke, var innom Plastkomponenter på gressvik en tur, husker ikke helt prisene men det var overaskene billig for ei diger plate...

Bestilte fra VINK Norway... de leverer plater i 1.20x2.40. bestilte igjenom jobben. for å være ærlig så sjekket jeg ikke pris hos vink, kanskje ikke det lureste jeg har gjort men, det vil tiden vise når regningen kommer. kan si ifra hva prisen ble hos vink så ser vi hva som er billigst, er prisen ca lik så er det jo lettest å bestille fra gressvik for oss

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...