Jump to content

Hva kreves for bakkeløp?


Slåstad RS

Recommended Posts

Hviken krav til bilen?

Må biltypen være tidligere klasset?

Hva slags lisens?

Hvilken klasser?

 

Det finnes klasser for registrerte og uregistrerte biler.

Registrerte biler = rallybiler, altså ingen "special editions".

Uregistrerte biler er bygd etter rallycross og supernasjonal-reglementet, som finnes på bilsport.no. I tillegg hender det arrangøren inviterer til "free for all" klasse, som da er fritt fram for alle kjøretøy som har en lisens, inkludert gatebil extreme og formelbiler.

 

Rallycross og Supernasjonal biler kan være så mangt. Fra 2006 ble regelverket forandret, og på linken under kan du finne dagens krav til 2WD:

http://www.bilsport.no/reglement/regl_2008...pernasjonal.pdf

Som du kan lese er det mer eller mindre fritt fram så lenge det bare er 2-hjulstrekk på kjøretøyet.

 

Du får kjøre rallybil i bakkeløp med rallylisens, mens du må ha hastighetslisens for å kjøre rallycrossbil.

Link to comment
Share on other sites

så man må kjøpe en gammal rally bil eller noe da altså, alt av cosworths og sånnt blir jo for gammalt om man ska bygge en.

 

"-Ved første gangs vognlisens må det ikke være mer enn 7 år siden bilmodellen i denne utførelse gikk ut av produksjon."

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

så man må kjøpe en gammal rally bil eller noe da altså, alt av cosworths og sånnt blir jo for gammalt om man ska bygge en.

 

"-Ved første gangs vognlisens må det ikke være mer enn 7 år siden bilmodellen i denne utførelse gikk ut av produksjon."

Det var vel en av grunnene til at Hafsengen kvitta seg med Escorten, pga den klassifiseringen (?) hadde gått ut...?

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det var vel en av grunnene til at Hafsengen kvitta seg med Escorten, pga den klassifiseringen (?) hadde gått ut...?

 

Hafsengens bil hadde da vognlisens (og FIA gullbok) da den ble født som wrc-bil i 1997.

Link to comment
Share on other sites

Når Hafsengen ble med i Gatebil's "hall of fame" spurte de om han angret salget av Escorten..

Da svarte han "Næsj, jeg vil bygge en bil jeg kan kjøre med på Gatebil og i tillegg kjøre konkurranse med.

Klassinga på Escort'n hadde gått ut".

 

Hva betyr egentlig det? Kan ikke Escorten lenger brukes i f.eks. bakkeløp?

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

Når Hafsengen ble med i Gatebil's "hall of fame" spurte de om han angret salget av Escorten..

Da svarte han "Næsj, jeg vil bygge en bil jeg kan kjøre med på Gatebil og i tillegg kjøre konkurranse med.

Klassinga på Escort'n hadde gått ut".

 

Hva betyr egentlig det? Kan ikke Escorten lenger brukes i f.eks. bakkeløp?

 

Klassing i dette tilfellet betyr den internasjonale homologeringen, altså hvor lenge bilen var tillatt brukt i f.eks. rally VM. Dette har ingen effekt for Nasjonale løp, så det var vel en lite gjennomtenkt kommentar, jeg kan ikke helt se at han uansett kunne delta på internasjonale rally med bilen i den stand den var bygd opp i.

 

Og ja, dette betyr at Escort WRC-homologeringen er gått ut, og at bilen kan gå i klasse 13. Man kan faktisk velge, siden NBF tillater biler med utgått homologering å delta i klassen sin i 4 år etter at homologering er gått ut.

 

Når det gjelder bakkeløp så er 4WD klassen en sammenbakt sak med rallycross og gr. A og alt mulig rart, men å kjøre uten restriktor slik Hafsengen gjorde på Korketrekkeren det året er ikke lov. Escorten tilfredstillte ikke regelverket og måtte blitt bygd "ned" i effekt for å kunne delta på flere løp, så det er vel her problemet ligger. Bakkeløp tillater vel maks 40 mm restriktor mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Men Escort´en til Hafsengen gikk vel i Free for all - klassen?

Samme regler der?

 

Som jeg sa så er free-4-all tilgjengelig for alle typer lisensierte biler (også gatebil extreme), men dette er ikke en NM-klasse, og klassen var ikke med på korketrekkeren. Hafsengen kjørte i NM klasse 6, for rally gr. A og Rallycross div. 1, på korketrekkeren.

 

Matematiske beregninger utført av Sr. viser at det er fysisk umulig å få ut mer enn rundt 550 hk med dagens restriktor-regler.

Link to comment
Share on other sites

Det sto da free for all i programmet, og den gikk jo gjennom teknisk så jeg skjønner ikke helt hva du mener?

 

Nå har ikke jeg lest programmet, jeg støtter meg bare til de offisielle NM-resultatene.

 

http://www.bilsport.no/poeng/poeng2005/Bakke_NM_kl6_05.htm

 

Som sagt så inkluderer ikke disse NM-klassene free-4-all. Utover det ønsker jeg ikke å spekulere i om hva som har skjedd eller ikke skjedd underveis på korketrekkeren, det får hver enkelt gjøre seg opp en mening om. Resultatlista derfra er signert og dermed endelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest programmet, jeg støtter meg bare til de offisielle NM-resultatene.

 

http://www.bilsport.no/poeng/poeng2005/Bakke_NM_kl6_05.htm

 

Som sagt så inkluderer ikke disse NM-klassene free-4-all. Utover det ønsker jeg ikke å spekulere i om hva som har skjedd eller ikke skjedd underveis på korketrekkeren, det får hver enkelt gjøre seg opp en mening om. Resultatlista derfra er signert og dermed endelig.

 

Free4all var en klasse i samme startfelt som div 1 og gpa på dette løpet, så å hinte frem til at hafsengen har jukset er bare tull.

Men det er jo merkelig at free4all ikke står nevnt og at stian fortsatt står på sammenlagt lista.

1 ROGER BAKKEN TOYOTA CELICA GT4 NMK MODUM & SIGDAL 20 17

9 STIAN HAFSENGEN FORD ESCORT WRC NAF ASKER & BÆRUM 17 20

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...