Jump to content

Bytte av Dyser.


Guest olaug

Recommended Posts

Hjelper fint lite og bytte dyser, eneste du oppnår med det er en bil som antageligvis vil gå dårligere. Du har nok mye og lære tydeligvis, hjelper lite og pøse på med bensin når resten ikke står i samsvar.

Enkle måter og få motoren hk fra motoren din er grenrør, eksos og kam.

Link to comment
Share on other sites

Grenrør, eksos og kam i kombinajson tipper jeg gir noen hk ekstra... ;)

Hvor mye da ca? Og hvor mye $ burde jeg legge i det? som sakt kan pent lite:D men har lært masse. Ting jeg har fått gjort med bilen har jeg studert i arbeid og prløvd meg så kan alt jeg har gjort hittil:D

Link to comment
Share on other sites

Tviler på om grenrør er noe vits før man får portet toppen og satt på to dobble gassere. Min erfaring bare.

En kam får du vel fra 1000,- opptil 4000,-. Avhengig av om du kjøper ny eller brukt.

En løsning kan også være å høvle toppen 1 mm.

Dette kan kanskje gjøre 10-20hk. Kanskje.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Tviler på om grenrør er noe vits før man får portet toppen og satt på to dobble gassere. Min erfaring bare.

En kam får du vel fra 1000,- opptil 4000,-. Avhengig av om du kjøper ny eller brukt.

En løsning kan også være å høvle toppen 1 mm.

Dette kan kanskje gjøre 10-20hk. Kanskje.

 

Hmm ok. kam hvor ligger den?

Link to comment
Share on other sites

Kollevold har kam tilsalgs. En sportskam til injection holder vel.

Ellers så kan du søke på forskjellige motorsportforum eller her om det er noen som har en tilsalgs.

Men hvor ligger "Kam'en" Hvordan ser den ut:S hehe føler meg virkelig som en amatør nå altså:D

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits med grenrør på en motor som det ikke er gjort noe med.

Blir for liten motstand for motoren.

En kam hjelper nok mere da.

 

tull, med grenrør så får du mere sug i eksosen, ergo den vil gå bedre.

for liten motstand blir det bare om du har for stor dimensjon på røra i grenrøret.

 

en kam hjelper selvfølgelig bedre, men uansett er det bortkasta penger å pøse på tusenlapper for så lite effekt..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skrur av toppdekselet vil du se kammen, det bildet lokomotiv har lagt ut er av en cossie topp.

For å bytte kammen må du av med toppen eller ut med motoren, da den sitter låst med ei skive mot torpedoveggen og må draes ut i den retningen.

 

Ja, tok bare å linka et par bilder i den andre tråden jeg leste. Selv om det er Cossie-topp og to kammer, så ser man hvor det er skulle jeg tro ;)

Men ja, må ut med toppen eller motoren for å få av kammen - skikkelig morro innretning med at den må ut den veien!

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

tull, med grenrør så får du mere sug i eksosen, ergo den vil gå bedre.

for liten motstand blir det bare om du har for stor dimensjon på røra i grenrøret.

 

Da skal du jaggu ha liten dimensjon på de røra på en så og si standard motor.

Brukte ett grenrør som hadde rør med en dimensjon som ikke var større enn dim på en original manifold.

Og den motoren var det gjort litt med.

Den gikk bedre med original manifold.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Da skal du jaggu ha liten dimensjon på de røra på en så og si standard motor.

Brukte ett grenrør som hadde rør med en dimensjon som ikke var større enn dim på en original manifold.

Og den motoren var det gjort litt med.

Den gikk bedre med original manifold.

 

da får du sette deg ned og lese litt fysikk.

titt gjerne innom placebo effekt mens du driver å leser.

 

 

Det er ikke motstand som er det man direkte ønsker utav ett sugemotor eksos anlegg, det er sug.

og man får bedre sug om man har korrekt tilpasset motstand (rørdim), men man får aller best sug med ett pulsgrenrør.

en orignal eksosmanifold er mere enn mindre ett kolisjonsområde for eksospulsene, som gir høyere motstand, men lavere sug.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Da skal du jaggu ha liten dimensjon på de røra på en så og si standard motor.

Brukte ett grenrør som hadde rør med en dimensjon som ikke var større enn dim på en original manifold.

Og den motoren var det gjort litt med.

Den gikk bedre med original manifold.

Det er vesentlig forskjell på kvalitet på grenrør også da, noen gir hk mens andre mister du hk med. Om du kansje ikke får den store effektøkningen så kan du kansje få ett bedre register f.eks. Ikke se deg blind på kun effekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Mark1: Hva er en høvelig dim. på grenrør til suge OHC? Og kjapt forklart, hvordan fungerer/ser et pulsgrenrør ut?

Må forresten si meg imponert over bruken av den grå sedanen, hehe, så et par snurter jeg har liggende på datan i sta :D

Men nok offtopic fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...