Guest Syk-O Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Har prøvd å søkt meg fram til dette, men fant ikke ut stort.Jeg har en granada mk1 som jeg hadde en 2,8 v6 med 4-trinns kasse i.Men nå skal jeg bytte til 2,9efi fra scorpio og en granada 5-trinns kasse.Jeg bruker da clutch fra 2,8 motoren hvis det går... Men så ser jeg på 5-trinnskassa at inngående aksel ikke stikker like mye ut som på 4-trinnskassa. Fungerer dette greit likevel? Si ifra hvis jeg har glemt noe...
grandisjohn Posted February 21, 2008 Posted February 21, 2008 Har prøvd å søkt meg fram til dette, men fant ikke ut stort.Jeg har en granada mk1 som jeg hadde en 2,8 v6 med 4-trinns kasse i.Men nå skal jeg bytte til 2,9efi fra scorpio og en granada 5-trinns kasse.Jeg bruker da clutch fra 2,8 motoren hvis det går... Men så ser jeg på 5-trinnskassa at inngående aksel ikke stikker like mye ut som på 4-trinnskassa. Fungerer dette greit likevel? Si ifra hvis jeg har glemt noe... Hvis du veit at 5 trinns kassa kommer fra en Granada så er ikke dette med den kortere inngående akselen noe å bry seg om. Husk også å bytte til 2,8 svinghjul på motoren hvis du skal bruke 2,8 clutch. Det er ikke en ting jeg kan.
Guest Syk-O Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Hvis du veit at 5 trinns kassa kommer fra en Granada så er ikke dette med den kortere inngående akselen noe å bry seg om. Husk også å bytte til 2,8 svinghjul på motoren hvis du skal bruke 2,8 clutch. Men som jeg kan se, så vil ikke den inngående akselen ligge mot veiva i det hele tatt slik som den gjorde med 4-trinnsen. Vil ikke dette slite girboksen ganske mye?
Granada 2.8 Ghia Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Du har ikke ei kasse fra 2.0, den har kortere aksel, Sett bort i fra dette så trenger du ikke en gang bytte mellomaksel på bilen. Kan være at speedowiren blir litt kort, men den rekker. Og som sagt, kan ikke bruke svinghjul fra 2.9 på T9. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Guest Syk-O Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Du har ikke ei kasse fra 2.0, den har kortere aksel, Sett bort i fra dette så trenger du ikke en gang bytte mellomaksel på bilen. Kan være at speedowiren blir litt kort, men den rekker. Og som sagt, kan ikke bruke svinghjul fra 2.9 på T9. Kan jo ikke være sikker, men jeg kjøpte girboksen, mellomaksel og bakaksel fra en med granada 2,3. Og han sier at kassa er fra 2,3. Girboksene er jo akkurat like lange ut ifra det jeg ser. Har svingjul fra 2,8 som jeg monterer på ja.
grandisjohn Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Du har ikke ei kasse fra 2.0, den har kortere aksel, Sett bort i fra dette så trenger du ikke en gang bytte mellomaksel på bilen. Kan være at speedowiren blir litt kort, men den rekker. Og som sagt, kan ikke bruke svinghjul fra 2.9 på T9. 2,9 svinghjul på T9 går fint, fordi 87/88 Scorpio 2,9 hadde T9 kasse. Kan jo ikke være sikker, men jeg kjøpte girboksen, mellomaksel og bakaksel fra en med granada 2,3. Og han sier at kassa er fra 2,3. Girboksene er jo akkurat like lange ut ifra det jeg ser. Har svingjul fra 2,8 som jeg monterer på ja. Kansje kassene til 2,3 har kortere aksel også(?) Med at du vet at kassa kommer fra en Granada så tenkte jeg på 2,8. Har ei overhalt og epoxylakkert 5 trinns kasse til 2,8 til overs hvis du er interessert.. Det er ikke en ting jeg kan.
Guest Syk-O Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 2,9 svinghjul på T9 går fint, fordi 87/88 Scorpio 2,9 hadde T9 kasse. Kansje kassene til 2,3 har kortere aksel også(?) Med at du vet at kassa kommer fra en Granada så tenkte jeg på 2,8. Har ei overhalt og epoxylakkert 5 trinns kasse til 2,8 til overs hvis du er interessert.. Stikker akselen lengre ut på den girkassa da? Sykt dyrt å frakte den til Steinkjer da... Hva skal du ha for den da?
grandisjohn Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 (edited) Stikker akselen lengre ut på den girkassa da? Sykt dyrt å frakte den til Steinkjer da... Hva skal du ha for den da? Skjønner egentlig ikke problemet med akselen, og jeg har kjørt litt med kassa på 2,9 24V med 2,8 svinghjul og clutch, og det fungerte fint. (bortsett fra at clutchen var litt pøkk da..)Ikke veldig dyrt å sende med Linjegods, og 1500K for kassa må jeg ha.. Edited February 23, 2008 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
granadaforallepenga Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Skjønner egentlig ikke problemet med akselen, og jeg har kjørt litt med kassa på 2,9 24V med 2,8 svinghjul og clutch, og det fungerte fint. (bortsett fra at clutchen var litt pøkk da..)Ikke veldig dyrt å sende med Linjegods, og 1500K for kassa må jeg ha.. ehh.. er det den kassa jeg skal kjøpe?
grandisjohn Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 ehh.. er det den kassa jeg skal kjøpe? upps, en forglemmelse, hehe.. så hvis du fortsatt er bestemt på at du vil ha den så har vi fortsatt en avtale. Beklager.. Det er ikke en ting jeg kan.
Skrotnissen Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Alle colognekasser er like. Kan kjøre 4trinns rattsleiv fra v4 på en bob cossiemotor, om så er. Eneste som skiller på akselene er evt tykkelsen på ytterste biten, som går i pinnelageret. Mål dimmen på den og få rett pinnelager på ford, om det skurrer der. Kan tenkes man må bygge om litt på utløserarmen på clutchen ved enkelte bytte. F.eks V6 på v4 kasse o.l. -Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort. -Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. -Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på. Henry Ford
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now