xr4ti Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Går det å sveise orginale eksosmanifoiler med et brukbart resultat. Tenker da på om sveisen holder eller vil det bare sprekke opp etter kort tid?Er snakk om å "parre" sammen et orginalt grenrør mot en annen orginal flensplate!Hva slags sveis er evt best?MIG/MAG eller trådsveis(pinner).
spN Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Går det å sveise orginale eksosmanifoiler med et brukbart resultat. Tenker da på om sveisen holder eller vil det bare sprekke opp etter kort tid?Er snakk om å "parre" sammen et orginalt grenrør mot en annen orginal flensplate!Hva slags sveis er evt best?MIG/MAG eller trådsveis(pinner).Jeg ser ingen grunner til at det ikke skal holde... Hvis du får bra innbrenning og resultatet blir bra, skal det jo holde fint med helt vanlig mig-apparat....
xr4ti Posted February 17, 2008 Author Posted February 17, 2008 Hva anbefaler du av tråd og styrke da?Har 0,8 tråd i MIGen nå!
spN Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Hva anbefaler du av tråd og styrke da?Har 0,8 tråd i MIGen nå!Er ikke så veldig sveisegeni, men ta bare et lite emne å prøv deg frem, du hører og ser med en gang når du får rett styrke/mating....
SierraCL Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Så er det det med støypejern at det sprekker lett da.. Om det er det du har.Kanskje verdt et forsøk med elektroder som er til støpejern.
xr4ti Posted February 17, 2008 Author Posted February 17, 2008 Hvilken type pinner anbefaler du da, evt strømstyrke!Har sveiset endel men ikke denne typen gods, derfor jeg spør!
Guest Granada 2,8i turbo Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Varm opp manifolden godt, slik at ikke temperaturforskjellen mellom sveisestedet og området omkring blir så stor.Slip gjerne på plass til en liten fuge. Mvh28i-turbo
Garnes Racing Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 varm skikkeli godt,bruk rustfri tråd/elektrode å ettervarm. har holdt meget godt på di omsveisa orginalmanifoldene jeg har sveisa om for turbo TURBO POWER!!"! GeirRuneGarnes
Guest ProBoTecH Posted February 18, 2008 Posted February 18, 2008 Regner med det er støpjern det er snakk om her.. Få tak i pinner beregnet på støpjern, så må du lage en skikkelig fuge... Så sveiser du med pinnen på vanlig måte MEN du kan kun sveise maks 1cm om gangen fordi etter du har lagt ett "punkt" så må du ha en klinke hammer eller lignende å banke på sveisen ut og til den blir hard.. litt vanskelig å forklare det over nett.. Sveising i støpjern er vanskelig skal man ha et bra og holdbart resultat, men gjort rett funker det veldig bra!
rubenl Posted February 18, 2008 Posted February 18, 2008 Det du snakker om ProBoTecH er hvis man skal sveise støpegods, ikke støpjern eller støpestål.Støpejern innholder 2–4% karbon, som gjør at det går og sveise det, men du må ha godt med varme.Er jo å foretrekke å sveise med pinner, da dette blir mest holdbart.En enkel måte å finne ut om det er støpestål\jern er å ta vinkelsliperen, kutt litt på manifoilen så ser du.Med vanlig jern får du en skikkelig gnistsprut, men er det støpestål\jern så ser du forskjellen for da gnistrer det ikke mye. Jeg har gjort et forsøk på å sveise om min manifoil til DOCH'en, med MAG.Slip reint, lag til fuge og sveis med skikkelig varme. Først punkte fast slik at den ikke får mulighet til å vri seg.SÅ sveisa jeg rundt med skikkelig varme, og det ser egentlig veldig bra ut.Har da ikke fått testa manifoilen enda, da den ble feilsveisa og jeg får ikke igjen panseret med turboen på
Guest ProBoTecH Posted February 18, 2008 Posted February 18, 2008 Det du snakker om ProBoTecH er hvis man skal sveise støpegods, ikke støpjern eller støpestål.Støpejern innholder 2–4% karbon, som gjør at det går og sveise det, men du må ha godt med varme.Er jo å foretrekke å sveise med pinner, da dette blir mest holdbart.En enkel måte å finne ut om det er støpestål\jern er å ta vinkelsliperen, kutt litt på manifoilen så ser du.Med vanlig jern får du en skikkelig gnistsprut, men er det støpestål\jern så ser du forskjellen for da gnistrer det ikke mye. Jeg har gjort et forsøk på å sveise om min manifoil til DOCH'en, med MAG.Slip reint, lag til fuge og sveis med skikkelig varme. Først punkte fast slik at den ikke får mulighet til å vri seg.SÅ sveisa jeg rundt med skikkelig varme, og det ser egentlig veldig bra ut.Har da ikke fått testa manifoilen enda, da den ble feilsveisa og jeg får ikke igjen panseret med turboen på Ahh... Stemmer det my bad.. Men er ikke manifolder på ford i støpgods ? sveiste engang en gammel V6 ford manifold med denne metoden...
xr4ti Posted February 18, 2008 Author Posted February 18, 2008 Garnes: hvilke pinner er det du mener er best til dette da. Betegnelsen og tykkelsen?
Garnes Racing Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 Garnes: hvilke pinner er det du mener er best til dette da. Betegnelsen og tykkelsen?har prøvd de meste av pinner,både støpegods elektroder m.m,de jeg har funnet ut er at mig/mag med 316L tråd holder meget godt.vil ikke anbefale de egentli,men når annen løsning ikke er dær så funker de greit. er de grenrør du mangler flenser til? jeg har liggende flenser til 2.9 å 2.8 i sort stål så jeg fikk laget oppfor noen år siden du kan få mot porto. ring meg så har jeg nok en løsning på problemet dit uannsett va de gjelder. TURBO POWER!!"! GeirRuneGarnes
Count Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 Støpejern inneholder MYE karbon, og er generelt og teoretisk horete å sveise. I praksis går det nok fint an å få til en tilfredstillende sveis på en eksosmanifold. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
rubenl Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 (edited) Støpejern er betegnelse på en gruppe jern-baserte legeringer med karbon og silisium, som størkner i et eutektikum. Karboninnholdet er minimum 2.1% (vektprosent), ettersom jernlegeringer med lavere innhold defineres som karbonstål. Vanlig innhold av legeringselement er 2,1–4% karbon, 1–3% silisium og inntil 0,5–1% av andre element som mangan, kobber, tinn, og så videre, alt etter hvilke egenskaper det skal ha. Jeg synes det gikk veldig fint å sveise på manifoilen, bare du sliper rent og bruker godt med varme Edited February 19, 2008 by rubenl
xr4ti Posted February 20, 2008 Author Posted February 20, 2008 Har i dag snakket med ESAB. De var egentlig ikke så hjelpsomme!Grunnen er slik jeg forsto at dette ikke er noe de legger vekt på(reprasjonssveis) men tipsa meg om at det ligger mange manualer, bla en om reprasjonssveising, på nettsiden dems. Fant denne men får ikke lastet den ned desverre, noe feil med linken.Fikk et navn til en sveiseguru som jeg skal snakke med.Kommer med mer info hvis det er noe som er verdt å legge inn her!Kan jo være at andre har nytte av det også! Link til ESAB
cross-box Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 reptec 7 er en tråd som har beregning på støpjern, selges på div tools (luna) forteninger aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980
xr4ti Posted February 23, 2008 Author Posted February 23, 2008 Med "tråd" så mener du?-tråd som i MIG/Mag! Hva slags dekkgass til denne tråden?
Count Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Du kan bruke Argon på alt. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest btn_racing Posted February 28, 2008 Posted February 28, 2008 Ja det går og sveise det er ikke så vanskelig heler, det er viktig, og punkte litt så det ikke vrir seg, varme er lurt og gjøre, så må du banke på sveisen etter at du sveiset, bør ikke sveise for langt i starten, kain dra lener etter hvert( les manifolden blir varmere),Stå på, det er bare og kutt og sveise Glemte og si at jeg har ett rør tråd 0.8 sveis hjemme uten gass, og på jobb bruer jeg mag med 0.9 tråd.ikke diskutere mere nå ut og sveise.
xr4ti Posted February 28, 2008 Author Posted February 28, 2008 Ja det går og sveise det er ikke så vanskelig heler, det er viktig, og punkte litt så det ikke vrir seg, varme er lurt og gjøre, så må du banke på sveisen etter at du sveiset, bør ikke sveise for langt i starten, kain dra lener etter hvert( les manifolden blir varmere),Stå på, det er bare og kutt og sveise Glemte og si at jeg har ett rør tråd 0.8 sveis hjemme uten gass, og på jobb bruer jeg mag med 0.9 tråd.ikke diskutere mere nå ut og sveise.Hehe. Så sant så sant. Blir ikke gjort noe så lenge jeg sitter her
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now