torpecossie Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 (edited) lurer på om noen har noen erfaring denne, og hvordan den er med tanke på nøyaktighet, og om jeg får til dette.. Edited February 16, 2008 by torpecossie 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
Ruudsengen Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 Nå fikk ikke jeg linken din til å virke,men er 99% sikker på at du mener samme typen som jeg har.Er veldig godt fornøyd med den ihvertfall. Leste en test av bb lamda,der kom denne på en god 2.plass. Kun slått av innovative pga flere logg funksjoner.Mitt tips; Løp å kjøp. http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku Denne her?
torpecossie Posted February 16, 2008 Author Posted February 16, 2008 Nå fikk ikke jeg linken din til å virke,men er 99% sikker på at du mener samme typen som jeg har.Er veldig godt fornøyd med den ihvertfall. Leste en test av bb lamda,der kom denne på en god 2.plass. Kun slått av innovative pga flere logg funksjoner.Mitt tips; Løp å kjøp. http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku Denne her? er den ja.. stemmer:) da blir det en slik en:) føler seg litt tryggere viss man kan følge med på hva som skjer:) er allt med i den pakka??? 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
Ruudsengen Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 Du får med lambda+kabel, det eneste du trenger er ledning til støm/jord. Husker ikke helt om det fulgte med mutter til innsveising av lambdan, da jeg hadde en sveist inn i downpipen fra før.
Escort RST WRC Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 Mye koster denne ferdig inn i Norge da? Er også intressert i å kjøpe den BB-lambda'en Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
torpecossie Posted February 16, 2008 Author Posted February 16, 2008 viss man slipper moms og toll så blir den kosten 1950 med frakt 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
torpecossie Posted February 16, 2008 Author Posted February 16, 2008 skal unne seg litt i ungdommen amma 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
Escort RST WRC Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 Ikke dum pris det nei Men kan man få den uten moms og toll fra det firmaet der da? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
torpecossie Posted February 16, 2008 Author Posted February 16, 2008 mener åshøgda sa det. derfor jeg skal ha:) 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
Slåstad RS Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 (edited) http://www.turbofun.no/product/8768/9449/4.../AEM_UEGO_.html Dette er vel også greit å ha : http://www.turbofun.no/product/8768/9836/4...Knock_Lite.html Edited February 16, 2008 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
spN Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 Dette er vel også greit å ha : http://www.turbofun.no/product/8768/9836/4...Knock_Lite.html Hvor/hvordan skal denne monteres på blokka? Er det en slags lydsensor eller?
Ruudsengen Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 Sto forklart der. Skal enten kobles til eksisterende bankesensor, eller til en som kjøpes separat. Skrus fast på blokka. Så ikke ut som en dum sak det der forresten.
a.cosworth Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Om du kjøper denne BB-lamdaen på ebay vil det bli lettere å unngå moms'en... Gjerne da fra USA (billig $ for tiden - ergo billigere bb-lamda)... -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Escort RST WRC Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Var jo ingen dum pris med 2lapper fra Summit Racing heller da Så sant de er behjelpelige med å slippe toll etc. da Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
viggo Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 har handlet et par ganger med summit racing, og der går allt etter boka = toll og mva. som egO nevnte, ebay er tingen Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
torpecossie Posted February 20, 2008 Author Posted February 20, 2008 har handlet et par ganger med summit racing, og der går allt etter boka = toll og mva. som egO nevnte, ebay er tingen det er kjon.. denne her da??? er den noe og satse på??? http://cgi.ebay.co.uk/Innovate-Motorsport-...1QQcmdZViewItem 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
viggo Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 det er kjon.. denne her da??? er den noe og satse på??? http://cgi.ebay.co.uk/Innovate-Motorsport-...1QQcmdZViewItem innovate skal vel være av beste sort, mener jeg å ha hørt.. Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
Escossie Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 innovate skal vel være av beste sort, mener jeg å ha hørt.. stemmer nok bra det ja
a.cosworth Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 det er kjon.. denne her da??? er den noe og satse på??? http://cgi.ebay.co.uk/Innovate-Motorsport-...1QQcmdZViewItemlest mye bra om disse. Men som sagt, ta en titt i USA, det er billig der pluss det er gode priser på $ nå, ergo - enda billigere! -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Escort RST WRC Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Ikke dyrt med AEM sin BB-lambda på ebay i USA heller Rundt 2000kr utenom moms/toll Så viss man får en fin avtale med firma som selger, er det jo sjefs Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest Ruslebiff Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Hei! Er helt fersk når det gjelder innsprut og ting, men har prøvd å lese en hel del her inne for å prøve å danne meg litt kunnskap. Er det sånn å forstå at med en sånn bb lambda kan justere frem øsnket verdi på ca 12-12,5 ved hjelp av bensintrykk? Eller må man på med co måler i tilegg. Har kjøpt meg en vortebil, og den trur jeg får litt MEGET med bensin. Pluggene soter igjen etter en kort tid. Den fusker og går ikke veldig greit. Er chip (vet ikke hvilken), større turbo med jenspeed grenrør, 3 bar map, rs 500 cooler, portet topp, turbotrykk på ca 1,8. Gått over alle kontakter og greier, men har ikke fått målt på alle følere og givere enda.Trenger litt info om dette her!
Escort RST WRC Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 Står en god del om dette temaet viss du bruker søkefunksjonen, men kan forklare litt om dette vertfall Bredbåndslambda blir brukt for å kunne lese av hvordan blandingen mellom bensin og luft er.Da er en oksygenføler montert på eksosen, og måler mengden uforbrent bensin i eksosen, i forhold til luft.Denne føleren kan gi signal til en måler man har inni bilen, slik at man kan få ut målinger når man kjører.Alle bensinbiler etter ca. 1990 har lambdasensor montert orginalt.Denne gir signal til hjernen, som igjen justerer mengden bensin som blir sendt inn i forbrenningen.Dette kalles closed loop lambda.På Cosworth blir dette brukt på L8 hjernen (Sedan 4x4), P8 (Escort Cosworth) og Escort Cosworth i T25 utgaven.Men er ikke alle L8 som har closed loop lambda.Lambdasensorer som blir brukt til closed loop lambda er smalbånd-lambda.Forskjellen skal jeg skrive mer om senere. Lambda 1, som er utgangspunkt for f.eks. avgass på EU-kontroll (renest blanding) er 14.7 AFR.Altså 14.7 deler luft og 1 del bensin.Men dette er på orginale vanlige biler. Når en motor blir trimmet, må man tilføre mer bensin i forhold til luft.Best blanding når det er snakk om trimming er 12.5 - 12.6 AFR. Men f.eks på min Cosworth, som er trimmet til CA. 400hk, så har vi justert AFR til høy 11, altså litt under 12.Dette er gjort for å være sikker på at den får nok bensin. Dette er på full gass.. Ved normal kjøring varierer AFR fra 12 til 17. Renner du på gir er den enda høyere.Så på større effekt uttak blir gjerne AFR justert rikere enn 12.5 AFR. (Full gass) På f.eks en steg 3 trimmet Cosworth (330hk) er 12.5 AFR et fint utgangspunkt.. Man justerer inn AFR med å justere inn bensintrykk i forhold til turbotrykk.Hvilke dyser man bruker, chip etc. har selvfølgelig mye å si også.Er flere faktorer som spiller inn på AFR, men viss du får justert inn din bil til å ligge på 12.5 AFR på full gass så bør dette gå fint.Men få hjelp til å gjøre dette av noen som kan det, slik at du er sikker på at alt er OK. BB-lambda i forhold til vanlig lambda (smalbånd) er egentlig at BB-lambda er utrolig mye kjappere en vanlig smalbånd-lambda..Dette fordi man er nødt til å få korrekte målinger under kjøring i rett øyeblikk, og det er ikke smalbånd-lambda rask nok til. Denne reagerer mye saktere, slik at man ville fått ut helt feil målingerDenne fungerer fint til avgassmålinger på f.eks eu-kontroll, stille inn avgass på tomgang etc..For da er man ikke avhengig av at den kan reagere raskt ved endret AFR. Med tanke på symptomene som din bil har, så burde du fått noen med erfaring til å sett over den.Kjørt den med bb-lambda, fått sjekket at chip er rett til ditt oppsett, målt følerene etc.Et veldig vanlig problem er at chip er helt feil til oppsett, dyser o.l.Det er utrolig viktig at det blir brukt rett chip. Det finnes utrolig mange dårlige chip'er på markedet.Som man kan risikere at man kjører alt for magert eller for fett med.Er ikke bra å kjøre med for feit blanding heller. Altså med for mye bensin i forhold til luft. ( f.eks lavere enn 11.5 AFR) Da vasker bensinen vekk oljen fra sylinderveggene, og man får mye større slitasje på stempelringer, sylindervegger etc. Dette skjer når man ser tydelig sort røyk fra eksosen når man kjører. Pukkelrygg her på forumet har god erfaring med å lage gode chip'er.Snakker du med han, kan han lage en chip som passer perfekt til ditt oppsett..Men da må han ha all info om hvilke deler som er montert.. Det du bør få tak i, er et manometer som måler bensintrykket ditt.Dette er veldig viktig når du skal justere bensintrykket.Har du ikke oversikt over hvor høyt bensintrykket er, så blir det justering i blinde..Dette kan skaffes hos de fleste tuning-sjapper, TESS eller lignende.. Håper du forstår litt mere etter å ha lest dette verfall, sikkert mange som kan mer enn meg om dette temaet her inne, så dere får skrike ut Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest Ruslebiff Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 Hei igjen! SUVERENT! Tusen takk for masse nyttig info. BTR-manometer er anskaffet, BB-lambda skal bestilles, og først da går det smålig ann å justere litt (basic), for å få bilen til å gå noenlunde reint.(bør jo på rulle for å optimalisere)En god del svart røyk ved kjøring ja. Siemens 620 cc dyser? (selger var usikker om eksakt). Prøve å finne noen tall på de i morgen. Torpecossie: Skal vi bestille sammen? Prøve å få de til å sende til Strømstad, for så og hente de der? Unngå moms og drit tenkte jeg på! Kan hente de jeg, så kan jeg ta med oppover ått deg?
torpecossie Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 hadde vært mulig det. men hakke spenn for øyeblikket.. har handla litt over evne en stund 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now