Jump to content

Recommended Posts

Guest Ruslebiff
Posted

Okå!

Lyt bestille en slik skjønner je!!

Posted
Hei igjen!

SUVERENT! Tusen takk for masse nyttig info. BTR-manometer er anskaffet, BB-lambda skal bestilles, og først da går det smålig ann å justere litt (basic), for å få bilen til å gå noenlunde reint.(bør jo på rulle for å optimalisere)

En god del svart røyk ved kjøring ja. Siemens 620 cc dyser? (selger var usikker om eksakt). Prøve å finne noen tall på de i morgen.

Flott :)

Jepp, har du manometer på bensintrykket og BB-lambda kan du begynne å justere.

Men det jeg først ville gjort, var å finne ut hvilken chip du har, og hvilke dyser du har.

Delenummer står det på dysene, så de er greie å finne ut hvor mye leverer.

Står det ikke noe særlig på chip'en, og viss selger ikke vet hvor den kommer fra;

da hadde jeg fått tak i en skikkelig chip. Fra f.eks Pukkelrygg.

Bør mappes på rulle for å få det optimalt ja, men man kommer langt med bb-lambda og landevei også.

Så sant chip, dyser etc.. passer godt i sammen.

Min ble mappet på landeveien, og ble helt perfekt AFR når vi var ferdige.

Skal bremse til våren og sjekke opp mot AFR-målinger vi gjorde når vi mappet.

Så får vi se da om det er noe mer å hente på justeringer :)

Bør forresten ikke kjøre så alt for mye med for fet blanding heller.

Da dette gir stor slitasje på sylindervegger, stempelringer etc..

Bør få mappet den skikkelig på rulle først. Ta det sammen med en bremsing, så vet du hvor mye den leverer også :)

Koster ikke mange kronene for en bremsing med BB-lambda måling.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her

Guest Ruslebiff
Posted

Hei!

Må nok få sjekket litt grundigere rundt dyser og chip ja, og ikke minst følere og givere rundt om. Tempen på lufta var koblet vekk, setter på den så tåler den ikke gassen no særlig. Måle litt på tpc og map. Går fint på tomgang, men er ikke no spes. glad i gassen!

Blei litt bedre med mindre bt, men nå er det litt lavt tror jeg 2.7 på tomgang.var på 3.5 før.

Nå har jeg ikke kjørt no særlig heller da, så det kan hende den har stått "ihjel" littegrann.

Tenkte å høre med autokvikk ang. bremsing. noen som har no erfaringer å dele? evt. andre å anbefale i Oslo distrikt?

Posted

Vil anbefale å kjøpe alle følerene nye..

Jeg har kjøpt alle følerene nye til min nå.

Utenom map-sensor kom de på rundt 2500kr fra Racefix.no..

Map-sensor ligger på rundt 1000kr-1200kr..

Viss den sliter når du gir gass er det godt mulig at du har problem med følere ja.

Map-sensor er ofte problem ved slik oppførsel, har røket en map-sensor i fjor, og da gikk bilen fint på tomgang, men med en gang jeg gav gass så juksa den ekstremt mye. Enda mer ved belastning, når jeg løste ut og begynte å kjøre. Gikk ikke an å kjøre med den, kom seg ikke på frem.

Siden det er uvisst hvilke dyser du har er det ikke godt å si hvor mye bensintrykk du bør justere ut ifra.

Men Siemensdyser( f.eks. 550cc) har lavere bensintrykk enn f.eks 403 Bosch grå dyser (504cc)..

Og grådyser skal normalt sett ha mindre bensintrykk en grønne dyser.

Jeg kjører tømmer T35 turbo'en min med a/r0.63 eksoshus på rundt 2,1 BAR turbotrykk, men kjører bare med 3,1 BAR grunntrykk på bensin, uten vakuum.

Normalt grunntrykk på 330hk oppsett med grønne dyser er ca 3,5 BAR uten vakuum..

Så det er absolutt ikke noe standardsvar på hvor mye bensintrykk du skal ha.

Men du skal ikke se bort i fra at du begynner å nærme deg ønsket bensintrykk med de dysene du har. Viss det er Siemens på 600+cc som er montert.

Men skal du kjøre bilen hardt i det hele tatt, bør du få den justert med bb-lambda, er ikke lurt å gå ut ifra at AFR er fin selv om bensintrykket er sånn ca. bra..

MEN, du må uansett vite at følerene dine er i orden, og at chip passer til oppsettet ditt (dyser, turbo, komp etc.) før du bør tenke på å bremse/mappe den..

Siden du har vertfall en sensor som er gåen.

Ang. plass å bremse på østlandet får noen andre svare på, da jeg bor på helt andre siden av landet :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her

• 3 weeks later...
Guest Ruslebiff
Posted

Hei!

Jeg har bestilt meg sånn fra det store utland jeg, men bra det er noen som tar på seg massebestillinger ;)

Over til mitt lille problem. Bilen min soter no inni granskauen, byttet til grønne dyser og chip fra mr. pukkelrygg, nye plugger og rotor, byttet map og veivsensor, koblet forbi vanntemp og lufttemp med passe motstander ca 280 Ohm på begge. blir litt bedre med de motstandene på, men ikke mye. har prøvd å koble av tps`n uten merkbar forskjell, soter like ille på alle 4. 3,5 bar BT uten vakum.

Hva kan det komme av?

Huff, begynner å bli litt lei nå gitt :(

Når jeg gir gass så går den rein og greit, men hvis jeg "holder" den på gassen på 1500 F.eks. så begynner den liksom å gå "hardt".

Guest Ruslebiff
Posted

Har sett over det meste tror jeg. Det kan se ut som forrige eier har fjerna alle kontakter på torpedoveggen til fordel for "direkte" koblinger, trur det må være no muffens der. Hvordan vil bilen oppføre seg hvis tenningsmodulen begynner å kødde? noen som har no erfaringer på det?

Posted

Det er er vel ikke bensintrykkregulatoren din som er problemet da? Den kan være "justert ihjæl" slik at membranet henger! Ser jo at du fått justert det ned men hvordan er tykket når du kjører, øker det linjert med ladetrykket? Går ut fra du har orginal regulator.

Guest Ruslebiff
Posted

Har ikke fått testa det, makter ikke å få noe ladetrykk, bare tuller. men BT øker opp til ca 4 når jeg har snaut 0,5 i trykk.

Noen som hadde orket å tatt av kontakta på map`en sin, skrudd på tenning og målt hva som er hva i kontakta. begynner seriøst å lure på den nye map`en min og kobling.