Jump to content

Turbo: GTK 550 vs GT35


Hansi

Recommended Posts

Dette er teori, og ikke praksis....

Talla er ikke noe å bry seg om for de som liker og KJØRE bil...;)

 

Jeg kan love at bilen blir knall og kjøre...;)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest T-KING65

Ja, er det ikke rart hvor lite DOKUMENTASJON og PRAKSIS , som er bak uttalelsene til RS 1000 her .

 

Er det ikke på tide å bygge opp Cossi vraket , som står i hagen RS1000 ?

Så kan du bygge verdens beste "vestlands motor" !!!

 

Du kunne jo lagt ut LANGE utregngier på ALT , og BEVIST det med din egen motor .

Du som er selger for NTS , kunne sikkert fått dem til å sponse hele bilen for deg .

 

Forresten , så ble en Escort bremset til 415hk på navene (Dynapack) , og over 500nm på kun litt over 4000omdr. .

Eieren er MEGET fornøyd i hvert fall .

Og det er vel egentlig det som skjer i PRAKSIS , som teller .

I hvert fall for meg .

For andre er nok "drømmetall " , eller PUB HK , som vi kaller dem her i området , bedre .

DREAMERS er det nok av .

Link to comment
Share on other sites

:lol:

ok motoren min skal ut om ikkje lang tid.den kan stilles som forsøksmaskin.

 

driter egentlig om den raser eller ikkje men vil ha ein garret eller netics turbo som kan sammenliknes med Irx 600.

 

blir mappa med t6 sprut og alle får samme forutsetninger.

 

kan jo bli gøy det

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skjer dette?

Har du T-3 flens, så er det mulig jeg kan stille opp med en gt35 med 1.06 ar eksos.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Som i så mange andre sammenhenger utgjør bokstaven R veldig mye. Det er GT35 R du mener, sant?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja R...

 

http://shop.scanturbo.dk/pi/Garrett_GT3582...hk_1772_23.aspx

 

Grei pris også. Jeg handler her pga. nærhet i forhold til usa, og rekalmasjon.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Den heter GT3582R !

 

Hvis dere vil ha bra spoolup ut av denne turboen , så bør en bruke et SPLITPULS grenrør , og eksoshus .

Dette er jo brukt NETTOPP for å bedre bunndrag .

De fleste har jo allerede splitpuls grenrør , og en får GT3582R med .78ar T3 twindivided splitpuls eksoshuset .

Muligens kan en få den med T4 .84ar eksoshuset også .

 

Splitpuls grenrør med gt3082r med splitpuls .78ar eksoshus .

http://www.raceinfo.no/temp/tn_DSCN2174(1).JPG

 

Mobeck bruker jo ofte slike oppsett , nettopp fordi de gir mye bedre dreiemomentskurver i oppsettene .

 

Lenger nede på siden er bilde av twin inlet splitpuls .78ar turbinhuset :

 

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...2R_714568_2.htm

 

Det er jo en GRUNN til at grenrørene er laget SLIK :

http://www.raceinfo.no/temp/tn_DSCN2218.JPG

 

Det er fordi de skal brukes bed et SLIKT eksoshus :

 

http://www.raceinfo.no/temp/tn_105NIKON-DS...44_DSCN9744.JPG

 

http://www.raceinfo.no/temp/tn_105NIKON-DS...45_DSCN9745.JPG

Edited by T-KING65
Link to comment
Share on other sites

Ja, for med sigel flow turbinhus lader denne sent og tregt. Følger vi ovennente link nr. 2 og leser Garretts egen beskrivelse:" Works well as twins for large V-8 engines" :lol:

 

Big blokk V-8 med 7 000 - 9 000 ccm motor volum og da 3 500 - 4 500 ccm pr. turbo. Skulle bare mangle at det ikke spooler da.

 

Med ca. 2 000 ccm motorvolum, eller da halvparten av det anbefalte blir resultatet heller:" Feel the lack of power." ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mye humbugg her....singel port gt3582R ladder ikke spesielt seint eller tregt i forhold til alle andre turboer som gir 600+ hk. Har testet turbo med og uten divided hus(grenrør) dette gir marginal forskjell.

Ikke noe du merker i stor grad i praksis, har også pratet endel med Martin som har testet dette mye på rallycross biler før als kom på banen...og sier dette har liten innvirkining på en gatebil (om man ikke skal bli europa mester i rallycross el.;))

 

Og 0.78 ar er i høl i hue på en cosworth motor som skal levere rundt 600 hk, har bremse papirer på 0.82 ar og det er turbinhuset super propp på 1.8-1.9(595 hk på 98 okt.) dette huset bygger alt for mye mottrykk, noe som ble helt borte med 1.06 ar, men ikke senere repons i motor...samme ble vel erfart på Henrik sin motor som Raimond bygde.

 

Jeg prøver egentlig og holde munn på forumet her om turbo, for det er så mye tullebukker som utaler seg som er helt på jordet... mye internett surfing og lite prøving og feiling har jeg intrykk av... og det er forståelig, for det er dyrt og teste dette, vi veit alle hva turboene koster... men min fordel er vel at jeg har pratet med og laget/solgt turbo for mange gate og motorsport biler når jeg jobbet på GIK. Og fått tilbake meldinger på dette i senere.

 

Erfaring som teller når det kommer til turbo, ikke flow charts og levrandørens tall (de vil selge et produkt)

Jeg har mange eksempler på turboer som etter papiret ikke skulle fungere på en bestemt type motor, men som i praksis har det blitt knall bra... Jeg var selv skeptisk til 1.06 ar på gt35, men den fungerer på min motor bedre en 0.82 huset. Både respons og effekt messig.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Det har virkelig noe for seg med divided altså? Har ingen bremsepapirer med .78 divided vs .82 vanlig?

 

Det er som så mye annet noe som man må fundere over og finne både fordelene og ulempene ved. Ser på denne så kan du iallefall finne indikasjoner på noe.

 

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merchant...tegory_Code=GRT

 

 

Det som nå er nytt er at SX 700 turboen (61/83 mm kompressor) kan leveres med sigelflow turbinhus, så her slipper man å lure på hvilken størrelse som er rett. Man velger bare turbinhus i forhold til utførelsen på grenrøret/ manifolden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Det er mulig at det er mer kritisk med et veldig bra grenrør , for å virkelig kunne utnytte splitpuls oppsett .

De fleste Cossi grenrør jeg har sett rundt om , er nokså "primitive" , selv om de forsåvidt funker greit nok .

Jeg er også forundret av at Henrik sin fikk så bra resultater med det store turbinhuset .

Men , som en ser , så stemmer ikke alltid teori og praksis .

Veeel...jeg tror nok teori kan komme veldig nær praksis . Det spørs bare hvem som "behandler" teorien .

Problemet er at "teori" og "flotte tall" , kan misbrukes mye .

Jeg vil helst holde meg mest mulig til praksis .

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke forstår teori og hvordan tingene funker så trekker lett feile konklusjoner.

Folk kjemper med å lage grenrør med lange fine bøyer for at eksosen som stempelet presser ut på sin vei oppover, mest mulig uhindret skal treffe turbinen og drive turboen, sant?

 

Problemet med dette er at en turbo som f.eks GT35R har hjul med stor diametrene 82 og 68 mm. På 1,5 BAR ladetrykk roterer disse med ca. 100 000 o/min og en tilhørende periferihastighet på henholdsvis 429 og 356 meter pr. sekund.

 

På 4500 o/min har en Cosworthmotor en stempelhastighet på kun 11,55 m/s, altså bare bageteller i forhold. Eksosen som stemplene presser ut må altså akselereres noe aldeles voldsomt før de kan gjøre noe nyttig arbeid og dette..........

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

So lenge RS 1000 er her innpå, så er det ikkje vits og skrive ein drit det gidder eg ikkje ... er waste off time.. kan ikkje du pelle dra deg ut i den helvetes garasjen din og bygga ein cosworth motor so vi får ein bra motor som vi kan kopiere her.. vi er alle intrisert i 400hk på 4000rpm 0g 700 på 8000rpm. vis oss da og ikkje berre kom med berre teori piss... du e jo einstein på området, vis oss da....... OG 651 er ikkje mobeck profil....

 

 

 

Raimond

Link to comment
Share on other sites

1. kan ikkje du pelle dra deg ut i den helvetes garasjen din og bygga ein cosworth motor

2. vi er alle intrisert i 400hk på 4000rpm 0g 700 på 8000rpm.

3. ikkje berre kom med teori piss...

4. du e jo einstein på området, vis oss da.......

5. OG 651 er ikkje mobeck profil....

Raimond

1. Helt enig i at de var det jeg skulle gjort.

2. Ikke jeg.

3. Hvorfor lar du deg stresse?

4. Absolutt ikke, det eneste jeg egentlig gjør er oversette og formidle det som hvem som helst kan lese seg til hvis de gidder.

5. Takk, det har jeg funnet ut selv og det var også grunnen til at jeg stillte spørsmål om dette. Jeg PÅSTOD ingenting. Spec. er tydeligvis hemmelige, kanskje like greit?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Helt enig i at de var det jeg skulle gjort.

2. Ikke jeg.

3. Hvorfor lar du deg stresse?

4. Absolutt ikke, det eneste jeg egentlig gjør er oversette og formidle det som hvem som helst kan lese seg til hvis de gidder.

5. Takk, det har jeg funnet ut selv og det var også grunnen til at jeg stillte spørsmål om dette. Jeg PÅSTOD ingenting. Spec. er tydeligvis hemmelige, kanskje like greit?

5. ja e kansje da..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Noe mere intresangt å hvite nå da med denne irx600?

 

651 er Piper profil. jenspeed sin.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Noe mere intresangt å hvite nå da med denne irx600?

Kanskje dette:

Eg har IRX600 på min escort. Den ble kjøpt ny og modifisert før eg fikk den av motorbyggeren min. Den har max preppa turbiner og hus. Har ingenting negativt å si om den ennå ihvertfall. Trykket kommer ganske tidlig og 4 svarte spor i asfalten sier meg at det er i det minste noe som funker litt framme der. Skal mappes no til høsten, så det blir spennende å se. Uansett merke på turbo så er det en såpass liten investering i forhold til mye annet så det er jo bare å bytte hvis det går dårlig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dere vet, med TEORETISKE motorbygg så slipper RS 1000 alle de flaue rasene hahah

For det første:

Slike "glupe" og "nyttige" innlegg som dette er nok medvirkende til at stadig flere velger å bruke mail fremfor å bruke åpent forum.

 

For det andre:

Hvis man gjør en motor ferdig teoretisk FØRST, så går det som oftest enklere, greiere, raskere og det blir som oftest også billigere og bedre nå man skal begynne å praktisere. Sjansene for at det raser reduseres også kraftig fordi man tvinges til å tenke gjennom mye først. Alternativet er å montere vilkårlige deler, teste, forkaste, kjøpe mer, teste på nytt, osv. Dyrt og tidkrevende og man går lei og konk og selger.

 

For det tredje:

Det er alltid like greit når de som skryter av hvor voldsomt de praktiser og som klage på alle andre, poster slikt som dette. "alle de flaue rasene". Dette avslører endel om hvilken type erfaring har og hvilken kompetanse kan besitter. Sånn kan det gå når man "er størst i egen garasje". Slik kan vel fort ende med litt plukk, kanskje?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...