WingDude Posted February 14, 2008 Share Posted February 14, 2008 På mitt Esab MIG apparat har jeg fått info om at jeg må bytte slangepakka for å sveise alu, noen som kan bekrefte, eventuelt forklare hvorfor man må det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Secure 18 kan brukes som allround gass til sveising med rørtråd som jeg har hørt, alle typer stål. Står mye fint om de forskjellige gasstypene her bruker ikke gass sammen med rørtråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Secure 18 kan brukes som allround gass til sveising med rørtråd som jeg har hørt, alle typer stål. Står mye fint om de forskjellige gasstypene her Secure 18 er kun til vanlig stålsveising. Både til rørtråd og kompakt tråd.Selv bruker jeg Argon til både rustfritt og aluminium, og Secure 18 til vanlig stål. bruker ikke gass sammen med rørtråd. Jo.. du bruker gass til rørtråd, men du får tråder som ikke er avhengig av aktiv gass. På mitt Esab MIG apparat har jeg fått info om at jeg må bytte slangepakka for å sveise alu, noen som kan bekrefte, eventuelt forklare hvorfor man må det ? Tingen med å sveise alu er at tråden er mer ømtålig for miljøet enn vanlig tråd.Du må skifte matehjul (for å unngå sponing og klemming av tråden) i apparatet, og også helst kontaktrør...og fordelaktig skifte innerliner. Innerliner er ikke noe "must" men kan lette arbeidet.Jeg skifter ikke innerliner selv når jeg sveiser alu med mig apparat. Mange skifter slangepakke fordi de har en pakke som er rigga til alu og en til vanlig, samt at den til alu har da oftere innstillings mulighet på pistolen for strøm/mating. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Kjekt at noen her har peil på dette, da kommer det flere spørsmål Mison 18 er da ikke kurant gass til annet enn std stål, er det slik å forstå ? Hva menes med kontaktrør ? Mitt apparat er på 280 A, hvor tykk alu bør man kunne sveise med dette ? Er det like enkelt som vanlig stål ? Om man har en slik sveisemaske som blender automatisk, trenger man forstatt noe annet for å sveise alu ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Kjekt at noen her har peil på dette, da kommer det flere spørsmål Mison 18 er da ikke kurant gass til annet enn std stål, er det slik å forstå ? Hva menes med kontaktrør ? Mitt apparat er på 280 A, hvor tykk alu bør man kunne sveise med dette ? Er det like enkelt som vanlig stål ? Om man har en slik sveisemaske som blender automatisk, trenger man forstatt noe annet for å sveise alu ? Mison er veldig lite brukt generelt, men jeg mener bestemt det ikke er til vanlig stål, men mer beregna på rustfritt (eller det korrekte ordet: RustTREGT). Jeg bruker selv Secure 18 til stål, som er en veldig god blandgass. Kontaktrør er den "tuppen" helt ytterst på pistolen (under gasshylsa (som jeg forøvrig kaller forhuden)) som er gjenga i en ende, som bare styrer tråden når den blir mata ut.Jeg setter bare ett kontaktrør som er ett hakk større enn tråden på når jeg skifter.Ser slik ut: Men de kommer i ulike utforminger. Dette gir hvertfall ett bilde av hva jeg mener. Når det gjelder strømstyrke duger 280 A til det meste innen hjemme sveis egentligt. Til karosseri plater brukes generelt 150-200 A...men skal du sveise tykkere stål er det bare å fuge det opp og legge flere lag. Eks: Her er det skissa inn en streng, men du fyller bare fuga opp med flere strenger oppå hverandre. Husk at alu trekker seg mye under sveising pga varme, så forspenn gjerne med vinkel motsatt vei før du starter. Alu er noe mer kinkig enn vanlig stål, men ikke problematisk. Du må mate fortere, og det krever litt mer å finne korrekt strømstyrke. Sveise stilling er alt egentlig.Alu gir også ett mye mer intenst lys enn vanlig stål, så du trenger kanskje ett hakk mørkere sveiseglass for å unngå sveiseblink.Fordelaktig er det også å sveise oppå ett bord lagd av alu, fordi dette vil hjelpe til å lede varmen bort i fra arbeids stykket og minke deformasjonen. Viktig: Alu krever dønn ren overflate ved sveising. Puss nøye allt som skal sveises. Da slipper du disse porene. Å vaske overflata med div stoffer som noen velger å gjøre før sveising er unødvendig. Du skulle ikke trenge noe annet når du sveiser alu... annet enn slipeskiver og evt kappeskiver beregna til rett materiale. Samme også med slaggpikke og evt stålbørste. Ikke hakk metaller av forskjellig legering mot hverandre.Når det gjelder selvblendende maske så foretrekker ikke jeg disse selv..dette pga at de ofte er for trege i blendinga, og veldig ofte mye svakere i mørkhets graden enn det innstillinga sier. Mye en smaks sak her, men du kjenner det på øynene og hodet. Gjør det vondt gjør du feil Filtermaske kan også være godt å ha. Alu røyken er ikke akkurat nydelig å puste inn. Husk at du trenger ett annet manometer for bruk av Argon gass ved alu sveising enn du trenger til sveising med blandgass. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 (edited) Mange av de fagutrykkene man ikke kjenner til, ikke rart de ikke skjønner hva jeg mener hos tools når jeg kaller delene for noe helt annet, hehe. Er det slik å forstå at Mison er på vei ut, finner det ikke på den linken over her ? Men den skal funke på rustfritt ? Synes den funker veldig bra på std stål i hvertfall.Ville aller helst hatt en gass både for vanlig stål, rustfritt og alu, men det går da altså ikke Kjøpte denne hos Biltema her om dagen, http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=125380 , noen som har testet den ? Har forøvig brukt apparatet mitt til endel karosseri-sveising, funker veldig fint til det. Edited February 15, 2008 by WingDude Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 vis mison 18 ikke kan brukes til stål? hvorfor bruker skolen og vi på jobben denne på stål da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 har mine tvil at mison 18 er til rustfritt. uansett hvor jeg har vært hend i østfold. så har dem folka i tess og andre verktøy/sveise butikker sagt at jeg skal bruke mison 18 til vanlig bløtt stål. og mison 18 er helt vanlig å bruke her. er det ingen som jobber på tess som kan si det med helt 100% sikkert hva mison 18 er til? når det gjelder alu sveising så skal du bruke en rustfri stålbørste før sveising. for å fjerne oxygen belegg som er oppå alu-biten. det bør man gjøre på nytt hvis det går over et par timer til man begynner å sveise. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 (edited) Alu krever dønn ren overflate ved sveising. Puss nøye allt som skal sveises. Da slipper du disse porene. Å vaske overflata med div stoffer som noen velger å gjøre før sveising er unødvendig. Du skulle ikke trenge noe annet når du sveiser alu... annet enn slipeskiver og evt kappeskiver beregna til rett materiale. Samme også med slaggpikke og evt stålbørste. Ikke hakk metaller av forskjellig legering mot hverandre.Når det gjelder selvblendende maske så foretrekker ikke jeg disse selv..dette pga at de ofte er for trege i blendinga, og veldig ofte mye svakere i mørkhets graden enn det innstillinga sier. Mye en smaks sak her, men du kjenner det på øynene og hodet. Gjør det vondt gjør du feil Filtermaske kan også være godt å ha. Alu røyken er ikke akkurat nydelig å puste inn. . kan du legge frem noe bevis eller fakta om det? når du tenker rørtråd så tenker du på flusetråd ikke sant? grunnen til at alu krever ren overflate er at alu har et "skall" som tåler mye mer varme enn selve materialet. så når du står å sliter med å få sikkelig "smeltebad" så kommer du plutselig i gjennom og brenne hull på grunn av selve materialet tåler så lite varme i forhold. Edited February 15, 2008 by Ford-rs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 kan du legge frem noe bevis eller fakta om det? når du tenker rørtråd så tenker du på flusetråd ikke sant? grunnen til at alu krever ren overflate er at alu har et "skall" som tåler mye mer varme enn selve materialet. så når du står å sliter med å få sikkelig "smeltebad" så kommer du plutselig i gjennom og brenne hull på grunn av selve materialet tåler så lite varme i forhold. I tillegg så er aluminium veldig ømfintlig for urenheter. Dette "skallet" du mener er bare en del av oksiderings prosessen til aluminium. Dets naturlige måte å reagere på omgivelsene.Du kan fint brenne gjennom dette, men det vanskeliggjør sveisinga, spesielt om du ikke har gjort det så mye før. Men bevis eller fakta på hva mener du? Forøvrig, ang mison er jeg usikker (mer nå enn tidligere, hehe), men mer sånn "tror jeg er ganske sikker på at det kanskje kan stemme" greier . Vet gassen mison 2 og ett par til er til rustfritt.. Og jeg har ikke vært borti mig eller rørtråd sveising med mison selv på noen av verfta jeg har jobba på, og det er en del rundt i Norge etterhvert.Jeg har hørt snakk om det.. men de aller fleste bruker secure blandinger. Hva mener du/dere med bløtt stål egentlig? St32 stålblandinger og lignende som på båt eller mer St52 type, eller Hardox plater også videre? Har du secure 18 og Argon har du dekka alle behov hvertfall, i alle ståltyper. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 vanlig bløtt stål=svart stål skjønte du ooe mere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 vanlig bløtt stål=svart stål skjønte du ooe mere? Nja... vag beskrivelse, hehe. I svart stål har du ca uendelig med herde kvaliteter og støpe utførelse, og alle er vidt forskjellige. Og den ene egner seg ikke i det hele tatt hvor den neste gjør sin beste nytte.Så...bløtt stål er vel knapt en beskrivelse da Ikke alt svart stål er "bløtt" liksom. Er vel kun kopper og bly og lignende som er det -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 (edited) Men bevis eller fakta på hva mener du? . på at det brukes gass ved sveising med rørtråd. Edited February 15, 2008 by Ford-rs Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Ford-rs: vært fint om du kunne redigert postene dine der du quoter/siterer en annen post, greier ikke helt henge med hva dere snakker om når du siterer hele posten, det gjøres enkelt ved bare å la den teksten du siterer stå, og slette det andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Nei nei! MAG=Metall Aktiv Gas F.ks Mison 18 - blandgass, co2 gjør argonen aktiv - svart stål MIG=Metall Inert Gas - inaktiv gass, rein argon - rustfritt stål og aluminium Slåstad RS: Helt riktig, da sveiser de gjerne alu og rustfritt stål. Nevner de MAG, bruker de blandgas(CO2 og Argon) på svart stål. Det var godt å få ut.. Riktig.Meget dårlig skrevet i fra min side.Mag = aktiv gassMig = inaktiv gass Poenget jeg prøvde å få fram på en keitete måte er at "alle" kaller denne typen sveiseapparat ( Trådmater )for Mig , selv om de aller fleste bruker det som Mag. Noen av dere som har prøvd helium? Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Riktig.Meget dårlig skrevet i fra min side.Mag = aktiv gassMig = inaktiv gass Poenget jeg prøvde å få fram på en keitete måte er at "alle" kaller denne typen sveiseapparat ( Trådmater )for Mig , selv om de aller fleste bruker det som Mag. Noen av dere som har prøvd helium? Går ut ifra at de kaller det for mig fordi Apparatene heter MIG i alle katalogene Og MAG vil ikke si uten gass. Det forklarer bare gassens innvirkning på sveisen.Eneste "uten gass" metoden her vil vel være pulver.... som er noe sølete gris. Rårtrådsveising går som kompakt tråd, med Secure 18. Helium er for dyrt å bruke, og egenskapene, spesielt ved TIG sveising er dårligere enn Argon.Helium har høyere varme overføring enn argon, noe som utgir problemer i lysbuen, og du kan ha mer vanskeligheter med gjennombrenning, spesielt i rør med innvendige krav.Helium er også så lett at du trenger dobbelt så mye volum for å kompensere for det Argon gir. Dessuten inneholder lysbuen i Argon mer energi/effekt. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cossy88 Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 (edited) Helium blir brukt ved blant annet kobber sveising Edited February 15, 2008 by cossy88 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 15, 2008 Share Posted February 15, 2008 Helium blir brukt ved blant annet kobber sveising Stemmer det. Flere edle metaller. Som Argon. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted February 16, 2008 Author Share Posted February 16, 2008 jada, kjøpte argon og alu plate i dag, fikk ikke dette til å smelte sammen.. prøvde meg forskjellig varme og gass mengde.. tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 Combatkit: Har du vekselstrøm på apparatet ditt? Når det gjelder gasstyper og navn, noe som jeg ikke er helt oppdatert på selv, så er det greit å se hva det står på flaska.argon og co2 - svart stålkun argon - rustfritt og aluminium Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 jada, kjøpte argon og alu plate i dag, fikk ikke dette til å smelte sammen.. prøvde meg forskjellig varme og gass mengde.. tips? Hva innstillinger kjørte du? Strømstyrke/gassmengde?Hvor tykk plate, og brukte du den tråden som nevnt tidligere?Mulighet til å ta bilde av forsøket så det går an å se for seg hva som ikke har gått? Forøvrig SierraCL, det er tig du kjører vekselstrøm ved sveising i alu. Ikke mig/mag. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 RoyK: Hehe, har ergra meg litt på den "krangelen" her, så jeg tok en prat med en sveiseingeniør på jobben.Det som kom fram da, var at en trådmater med dc gikk til nødbruk på alu, men det som er mest egna er tyngre industriapparater med mulighet for å slå over til ac, på alu. Så jeg gir meg ikke helt enda, hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 RoyK: Hehe, har ergra meg litt på den "krangelen" her, så jeg tok en prat med en sveiseingeniør på jobben.Det som kom fram da, var at en trådmater med dc gikk til nødbruk på alu, men det som er mest egna er tyngre industriapparater med mulighet for å slå over til ac, på alu. Så jeg gir meg ikke helt enda, hehe Vel, jeg jobber med det, og har gjort det stort sett siden -96. Sveiser alu på ukentlig basis, da jeg jobber i mekanisk verksted. Har 3 stk migatronic apparater, 2 esab, 2 kemppi, 1 lorch, 1 fronius, som alle er trådmatere og har vært borti hauger av andre merker også.Alle apparatene er fra 300A og opp, og jeg bruker samme apparatene til alle metaller, ved å bare skifte tråd, flaske, matehjul og manometer.Har ikke opplevd å fått reklamasjon på noe alu sveising enda, og heller aldri hatt problemer med utførelse. I det tilfellet med Combatkit så tror jeg det skyldes gassmengde, eller strømstyrke. Feil manometer? Gåent manometer? Tett innerliner?Uten gass vil det bare pludre seg. btw...har noen av nevnte apparater for salg om dagen -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 Hehe, greit, jeg gidder ikke mase mer om det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 Går ut ifra at de kaller det for mig fordi Apparatene heter MIG i alle katalogene Og MAG vil ikke si uten gass. Det forklarer bare gassens innvirkning på sveisen.Eneste "uten gass" metoden her vil vel være pulver.... som er noe sølete gris. Rårtrådsveising går som kompakt tråd, med Secure 18. Helium er for dyrt å bruke, og egenskapene, spesielt ved TIG sveising er dårligere enn Argon.Helium har høyere varme overføring enn argon, noe som utgir problemer i lysbuen, og du kan ha mer vanskeligheter med gjennombrenning, spesielt i rør med innvendige krav.Helium er også så lett at du trenger dobbelt så mye volum for å kompensere for det Argon gir. Dessuten inneholder lysbuen i Argon mer energi/effekt. Riktig. Derfor ved sveising av veldig tynne plater skal helium kunne gi en betydelig fordel. Har ikke prøvd dette selv , derfor jeg spurte. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now