Jump to content

olje kjøler sandwich


torpecossie

Recommended Posts

jeg kjøpte meg en slik en uten termostat.. men skulle jeg hatt med termostat?? og hvorfor?? har bare 12 rader kjøler.. burde jeg ha større??

intr i svar:)

 

bilen skal ikke vinterkjøres:)

Edited by torpecossie

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte meg en slik en uten termostat.. men skulle jeg hatt med termostat?? og hvorfor?? har bare 12 rader kjøler.. burde jeg ha større??

intr i svar:)

Kommer vel ann på hvor mye du har trimmet og om du kjører mye på bane.

Får nesten ikke kjøla nok midt på sommeren , på bane f.eks.

Jeg har en 19 raders,og har fjernet termos. i min. Går helt fint.

Edited by Homemade
Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Vet ikke hva det Modine greiene er, men den jeg har kjøpt har en forlengelse av den originale "bolten" som du skrur filteret innpå.

Har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å montere den, og jeg ble fortalt at jeg måtte kjøpe den, ellers fikk jeg ikke festet filteret. Men den bygger jo bare noen cm mer enn origianlt, så ser ikke noe problem med å montere den :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

modineenheten er den orginale vann-til-olje kjøleren. Den skal eg beholde. Fikk også med en forlengelse til å feste sandwichen med og utpå der filteret, hadde ikkje nubbesjangs å få på filteret etterpå da det tok borti motorlabben.

Har du bilder av din installasjon? det hadde eg satt pris på :-)

Link to comment
Share on other sites

Motoren min står dessverre i molekyler enda, så har ikke montert noe enda :) Men vet den passer siden den som sagt bare "forlenger" den bolten som allerede er der med noen cm. Så det skal nok gå helt fint :) Har en kompis som hadde en Escort med akkurat samme greiene, og der var det heller ikke noen problemer. Montert den feil du.. hehe ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Tror nok også det er greit og beholde den orginale kjøleren i tillegg, i følge Mike Rainbird tilsvarer den en 16 raders kjøler mener jeg han skrev ett eller annet sted...

 

njaaa tviler på at vann på 90 grader klarer å kjøle ned olje like godt som en luft kjøler?

 

men den originale kjøleren gjør at olja blir fortere varm etter du har startet bilen da, men uvisst hvor mye dette har å si..

uansett slipper man litt styr med slanger om man beholder den..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

njaaa tviler på at vann på 90 grader klarer å kjøle ned olje like godt som en luft kjøler?

 

men den originale kjøleren gjør at olja blir fortere varm etter du har startet bilen da, men uvisst hvor mye dette har å si..

uansett slipper man litt styr med slanger om man beholder den..

Det kommer vel sikkert litt an på hvor denne oljekjøleren blir plassert også ja...

Link to comment
Share on other sites

Mike Rainbird sa at den tilsvarte 13 til meg, så dersom du dar den bort å setter på en 16 rader oljekjøler har du "tjent" 3 rader med ekstra oljekjøling :-)

 

og hvis rainbird sier at du bør hive på sukker på tanken for ekstra hp så gjør du det å?

 

ser du ikke logikken i at dette ikke kan stemme?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Nei, overhode ikkje.. Vann har litt mer "moment" som kjølemedium enn luft har så om vannet er litt varmt er ikkje så farlig. Samme varme vannet gjør jo en utmerket jobb med å kjøle resten av motoren din også. Fortsetter med sukker på tanken eg ja :-) Ikke rart at dere ikke har hatt problemer med sanwichen dersom dere har "nedgradert" orginalutsyret :-)

Link to comment
Share on other sites

Mike Rainbird sa at den tilsvarte 13 til meg, så dersom du dar den bort å setter på en 16 rader oljekjøler har du "tjent" 3 rader med ekstra oljekjøling :-)

Mulig det var 13, i såfall så husker jeg feil :blush:

 

Som regel så bør man vel ta mye av det man leser rundt om på nettet med en klype salt, men Mike Rainbird er ganske velkjent og beryktet for og være en seriøs type med mange års erfaring som jeg hvertfall har god erfaring med. Snakket litt med han på Rudskogen i fjor sommer. Derfor stoler jeg på det han forteller, om andre gjør eller ikke gjør det er ikke opp til meg og bestemme.

Link to comment
Share on other sites

Nei, overhode ikkje.. Vann har litt mer "moment" som kjølemedium enn luft har så om vannet er litt varmt er ikkje så farlig. Samme varme vannet gjør jo en utmerket jobb med å kjøle resten av motoren din også. Fortsetter med sukker på tanken eg ja :-) Ikke rart at dere ikke har hatt problemer med sanwichen dersom dere har "nedgradert" orginalutsyret :-)

 

skal ikke krangle for mye på dette men att ett "medium" på 90grader klarer å kjøle likegodt som en luftkjøler med 15-20graders luftstrøm synes jeg er rart.

men jeg vet at wrc escortene gikk fra å bruke luft kjølere til vannkjølere til servo/diff/kasse men disse er jo uansett litt annerledes enn "den lille" sandwichen..

 

ingen her inne som har noen konkrete opplevelser med dette da? må da være mange som har bytta vannsandwichen med ett register..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at det er litt teit å ta bort en velfungerende orginal sak, for så å montere en luftkjølt så lenge en ikkje kjenner til effekten av denne. Derfor ønsker eg å oppgradere den orginale kjølinga med en luft til vann kjøler i tillegg til den orginale.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...