torpecossie Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 (edited) jeg kjøpte meg en slik en uten termostat.. men skulle jeg hatt med termostat?? og hvorfor?? har bare 12 rader kjøler.. burde jeg ha større??intr i svar:) bilen skal ikke vinterkjøres:) Edited February 8, 2008 by torpecossie 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Homemade Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 (edited) jeg kjøpte meg en slik en uten termostat.. men skulle jeg hatt med termostat?? og hvorfor?? har bare 12 rader kjøler.. burde jeg ha større??intr i svar:)Kommer vel ann på hvor mye du har trimmet og om du kjører mye på bane.Får nesten ikke kjøla nok midt på sommeren , på bane f.eks.Jeg har en 19 raders,og har fjernet termos. i min. Går helt fint. Edited February 8, 2008 by Homemade Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Står litt om dette her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=36453 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 bruker dere den orginale Modine enheten i tilegg til oljekjølerene? hvordan får dere da plass til filteret etterpå? Jeg måtte få lagt ny motorlabb for å få plass til den orginale kjøleren, sanwichen og filteret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Fikk du problemer med plassen til oljefilteret etter du monterte sandwich platen..? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 jepp, det orginale filteret krasjet i motorlabben siden det kom så langt ut i fra blokka med både Modine-enhet og sandwich. har dere andre fått dette på plass uten mods? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Hehe.. Vet ikke hva det Modine greiene er, men den jeg har kjøpt har en forlengelse av den originale "bolten" som du skrur filteret innpå. Har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å montere den, og jeg ble fortalt at jeg måtte kjøpe den, ellers fikk jeg ikke festet filteret. Men den bygger jo bare noen cm mer enn origianlt, så ser ikke noe problem med å montere den 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 modineenheten er den orginale vann-til-olje kjøleren. Den skal eg beholde. Fikk også med en forlengelse til å feste sandwichen med og utpå der filteret, hadde ikkje nubbesjangs å få på filteret etterpå da det tok borti motorlabben.Har du bilder av din installasjon? det hadde eg satt pris på :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Motoren min står dessverre i molekyler enda, så har ikke montert noe enda Men vet den passer siden den som sagt bare "forlenger" den bolten som allerede er der med noen cm. Så det skal nok gå helt fint Har en kompis som hadde en Escort med akkurat samme greiene, og der var det heller ikke noen problemer. Montert den feil du.. hehe 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 næh, har nok neppe montert feil, men har du en 4x4 er nok saken en annen enn på 2wd :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Tror nok også det er greit og beholde den orginale kjøleren i tillegg, i følge Mike Rainbird tilsvarer den en 16 raders kjøler mener jeg han skrev ett eller annet sted... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Tror nok også det er greit og beholde den orginale kjøleren i tillegg, i følge Mike Rainbird tilsvarer den en 16 raders kjøler mener jeg han skrev ett eller annet sted... njaaa tviler på at vann på 90 grader klarer å kjøle ned olje like godt som en luft kjøler? men den originale kjøleren gjør at olja blir fortere varm etter du har startet bilen da, men uvisst hvor mye dette har å si..uansett slipper man litt styr med slanger om man beholder den.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 njaaa tviler på at vann på 90 grader klarer å kjøle ned olje like godt som en luft kjøler? men den originale kjøleren gjør at olja blir fortere varm etter du har startet bilen da, men uvisst hvor mye dette har å si..uansett slipper man litt styr med slanger om man beholder den..Det kommer vel sikkert litt an på hvor denne oljekjøleren blir plassert også ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Mike Rainbird sa at den tilsvarte 13 til meg, så dersom du dar den bort å setter på en 16 rader oljekjøler har du "tjent" 3 rader med ekstra oljekjøling :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
torpecossie Posted February 9, 2008 Author Share Posted February 9, 2008 skjønner ikke åssen varmt vann kan kjøle. men men..har nå ikke den orginale lenger jeg da.. men angående det med termostat??? 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Har vært diskusjon før angående den termostaten. Bla litt lengre opp på siden og les i linken jeg har lagt ut der. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Mike Rainbird sa at den tilsvarte 13 til meg, så dersom du dar den bort å setter på en 16 rader oljekjøler har du "tjent" 3 rader med ekstra oljekjøling :-) og hvis rainbird sier at du bør hive på sukker på tanken for ekstra hp så gjør du det å? ser du ikke logikken i at dette ikke kan stemme? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Nei, overhode ikkje.. Vann har litt mer "moment" som kjølemedium enn luft har så om vannet er litt varmt er ikkje så farlig. Samme varme vannet gjør jo en utmerket jobb med å kjøle resten av motoren din også. Fortsetter med sukker på tanken eg ja :-) Ikke rart at dere ikke har hatt problemer med sanwichen dersom dere har "nedgradert" orginalutsyret :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Mike Rainbird sa at den tilsvarte 13 til meg, så dersom du dar den bort å setter på en 16 rader oljekjøler har du "tjent" 3 rader med ekstra oljekjøling :-)Mulig det var 13, i såfall så husker jeg feil Som regel så bør man vel ta mye av det man leser rundt om på nettet med en klype salt, men Mike Rainbird er ganske velkjent og beryktet for og være en seriøs type med mange års erfaring som jeg hvertfall har god erfaring med. Snakket litt med han på Rudskogen i fjor sommer. Derfor stoler jeg på det han forteller, om andre gjør eller ikke gjør det er ikke opp til meg og bestemme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
torpecossie Posted February 10, 2008 Author Share Posted February 10, 2008 så viss den orginale kjøler som en 13 rader. så kan vel jeg kjøre uten termostat da, med luftkjølt 13 rader.. 99 Passat Tdi92 Pajero på 35"86 Vingebil11 Focus73 Taunus 2dr84 Superfin dame04 Julie70 Ford 300007 Arctic cat F1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Nei, overhode ikkje.. Vann har litt mer "moment" som kjølemedium enn luft har så om vannet er litt varmt er ikkje så farlig. Samme varme vannet gjør jo en utmerket jobb med å kjøle resten av motoren din også. Fortsetter med sukker på tanken eg ja :-) Ikke rart at dere ikke har hatt problemer med sanwichen dersom dere har "nedgradert" orginalutsyret :-) skal ikke krangle for mye på dette men att ett "medium" på 90grader klarer å kjøle likegodt som en luftkjøler med 15-20graders luftstrøm synes jeg er rart.men jeg vet at wrc escortene gikk fra å bruke luft kjølere til vannkjølere til servo/diff/kasse men disse er jo uansett litt annerledes enn "den lille" sandwichen.. ingen her inne som har noen konkrete opplevelser med dette da? må da være mange som har bytta vannsandwichen med ett register.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Poenget mitt er at det er litt teit å ta bort en velfungerende orginal sak, for så å montere en luftkjølt så lenge en ikkje kjenner til effekten av denne. Derfor ønsker eg å oppgradere den orginale kjølinga med en luft til vann kjøler i tillegg til den orginale. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossie Nisse Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Her er noen grafer med virkningsgrad på vannkjølte oljekølere. http://www.thinkauto.com/lamgraphs.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now