b1rken Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 (edited) Ok, har nå funnet ut hvordan anlegget mitt er koblet opp, men jeg tror han som har satt det opp ikke helt har gjort det optimalt.Hvis dere ser det som begynner med orange skrift så står den "tideligere" tråden med blandt annet hvilke komponenter jeg har. Inntil tidligere idag så var subben (to spolet, 4 oh på hver spole) koblet til forsterkeren (2 kanals) slik at det gikk en spole til hver kanal. Ut ifra manualen til forsterkeren så sier den at 4 ohm load per channel gir 112.5w x 2. Ble fortalt av en kamerat at jeg skulle paralellkoble de to spolene, og koble dem på en kanal, slik at jeg skulle få 2 ohm per channel som gir 225w x 2. Jeg følte dem spilte litt høyere, hvertfall anderldes.Men hvis jeg tenker rett nå, så får dem jo akuratt like mye effekt som før? før så var det 4ohm per kanal, som gir 112.5w x2 = 225w tilsammens fra begge spolene. Nå som spolene er paralellkoblet får jeg 225w x 2, men siden den bare er koblet på en kanal så får jeg jo bare 1x 250w. Jeg føler ikke at subben spiller skikkelig. Den lever ikke opp til navnet sitt (punch), og jeg føler den henger litt etter musikk av og til. Og fortsatt når jeg stiller det over ett visst volume så blir det lavere/"ikke skikkelig bass". Kan dette være fordi den bare får havparten av den effekten (rms) som subben er laget for? For en god stund siden kjøpte jeg bil med anlegg. Forsterker: Rockford Fosgate Power 450S, 2 kanals forsterkerKondensator: Rockford Fosgate CPCD10, 1 Farad12" bass element: Rockford Fosgate Punch HX2 RFD2212 Spiller: Pioneer DEH-P90DAB inkl DAB antenneFrontsett: Infinity Reference 5000cs, mellomtone og diskant Det sto i bilen da jeg kjøpte den. Koblet opp, og lagt til flott i bagasjerommet med så og si alle ledninger skjult. Jeg har ingen peiling på bil, men jeg følte ikke subben spilte så godt som den skulle, ettersom min 50w hjemmekino sub spiller bedre og høyere til tider. Basskassen min er lukket, mens hjemmekino subben min er portet hvis det har noe å si. Så jeg skrudde opp dekslene på forsterkeren, og skiftet på crossover knotten til All Pass Crossover. Da ble det litt bedre. Men det var da jeg så hvordan han hadde koblet det opp, og forstod ingenting.Det gjekk en monster kabel inn på input, som går ut fra cd spilleren i bilen. Og så gikk det 2 tynne ledninger på hver side av forsterkeren (L/R). Jeg vet at det står to delefilter i bilen, men er subben også koblet inn der? Eneste ledningene som gikk fra cdspilleren va de to monsterkablene som gikk til input på forsterkeren. Og de sto på Front Output bak i cdspilleren. Bak cd spilleren så er det også to plugger for subwoofer, og to plugger for Rear Output. Grunnen til at jeg spør dere først er fordi jeg ikke har peiling på anlegg, og han jeg kjøpte bilen av har gjort en kjempejobb med å strekke kabler og lage til bass kassen, så jeg vil helst prøve å få et inblikk i hvordan han har gjort det før jeg til nød må rive det opp for å se på det selv.Og ville det vært mulig for meg å koble komponentsette direkte på cdspilleren, og så koble bare subben på forsterkeren brokoblet, slik at jeg får brukt 450w av subben (forsterkeren leverer 450w rms om jeg brokobler) Edited February 8, 2008 by b1rken
Even Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Det er stor forskjell på lukket kasse og portet kasse. Ville kjøpt meg ei monoblokk til subben, og brukt den forsterkeren til frontsettet jeg.Den forsterkern du har der er forliten, viss jeg husker rett er HX2'n rated til 500watt rms og 1000watt peak.Hadde samme i en sierra jeg hadde før, med ei kenwood monoblokk @ 1200watt spilte så det gjorde vondt å sitte inni. Subwoofer utganger på spillere har som regel delefilter som du kan justere i spiller menyen.Dette har du også på forsterkeren din. Sett på lowpass @ 300hz eller noe i den dur. prøv deg sakte og rolig fram. Du kommer til å ødelegge basseren din viss du prøver å presse den med den forsterkeren, spessielt viss den ikke er brokoblet.
Guest Ford For Life Posted February 9, 2008 Posted February 9, 2008 får å få effekt ut av en 2spolet subber gjør følgende: først koble minus og pluss omvent på forsterkeren på den ene spolen og rett på den andre spolen så tar du der etter og kobler pluss/pluss ledningene på pluss og minus/minus isammen på minus og kjører de på samme kannal.har selv gjort dette og med de rett innstillingene på forsterkeren VIL du kjenne stor forskjel. LYKKE TIL
b1rken Posted February 9, 2008 Author Posted February 9, 2008 Beklager ford for life, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod hva du mener. Mener du at jeg skal paralellkoble spolene. Slik at jeg står igjen med + og - som to ledninger, fra begge spolene? Og så kobler jeg dette til en kanal. Bare at jeg kobler + på - (på forsterkeren), og - på + (på forsterkeren) ?
Guest Ford For Life Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 nei du ser du har et sett pluss å minus på hver side.du må kobl dem omvent fra hverandre
Recommended Posts