Jump to content

Kutting ved pådrag.


Guest Mondeoen

Recommended Posts

Guest Mondeoen

Heisan.

Har skaffet meg en mondeo 2,0 96 modell.

Nå er den begynt å kutte når jeg gir full gass under belastning, ellers går den fint.

Den starter helt greit å kan ruse den opp, men må kunn ha litt pådrag under belastning for at den skal øke og da funker det helt greit.

Noen som vet hva det kan vere? Er helt ukjent med mondeo.

Edited by Mondeoen
Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Har skaffet meg en mondeo 2,0 96 modell.

Nå er den begynt å kutte når jeg gir full gass under belastning, ellers går den fint.

Den starter helt greit å kan ruse den opp, men må kunn ha litt pådrag under belastning for at den skal øke og da funker det helt greit.

Noen som vet hva det kan vere? Er helt ukjent med mondeo.

Hadde en Taunus 2,3 engang som var sånn , og det var pluggledningene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

Hadde en lengere tur i dag. nå begynte den igjen. fikk ikke turtall på motoren.

Stoppa bilen å starta igjen allt ok.

Kan det være bensinpumpa eller noe lignende? noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

bytt plugger, og plugg ledninger, og prøv da. tviler sterkt på at det kan være bensin pumpa de. men høres det ut som den ikke "henger" med, at det virker som den bare går på 2-3?

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04
bytt plugger, og plugg ledninger, og prøv da. tviler sterkt på at det kan være bensin pumpa de. men høres det ut som den ikke "henger" med, at det virker som den bare går på 2-3?

 

Kan være lamda eller egr ventil også.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

var så merkelig at da jeg rett å slett kvelte "flaut" den å starta på nytt mens den harka så funka den fint etterpå.

Hva mener du med lambda og egr? er ikke helt inne på det. har kjørt mest diesel hihi.

Ja virker som at den kutter noen av sylindrene. at kunn 1 el 2 funker. men samtidig som dette holder på så kan jeg ruse den opp helt problemfritt når den ikke er i gir.

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04
var så merkelig at da jeg rett å slett kvelte "flaut" den å starta på nytt mens den harka så funka den fint etterpå.

Hva mener du med lambda og egr? er ikke helt inne på det. har kjørt mest diesel hihi.

Ja virker som at den kutter noen av sylindrene. at kunn 1 el 2 funker. men samtidig som dette holder på så kan jeg ruse den opp helt problemfritt når den ikke er i gir.

Mener det ligger en link hær inne som viser hvordan du enkelt kan koble ut EGR ventilen, prøv det først.

Kan også være lamda eller luftmasse måler men det må du eventuelt få målt på verksted.

Link to comment
Share on other sites

Start med pluggledningene og pluggene! Det er den vanligste feilen på disse motorene. Du får billige pluggledninger på Biltema til helt OK kvalitet.

Etterpå kan du forske videre, og evt. få lest ut feilkodene fra styringsboksen på et verksted for å se hva som er feil. Dette er veldig greit, så vet du hvor du skal begynne. På MK1 kan du også kjøpe en 150kr,- boks på ebay og lese ut feilkodene selv. Jeg har en og det funker bra. MEN, hvis pluggledningene er dårlige får du bare tilfeldige feilkoder. Dette har jeg, og sikkert mange andre mondeoeiere prøvd.

Ellers ville jeg ha mistenkt luftmassemåler, kamvinkelsensor, veivsensor eller spjeldsensor. Hvis det ikke hjelper å bytte plugger bør du begynne med å prøve å få lånt deg en annen LMM å teste. Kam og veivsensor er billig, og greit å ha i reserve.

Det koster deg svært lite å plugge EGR ventilen(en kappet 5mm skrue), men jeg tviler på at det har noen med dette å gjøre.

 

Edit: for de andre som måtte lure, her er en link til feilkodeleseren for MK1:

http://www.diytools.co.uk/diy/Main/ShopPro...ProductID=30074

Denne selges også mange andre steder. Vikrer fint når du lærer deg å lese blinkingen. Kan også kjøre en del selvtester på bilen.

 

Her står det blandt annet hvordan du kan lage en selv. Denne siden er obligatorisk for alle med gammel mondis:

http://www.btinternet.com/~madmole/

 

Lykke til!

Edited by HansV
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde problemer med nykking og problemer ved aks og på lave turtall på min Focus. Det viste seg å være lekkase i toppdekselpakningen slik at pluggene fikk olje på seg. Fikset det, og da gikk bilen som den skulle igjen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg også prøvd, men hadde ikke så mye olje at de hadde noe å si for motorgangen.

Bare napp ut plugghettene og skjekk om de er våte. Det er enkelt å bytte toppdekselpakningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest bsludvig

Kan også være en feilkode i motorstyringsenheten. hadde noe lignende symptomer på min.

tok da bare ut sikringen til styringsenheten slik at den ble nullstillet og alle feilkodene slettet. gikk som en klokke etterpå.

Sikringen ligger i boksen i motor-rommet. det er en lilla 3amp sikring. er bare en slik der.

Etter at du har gjort det må du kjøre en tur for å "lære" opp motorstyringsenheten igjen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

nå er plugger skiftet, pluggledninger, luftfilter, bensinfilter + div. men feilen er der enda.

Kommer etter at motoren har blitt varm å hvert varm i ca 10-15 min.

Kan slå av motoren under fart å starte igjen å da fungerer den ei stund. pussig.

får ikke turtall under kjøring. holder jeg full gass stopper motoren, kan fint bakke meg avgårde.

Men det har hendt den har stoppet under bakking bare plutselig. fra normal fin gange til bomm stopp.

Men ellers så starter den fint når dette holder på å går pent å kan ruses opp problemfritt.

Pluggene jeg tok av var helt fin, ingen tegn til olje.

Skal undersøke dette med kodeleser. er litt kinky da jeg bor et stykke unna et ford verksted nermeste reine ford verksted er ca 40-50 mil unna.

skal prøve med den sikringa å.

En ting til. da jeg henta bilen var den hoppet over på registeret, har skifta den nå da men kan det føre til noe?

Link to comment
Share on other sites

Uff ja.. et par tann på reg. kan bli fort et par bøyde ventiler osv.. :mellow:

<er du 100%sikker på at du satte register reimen rett??

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen
Uff ja.. et par tann på reg. kan bli fort et par bøyde ventiler osv.. :mellow:

<er du 100%sikker på at du satte register reimen rett??

 

ja mener da det. stilte etter stempel på topp og låste begge kamman.

Men bilen fungerer jo ba ellers. går helt fint å jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Stemplet på topp kan fort bli + - litt... Brukte du merket nede på svinghjulet? :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

jo det merket var dær. brukte det når jeg kontrolerte etterpå. husker det nå. har jo f.. alzhimer. brukte toppen for å finne rett timing. sånn var d.

men. om jeg skulle ha jort en feil så skulle ikke motoren gå super fint helt til den begynner å kutte. den kan vere samme temp på motoren i 15 min før den begynner.

Finnes ikke et nykk i motoren når den fungerer.

Bare en ting å jøre. sette fyr på skjiten. heheh

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

Nå er det like før den bilen står i en stooooooor flamme. når den begynner med et tullet funker den ikke på tomgang heller.

Klarer ikke å få turtall. stopper bare i 1 min å starter igjen så er allt fint.

Snakka med nermeste verksted som har ford i tilleg til nissan osv. de sier at så lenge motorlampa lyser er det ingen feilkoder, så dermed gidder man ikke å dra til det verkstedet. nermeste riktige for er for langt unna. må få tak i en kode leser selv

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

Har vert ute å sett litt under panseret, men det vare så inn i h.... kalldt.

kikka litt på egr ventilen, prøvde å ta av vacumslangen men det fantes ikke vacum i den.

Kjente det bare vibrerte litt i slangen.

prøve å se etter vacumpumpa men sprang inn pga tærne visna vekk :blush:

Så spm er da. hvor ligger vacum pumpa. så slipper jeg stå ute å fryse å leite hehe.

Skal sjekke vacumen hele veien. mistenker om jeg mister vacumen til tenninga når bilen blir varm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mondeoen

Oppdatering.

Har kutta opp catalysator å fjerna innmaten. bilen gikk faktisk litt bedre, men feilen kom likavell.

Høres ut som om noen tetter eksosen eller justerer tenninga.

Bilen begynner å ryke mere å det lukter svidd/brendt av eksosen.

Feilsøking fortsetter.

Tips motas med stoooor takk.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen tips jeg, men jeg har en 1996 Ford Fiesta med noe samme symptomer som du har.. er omtrent ubrukelig og kjøre med til tider.. jeg har prøvd endel ting jeg også, men idag ga jeg opp.. Skal levere den på ford til uka så kan dem finne ut av driten...

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...