SierraCL Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Går det an og hvordan gjøres det? Åssen blir det seende ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.cosworth Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Mener bestemt å huske at rustfritt er og vil bli "rustfritt" utsende. Men det finnes mange fine stoffer som kan vaske rustfritt for at det skal pen overflate. Men om du har svidd en plate f.eks som er i rustfritt - ja da er den svidd. -Arne '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted January 31, 2008 Author Share Posted January 31, 2008 Ja rektig. Tenkte på grenrør i rustfritt stål som er blanke, dem er vel behandla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Autosol funker fettSkittent "blankt" rustfritt stål blir pent og blankt igjen. Men du må pusse som en galning hehe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 vis du polerer rustfritt blir ikke det lenger rustfritt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 vis du polerer rustfritt blir ikke det lenger rustfritt ??? Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg trodde det var legeringen som var "rustfri" ikke at det var overflate behandlet? 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Er heller ikke noe problem å bruke autosol pga det er såpass "svakt". Det er også forskjell på "rustfri" og rustfri. Hvordan tror du folk klarer å holde f.eks. eksosanlegg dønn speilblanke og fine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 ??? Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg trodde det var legeringen som var "rustfri" ikke at det var overflate behandlet? Hehe.. selvfølgelig er det legeringen!!!!!!!!!!!!rustfritt stål er da for F ikke duppa nedi noe bad!Bare poler i veg! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 vis du polerer rustfritt blir ikke det lenger rustfritt var denne som gjor at jeg stussa litt.. 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest NO PAIN NO GAIN Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 (edited) rustfritt er da ikke noe problem og få blankt.. bruk maskin til og bone med, og der du ikke kommer til der bruker du det du fikk i gave da du ble født. Edited February 2, 2008 by NO PAIN NO GAIN Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Hvordan det gjøres handler jo tråden egentlig om.. 1. hvis overflata er ripete så må du slipe med fint smergel papir 800-1200hvis ripene er der fortsatt så bruk grovere korning som 600 heller no! 2. slip til du får strøken overflate med 1200 papir!3. slip med stålull og autosol sammen!4. poler med autosol og verksted papir!5. gå over til fille og autosol!sex. bruk kun ei rein fille i ett hælsikas tempo til du ser speilbilde av deg sjøl svart som en feier i trynet The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 prøv du. så ser du. har gjort dette et par ganger før det. det blir ikke rustfritt lenger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Er heller ikke noe problem å bruke autosol pga det er såpass "svakt". Det er også forskjell på "rustfri" og rustfri. Hvordan tror du folk klarer å holde f.eks. eksosanlegg dønn speilblanke og fine? hørt om forkromming? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest -FesteR- Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Hvis du får for høy varmegnag i rustfritt så brenner du opp deler av legeringen og det vi begynne å ruste, men hvis det er syrefast så skjer det ingen skade Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford-rs Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 (edited) http://no.wikipedia.org/wiki/Rustfritt_stål " Når krominnholdet overstiger 17 % dannes det en tynn hinne på stålet, som passivt beskytter det underliggende stålet mot videre oksidering." Edited February 2, 2008 by Ford-rs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 (edited) prøv du. så ser du. har gjort dette et par ganger før det. det blir ikke rustfritt lenger. Rustfritt stål er vel rustfritt stål tvers igjennom. Edited February 2, 2008 by Minibønna Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Rustfritt_stål " Når krominnholdet overstiger 17 % dannes det en tynn hinne på stålet, som passivt beskytter det underliggende stålet mot videre oksidering."Denne hinnen vil danne seg på nytt igjen hvis den fjernes. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Har aldrig hatt dette problemet! All metall som er utsatt for yttre påkjenninger MÅ poleres av og til for å holde show finish! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacGyver Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Har aldri hatt det problemet selv, men som det kommer frem så er det forskjell på ulike typer rustfritt stål.. Ser ofte at effektanlegg lages i rustfri 309-kvalitet, og på disse kan man merke en viss overflaterust..kan lett poleres vekk. Mens 316 (A4)-kvalitet har jeg aldri opplevd noe som helst rustdannelse... Har også brukt 316 ifm. med aluminum..og aluminiumen tar ikke skade av å være kontakt med denne...noe som den gjør med vanlig "sort"-stål sykler til arbeid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 I realiteten er det ikke noe som heter rustfritt stål, men stål med en viss rustbestandighet av varierende grad.Felles for alle rustfrie ståltyper er et krominnhold på mer enn 11%. Årsaken til at 309 ruster og ikke 316 er at sistnevnte inneholder typisk 2% molybden. Dette medfører en stor forbedring i korrosjonsmotstand på tross av lavere krominnhold. Ofte så mye som 4% lavere. men nå er vi litt på vei bort fra trådstarters spørsmål her. Kjør på, det tar nok sin tid, men resultatet kommer til å bli nice! 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torp Racing Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 rustfritt er ikke rustfritt,men syefast tar du ikke knekken på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 hørt om forkromming? Men funker dette egentlig på eksosdeler?Krom er veldig lite varmebestandig og blir blått rimelig kjapt, spesielt til sånn bruk? eller? Forøvrig, å pusse rustfritt blankt igjen er ingen problem. Finnes spesielle pusseskiver til vinkelsliper beregna på den pussinga. Blir dønn strøkent det, men tåler ikke å bli liggende å gnikke inntil andre metaller. Da ruster det veldig fort. Viktig å bruke foringer/pakninger på klammere og fester. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest slynger Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 (edited) jobber til daglig med rustfritt stål...og en 304 kvalitet som jevnt utsettest for varme vil jeg ikke anbefale og polere da dette er av en lavere legeringskvalitet som ruster uten rette etterbehandlingen...menn en 316 kvalitet er bare og polere den tåler selv langvarig ned dykking i salt vann...bruk 3m schotsh brite kluter det letter jobben en hel del det finnest også egne polerings middel og få kjøpt til rustfritt stål 3M har en type får kjøpt hos feks tingstad og foresten en 309 kvalitet er en overgangslegering som brukest mellom svart stål og rustfitt Edited April 26, 2008 by slynger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Franz Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Noen som har erfaringer med dette stoffet fra Meguiars ? http://www.meguiars.com/?boat-metal-alumin...are/metal-guard Ser forøvrig at Gasolin selger Glisten PC (klarlakk for krom osv) til 800 kr litern, noen som har prøvd den ? http://www.por15.com/prodinfo.asp?grp=GPC&dept=6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now