Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

det er og få kjøpt fra flere i Uk . Men jeg regner med du er klarover alle "rundt" om ting du trenger + enorm slitasje på turbo - ford annbefalte turbo bytte etter 25 mil .

 

Gjelder dette med dn dr spesial akslingen(marham eller noe slikt:P) også?

Er vel med relativt voldsom als dette her? og en gatebil vil vel ikke kjøre med als på konstant..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

ford annbefalte turbo bytte etter 25 mil .

 

Hvor i all verden har du dette ifra?

det er jo knapt en dag med kjøring i ett rally.

 

Det du trenger er å borre/frese opp spjeldhuset så kanalene inn til tomgangsventilen blir en stor en.

Så trenger du en modifisert tomgangsregulator (ligger stadigvekk på ebay)

og så trenger du en l8 eller p8 hjerne som må modifiseres (i england)

 

Thats it.

 

Det alle misforstår er at det finnes flere "hardheter" på responsen, alt ifra 0bar trykk til 2.5 bar trykk ved gasslipp, som igjen påvirker holdbarheten og varmeutviklingen.

En annen ting er at det er stooor forskjell å kjøre på bane og på skogen, når du kjører i skogen så er du mye mere av gassen som igjen gjør at responsen er aktiv mye mere.

Men det er ekstra slitasje altså, så vurder nødvendigheten om du har en dyr turbo.

 

Har en t34 med den innmaten du er ute etter om det er interresant.

10 000kr.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Vangbo selger noe greier som du surrer rundt turbo (fra Thermo Tec) for å ikke få anti leg. Høres merkelig ut.. Men noe som har hørt om dette og erfaringer med det?

Finner dette på Vangbo.no. Må laste ned en pdf-fil for å få tilgang til produktene med priser.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Vangbo selger noe greier som du surrer rundt turbo (fra Thermo Tec) for å ikke få anti leg. Høres merkelig ut.. Men noe som har hørt om dette og erfaringer med det?

Finner dette på Vangbo.no. Må laste ned en pdf-fil for å få tilgang til produktene med priser.

Her du mener?

http://www.vangbo.no/isolasjon/430.php

http://www.vangbo.no/pdf/thermotec_3.pdf

 

Turbo isolasjonssett, reduserer turbolag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et sett fra summit racing..

Får nokk bare minimalt med raskere spool upp, grunnen til dette er at mindre varme, altså energi forsvinner før det gjennom turboen.. I tillegg vil du få et kaldere motor rom som også gir fordeler:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Har hatt rallybil med mild respons(med 247 inkonel aksel) ca 0 i undertrykk, og det anbefales å bytte snurre etter 25 mil 7med fart(ca 3-5 rally i Norge) Turboen kan nok holde lenger, men like ofte kortere...he he.. Og byttes/overhalesh da men ikke er interessert i å betale 20-25 000 for å være med på et rally, og komme 50 m på ss en, og turborn er ferdig.

Bilen min var en gr.N, på Bassan sin(gr.A) før han bygde om, måtte jeg bygge turbo hver gang etter han hadde vært på banen. Hadde også servinga på mit. turboene til Henning Solberg og M. stenshornet... Og det var ikke fritt for at det blei litt akder/slitasje på skovler og lager.

Største problemet med rsponsen et eksplosjonene ut i eksosen, som slår løs mutteren på kompressor hjulet pga. sjokket.

men tøft er det, men ikke sevice fritt.

 

Mootune påstår det forlangerlivet til turbo???!!!? Det forstår jeg ikke, turbo blir varmere, da forbrenninga går forbi ventiler og flammer ut i turbo...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Mootune påstår det forlangerlivet til turbo???!!!? Det forstår jeg ikke, turbo blir varmere, da forbrenninga går forbi ventiler og flammer ut i turbo...

 

Men det er forskjell på egr og als.

Og egr forlenger vel turbolivet i forhold til als.

Har ikke helt oversikten på hvordan egr fungerer men ble påkrevd i wrc for å minske støynivået.

 

Hadde 3 banedager med bilen min og 0.2 i trykk ved gasslipp, og jeg ser ingen tegn til skade/slitasje.

men som sagt stor forskjell på banekjøring og kjøring i skogen da turboen får mye mere hvile mellom hver gang du slipper gassen.

Er vel en fordel å ha en eksostemp måler sånn at man får slått av systemet om eksostempen begynner å nærme seg 1000c, er vel da den store slitasjen begynner? (med maram innmat)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Sant... over 950 grader i eksos, så er det på tide å skru av als...., men i konkurranse driter gutta i dette om det er 1 km til slutt på ss. ladder like j...., og olja kokser fort ved disse tempraturene.

Faren ved gatebruk er at komp. hjul spinner av, ved harde smeller i eksosen.

Så bilen din når du kjørte mark, synes ikke den smalt så "mye", satt opp på en spesiell måte? Hva slags tenning hadde den på tomgang med als på?

Egr, er bare at eksosen går i Loop, for å minske avgas/støy, mange vw diesel biler har dette orginal også(om jeg tolker egr du mener riktig)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

950grader er vel hva turbo leverandører flest sier er maks anbefalt temp.

mens 247 innmaten står spesifisert opp til 1100c.

regner med at problemer med kompressor hjulet spinner av er rettet på på gruppe a varianten av turboen?

Vurderer også en t4 turbo brukt i rallycross på nybilen, og her er vel dette også rettet på?

 

Usikker på tenninga på oppsettet, og ble heller ikke forskrekket over varmeutviklingen heller, da jeg kjørte rett ifra bana og inn i depo og åpnet panseret uten at alt var rødglødende.

men trykket lå rett over vakum når gassen ble sluppet.

 

Vil anta at egr på wrc bilene og egr på personbiler er to vidt forskjellige ting, har prøvd å søke opp egr på nettet men finner bare info om den typen som blir brukt på personbiler.

Beskrivelsen på mountune er følgende "EGR system (for WRC engines) provides instant throttle response by completely removing turbo lag"

Så det er jo ikke snakk om "personbil egr" antar jeg.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
eg har ein t4 hybrid turbo, lite brukt har gått 10 runder på rudskogen fikk eg forklart av han som lånte den av meg, var ubrukt før. er det noen som kan lage chip i norge til antilag har l8 hjernen.

 

Har den maram aksling da?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

tviler eg på er bygget av gik i sverge. eg driter i turboen fåreløbi da eg kan ta det problemet senere. eg vil bare vite at det er mulig å pogramere dette og modifisere alt så det fungerer, men eg satser på å få laget det så det kan deaktiveres til vanli. bil er under bygging fortsatt men greit å vite da den blir ferdig en eller anna gang så er det muli.

 

Alle antilag systemer er laget så de kan skrues av, ellers ville du hatt ett ganske så stort/slitsomt/dyrt problem.

Sjekk den siden her: www.evolutionchips.com for l8 hjerner som er odifiserte for antilag

 

Men i norge er som regel p8 ecuene veeldig billige og det kan derfor lønne seg å kjøpe en her og sende den til england og få denne modifisert.

Finner også "antilag board" til p8 på ebay også.

 

Er nok ikke maram aksling på turboen din, men du kan uansett kjøre mild respons uten relativt store problemer.

Bare pass på å ha stor intercooler og direkte luft inn på luftfilteret så hjelper dette betraktelig på levetid på motor og det som er.

 

Sleit selv med at anti laggen slo seg av fordi ACT ble for høy, men etter å ha tatt vekk frontlykta så slo den seg aldri av.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

okay eg har sett at dei lager til l8 og p8 i england men da må vel eg ha litt meir spec på motor og opsett for å få programert det så det yter rikti. det er ikkje org motor som det skal på ;)

 

derfor lurte eg på om noen i norge kan programere i dyno.

 

Da må du nok ha datasprut.

Problemet med l8 er at du må ha egenutviklet programvare på denne, som kun de i england har.

Og til P8 så er chipen som brukes kryptert, dvs man trenger pectel krypteringsboks for å få laget chip, og jeg tror dessverre ikke pukkelrygg/Kjetil klarer å livemappe på disse?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Da må du nok ha datasprut.

Problemet med l8 er at du må ha egenutviklet programvare på denne, som kun de i england har.

Og til P8 så er chipen som brukes kryptert, dvs man trenger pectel krypteringsboks for å få laget chip, og jeg tror dessverre ikke pukkelrygg/Kjetil klarer å livemappe på disse?

 

Som Mark1 skriver så bruker de egenutviklet programvare for dette (og hardware) da det std. ikke støtter dette, og er laget slik at jeg ikke skal kunne endre noe på dette. Har ikke sett på dette før, da jeg ikke har hatt tilgang til et slikt board (vet at Mark1 har). Uansett så er det veldig få som kjører med dette og da er det ikke så interresant å legge ned ukesvis med arbeid for å kunne justere det. Pr.dags dato så har hvertfall ikke jeg noen mulighet for det.

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...