Jump to content

Recommended Posts

Posted
Burtonpower kartalogen kom torsdag, mye der..

Sant nok, men stivere priser skal man lete lenge etter. Bremser, spesielt AP og Brembo kit er det få som skaffer billigere enn Reyland.

Posted

Du får nok ikke noe STORE bremser til den prisen. Kanskje brukt da, men ikke ny. Tarox med 6-stemplet kalipper som jeg kjører med foran, koster vel cirka 17-18.000 kr.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

Ikke for å kverrulere , men hvorfor?

Skal du ha større bremser foran , må du også ha oppgraderte bak.

Når du endrer bremseeffekten på bare en aksling kan du oppleve økt aktivitet på abs'en pga. blokkeringsrekkefølgen som Ford har beregnet i forhold til akselvekten.

Her må friksjonsbeleggets egenskaper også tas med i beregningen , så du ikke bruker "rå" klosser foran og standard bak.Dette gjelder i høyeste grad for de som bruker standard bremser også.

 

Resultatet av feil valg av deler kan gi økt bremselengde , og det er vel ikke det man ønsker etter å ha kostet på bremsesystemet flere tusen.....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

Hehe.. Vet ikke helt om jeg skal si meg enig med det du sier Slåstad. Kjøpte Tarox 6-stemplet foran. Originale bak. Bremset VELDIG godt. Janna kan bekrefte det.. hehe.. Har EBC Turbogroove bak nå, og merker ikke forskjell på det. Er jo lite bremsekraft bak i forhold til framme. Du kan nå si hva du vil, men jeg har ingen tro på det du sier ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)

Vil ikke legge denne død.

 

Da du er så skråsikker på at jeg bare serverer tullprat , så regner jeg med at du har prøvd større bremser bak også , har full oversikt over areal på stemplene i dine nye calippere , vet at alle som utvikler bremsesystemer på bilfabrikkene og alle som kjører rally/ racing også bare tuller da de gidder å bruke penger på bakbremser som står i stil til resten av systemet?

Og at Ford gadd å montere ventilerte skiver bak på sine nyere modeller da bremsene bak nesten ikke hjelper til?

 

Men som du skrev , samme hva jeg sier , for du har bestemt deg.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted (edited)

Hehe.. Må tåle at jeg sier min mening vel? Eller må alle mene det samme som deg? Jeg sier bare at jeg ikke merket forskjell på originale eller Turbogroove bak. Bilen bremset like godt, og har ikke noe problem med at den kaster på ræven ved nedbremsing heller. Så er fornøyd da jeg. Tviler på bilen hadde stoppet noe særlig kjappere med støøre bremser bak ;)

Og nei, jeg har ikke prøvd større bremser bak, av den enkle grunn at jeg ikke ser behovet for det, da bilen min bremser fort nok ned anyway.

 

Har væt diskutert før dette, bl.a her

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=35920

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)

Nei , behøver ikke være enig med meg , og jeg håper du kan se viktigheten med å kunne servere sine teorier og erfaringer.

Diskusjonsforum vet du , og alle erfaringer er verdifulle.

 

At du ikke merker noen forskjell med turbo.g.skivene bak overasker vel ikke ?

De har samme diameter , og klossene har vel samme areal ?

Fordelene med disse skivene er jo å hindre fading og gassisolering mellom klossen og skiva ved høye temperaturer mere enn økt bremsemoment.

Men da du prater om at den ikke kaster med rompa ved nedbremsing , da er jeg redd du tenker litt feil.

Da du har montert større bremser foran så vil sjansen for at den slenger ut bak bli enda mindre enn på en originalbil , men du vil kunne oppleve at bilen sklir ut med fronten hvis du bremser i sving.

 

Og jeg tviler ikke et sekund på at du har kraftige bremser , men at de er optimale? Nei.

Det er ikka bare å kaste på noen deler du får kjøpt , og tro at dette ikke vil endre balansen i bilen .

 

Som KH skriver i den posten du linker til , så utgjør slike komponentforandringer ganske mye , og i en panikksituasjon kan de forandringene bli fatale på vanlig offentlig vei.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

Hvem er mannen vi skal snakke med da og hvordan kan noen si hva som funker best..?? :blink: Er vel ikke bare bremsene det kommer an på når du sier at fronten sklir ut? Hva med understell da? Spiller vel en stor rolle det også?

Og hvem kjører egentlig med "optimale" bremser da? Kan aldri få for gode bremser. Jeg sier bare at mine fungerer til mitt bruk, så kan andre kjøpe de bremsene de vil ha til kanskje dobbel pris for min del! Hehe.. Men du kan ikke si hvordan min bil funker med de bremsene vel..? :blink: Er vel omtrent akkurat som å si at alle som kjører grønne dyser har 350 hester det, og alle går like bra.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...