Guest gsimon Posted January 20, 2003 Posted January 20, 2003 Sierra Cosw. 4x4: Tannstanga er visst sliten. Verkstedet sier noe må gjøres. Vanligvis satte de visst på en ny en til ca 11.000,- men jeg kunne visst få rep.kit til 1000,- og et par andre deler var også tilgjengelige, for å plundre med det selv. Høres billgere ut! har noen prøvd dette? Tannstangen slår ved humpete vei, tror helst det er opp/ned, ikke i samme retning som styrebevegelsen. HilsenGsimon
WingDude Posted January 20, 2003 Posted January 20, 2003 Skulle hat en litt bedre beskrivelse av hvor slakken er. Kan det være det indre leddet på tannsatnga du mener ? Hvis det ikke er det kan det være den ytre foringen i tannstanga, har aldri skiftet denne selv, men kjøper du et repsett bør du forsikre deg om hvilke deler som følger med.
Guest gsimon Posted January 20, 2003 Posted January 20, 2003 takker for hjelp så langt! Vet ikke helt enda hva som "slår" har hatt sånn før på vanlig Sierra DOCH og Scorpio også. Tror det er når hjulene treffer hull i veien, at "stål"stanga inni "alu"tannstanga slår sideveis mot huset fordi lagerne er slitt. Skal under det snart, fikk bare en liten "smørbrødliste" med annet småplukk fra Ford under kontrollen i dag, så jeg har litt forskjellig å planlegge og kjøpe inn de nermeste dagene framover. Jeg kan jo spørre forhandleren pent om tannstangen jeg har liggende (400 km herfra) til DOCH 4X4 er lik den på Cosworth 4x4. Men det er jo morsomt å bli kvitt "klonke"-lydene som er i en litt sliten bil også! Det fantes utrolig nok flere Tannstang-smådeler å velge i på delefilmen, i tillegg til pakningsettet. Tannstang er jo bare en hydraulikksylinder med litt tilleggs "duppeditter" på. Bruker være relativt greit bare den er ute av bilen og ligger på benken håper jeg, med mindre man må slå ut "blindplugger" osv. Hilsen Gsimon
focusst Posted January 21, 2003 Posted January 21, 2003 Du kan sikkert bruke DOHC stanga, men den har annen utveksling! Blir mere veiving :cry: Over til fienden...
Panza Posted January 21, 2003 Posted January 21, 2003 Jeg har overhalt tannstanga. Det er forsåvidt greit nok med unntak av den delen der rattstammen går inn. Å få ut pluggen der (over stramminga) er ikke lett, så det droppa vi. Ellers er det enkelt. Men jeg tror det er veldig vesentlig å bytte alle de indre tetningene i tannstanga, dvs de ringene som må ligge i kokende vann før en trer de på. Hvis ikke blir det tett utvendig, men ikke innvendig og da blir ikke funksjonen helt 100%. Ellers kan det hende klunklyden kommer fra gjennomføringa gjennom torpedoveggen. Der sitter det nemlig en plastforing... Som er håpløst dårlig. Det fins flere repp-sett og de går om hevrandre, MEN: De er ikke like og noen har plastforinger i steden for kobber. I tillegg er noen for korte på enden slik at du får for mye rattutslag... Sjekk at det er korrekte deler når du får ut tannstanga... Hadde kanskje vært greit å finne det ut før da men.. 1000 kr er nok for rep-settet med plast og drit. jeg tror det til cossi-stanga koster 3000 eller noe...
Panza Posted January 21, 2003 Posted January 21, 2003 Jeg har Mircocat på CD. :-) Fubker som bare det. Kopier lages nesten gratis..
Guest gsimon Posted January 21, 2003 Posted January 21, 2003 takk for tipsene! Hvis det er slark i selve tennene, Kan man justere på fjæra som klemmer på plasten, som klemmer tannstanga mot "rattaksel-tannhjulet" ?? Eller skal lokket skrues til "bunns" ? Skal snart prøve, så da vet jeg kansje svaret selv, hadde kanskje stått om dette i rep.manualen...hehe Har bare en sånn "haynes" bok, og den er ganske dårlig! men viste faktisk sprengskisse av tannstangen, og det står 3-4 Nm tiltrekking på "glidepluggen" faktisk! skal prøve å stramme litt! hilsenGsimon
Guest joda^ Posted January 22, 2003 Posted January 22, 2003 Er dette kanskje noe av det samme hvis rattet "drar seg" litt fremover ved oppbremsing? :wink:
WingDude Posted January 22, 2003 Posted January 22, 2003 Skal være en justering der ja, men husker ikke hvordan :?: Uansett, så er det neppe der problemet er.....
Guest gsimon Posted February 7, 2003 Posted February 7, 2003 Ser ut som Sierra Cosw.4x4 har to alternative tannstenger, forskjellig fabrikat, den ene V89BB3503AA og den andre V85BB3503AD. Skulle helst funnet ut hvilken jeg har så jeg evt. bestiller rett deler! Imidlertid har jeg lyst å diskutere litt med Verkstedet som sa jeg måtte helst gjøre noe.... Det er null slark som påvirker styringen, hverken i selve skruen/tannstanga, eller i innerleddene. Slarken min er i pakkboksen på Høyre side, ca 1,5 mm opp/ned, men sylinderen lekker IKKE olje! Derfor mener jeg selv at denne er bra nok, hvertfall helt til den begynner å lekke! Hvis det er bare denne "pakkboksen" så kan jeg nok slippe å ta tannstanga ut av bilen, bare løsne et innerledd, og bytte der den står. Hilsen Gsimon
Panza Posted February 7, 2003 Posted February 7, 2003 Tror det ikke er så lett å få den ut der den sitter.. Den sitter ihvertfall fast med en slik ståltråd som er tredd inn i et spor i tannstanga.
Guest gsimon Posted February 18, 2003 Posted February 18, 2003 Skrudde istykker plastproppen, og den er visst gått ut av produksjon hos Ford, så dermed blir det en annen brukt tannstang! Den fra CLX4x4 ser faktisk 100 % identisk ut fra utsiden. Den blir satt inn, vet ikke om den også har eksakt "2,8 runder" enda, men vi får se!!! Forferdelig plundrete drit å måtte løsne motorfester osv. for å få ned tannstangen!!! Grr.... Passe lei nå! Hilsen Gsimon
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now